Getting your Trinity Audio player ready...
|
Очаква се през юни Европейският съюз да обяви мита за внос на китайските електромобили на фона на намаляване доверието в отношенията между ЕС и Китай
В резултат на разследването относно субсидиите за китайските електромобили, което Европейската комисия започна през октомври миналата година, Европейският съюз планира да приеме тарифа за облагане с мита за внос на електрически превозни средства, произведени в Китай.
Разследването има за цел да установи дали китайските електрически коли, износ за пазара на ЕС, са получили прекомерни субсидии, което води до нелоялни търговски практики.
Докато ЕС все още проучва въпроса, Съединените щати вече са стигнали до това заключение и в средата на май увеличиха митата си за китайските електрически превозни средства от 25 % на 100 %, считано от 1 август. Други китайски продукти, включително стомана, алуминий, соларни панели и важни медицински консумативи, също отбелязаха повишение на митата за внос.
„Китай усилено субсидира всички тези продукти, като принуждава китайските компании да произвеждат много повече, отколкото останалата част от света може да поеме, а след това прави дъмпинг на излишните продукти на пазара на несправедливо ниски цени, изкарвайки други производители по света от бизнеса“, заяви президентът Джо Байдън преди подписването на заповедта на 14 май.
Ходът на САЩ е до голяма степен превантивен, тъй като електрическите превозни средства, произведени в Китай, все още са рядкост на американския пазар. Въпреки това те вече са се наложили в Европа.
Според Rhodium Group, изследователска фирма с фокус върху китайската икономика, произведените в Китай електромобили са заемали около 20% от европейския пазар през миналата година. В нейния доклад се посочва и целта на BYD – водещия китайски производител на електромобили – да увеличи своя дял на европейския пазар на електромобили до 10%, или 920 000 коли, до 2030 г.
Според Европейската комисия китайските електромобили са с 20% по-евтини от европейските модели. BYD, който е и най-големият китайски производител на телевизори, планира да представи своя изгоден електрически хечбек автомобил Seagull в Европа през 2025 г. на цена под 20 000 евро.
Свързано Видео: Китайски електромобили се възпламеняват спонтанно
Яо-Юан Йех, професор по международни изследвания в University of St. Thomas в Хюстън, очаква Европейската комисия да открие доказателства за прекомерни китайски субсидии за електромобили и да наложи вносни мита или квота за внос на китайските електромобили.
Според него размерът на митото, което Европа ще наложи на китайските електромобили, вероятно ще бъде по-нисък от американската тарифа, тъй като икономиките, основани на износа, като тази на Германия, са по-уязвими от ответните мерки на Китай.
Той смята, че потенциалната митническа тарифа на ЕС може да достигне размер на митото до 80% от стойността на облагаемата стока, докато Rhodium Group изчислява, че тя трябва да бъде между 45 и 55%, за да се създадат равни условия за китайските и европейските електромобили.
„Единен фронт“
Световните лидери признаха, че трябва да работят заедно, за да се справят с износа на Китай на електромобили в излишък.
По време на срещата на финансовите министри от Г-7 в края на май финансовият министър на САЩ Джанет Йелън призова за съвместен отговор на Г-7 срещу свръхкапацитета на китайската промишленост по „стратегически и единен начин“.
Френският министър на финансите Льо Мер също призова за „единен фронт“ срещу нелоялните търговски практики на Китай, но предупреди да се „избягва всякакъв вид търговска война“. Германският министър на финансите Кристиан Линднер сподели подобна загриженост, като добави, че „търговските войни са само губещи, те не могат да бъдат спечелени“.
Италианският министър на промишлеността Адолфо изрази подкрепата си за това Европа да следва тарифната политика на Съединените щати, по време на бизнес конференция на 25 май. Обединеното кралство обмисля подобно антисубсидийно разследване на Китай.
Намаляване на доверието между ЕС и Китай
Въпросът за митата за китайски електромобили идва в момент, когато отношенията между ЕС и Китай навлязоха в различна фаза. Политиката на Съюза, публикувана през 2019 г., означава промяна в разглеждането на Китай като „икономически конкурент и системен съперник“. Преди това Европейският съюз се беше обединил около поддържане на икономически ангажимент с Китай и разглеждаше комунистическата държава като стратегически партньор в продължение на повече от десетилетие.
През септември миналата година председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен заяви в речта си за Състоянието на Съюза, че „световният пазар е залят от по-евтини електрически превозни средства“ с изкуствено занижени цени поради „огромни държавни субсидии“ . Изказването бе направено преди ЕС да започне антисубсидийното разследване на китайските електрически превозни средства.
В противовес на стъпката на ЕС през май Китай започна антидъмпингово разследване на кополимерен формалдехид, внасян от САЩ и ЕС, а през януари – проверка на френски брендита. На 25 май държавните медии съобщиха също, че Китай планира дъмпингова проверка на свинско месо от ЕС.
Според професор Яо-Юан Йех, въпреки разследванията от двете страни, отношенията между Китай и ЕС все още не са достигнали точката на пълно противопоставяне.
„Мисля, че отношенията между двете страни са в патова ситуация. Въпреки че няма да се подобрят, няма да се влошат напълно в две крайности в търговията и инвестициите“, посочи той пред The Epoch Times. Експертът добави, че „Съединените щати привличат ЕС да се противопостави на Китай, но Европа все още гледа на Русия като на най-голямата заплаха“.
Янка Оертел, ръководител на Азиатската програма в Европейския съвет за външна политика, пише в коментара си от януари, че „въпросът за доверието се е превърнал в ключова характеристика за отношенията между Китай и Европа“.
В изявлението си тя заявява, че държавите-членки на ЕС трябва да си припомнят опита си да изключат китайските доставчици от въвеждането на 5G през 2019 и 2020 г: „В крайна сметка европейските ръководители стигнаха до заключението, че доверието – или липсата на такова в китайското предложение – трябва да бъде определящ фактор.“
Тя предупреди, че рискът за сигурността, свързан с китайските електромобили, ще бъде по-труден за преодоляване, отколкото телекомуникационното оборудване в мрежата 5G.
„Смартфони на колела“
Увеличаващият се брой китайски електромобили ще застраши транспортната инфраструктура по начин, подобен на този, по който Huawei застраши телекомуникационните мрежи на Европа, заяви пред The Epoch Times Меган Ху, бивш анализатор в областта на отбраната и настоящ съветник по изследванията и политиката на организацията Hong Kong Watch.
През февруари, наричайки електрическите превозни средства „свързани [в мрежата]“ и „смартфони на колела“, президентът Байдън поиска от Министерството на търговията на САЩ да проучи дали китайските превозни средства представляват риск за данните или инфраструктурата на САЩ.
Парламентът на Обединеното кралство проучва подобен въпрос. „Китайските свързани електрически превозни средства, които заливат страната, могат да бъдат най-ефективният троянски кон, с който Китай разполага, за да въздейства върху Обединеното кралство“, пише през януари Институтът на автомобилната индустрия – група за защита на интересите на работещите в автомобилната индустрия, в становище до Съвместния комитет по стратегията за национална сигурност на Обединеното кралство.
Съгласно китайския закон за контрашпионаж, BYD или друга китайска компания за електрически превозни средства трябва законно да предаде данните на чуждестранните си потребители, ако властите поискат това.
Професор Яо-Юан Йех е съгласен, че китайските електромобили потенциално могат да се превърнат в още едно средство за комунистически Китай да събира информация в европейските страни и предупреди: „Засега не съм видял ЕС да има решение на този проблем“.