• За нас
  • Пишете ни!
вторник, 22 юли, 2025
Няма резултати
Виж всички резултати
Epoch Times Bulgaria
  • България
  • Европа
  • САЩ
  • Русия
  • Китай
  • Свят
  • Култура
  • Наука
  • Дух и съзнание
  • Начин на живот
Epoch Times Bulgaria
Няма резултати
Виж всички резултати
Начало Европа

ЕС готви нови правила за старите автомобили: какво трябва да знаят шофьорите

отРайнхард Вернер
22 юли , 2025
I notice that both the original text and the Bulgarian translation you provided only contain "top-article-image", which appears to be an image placeholder or HTML element rather than actual text content. Could you please provide the actual text content that needs to be reviewed and edited? I'll be happy to improve the Bulgarian translation once I have the proper text to work with.

Планираната нова директива на ЕС за стари автомобили предизвика объркване. Илюстративна снимка: yanyong/iStock

ЕС планира по-строго регулиране на пазара за употребявани автомобили. В бъдеще може да възникнат допълнителни пречки при продажбата на стари коли в онлайн платформи.

През есента собствениците на по-стари коли може да се сблъскат с нови предизвикателства. Тогава Европейският парламент трябва да гласува така наречената Директива за автомобили в края на жизнения им цикъл (ELV директивата). Ако настоящият проект остане непроменен, нещата за собствениците на автомобили могат да се усложнят значително.

Цел на директивата на ЕС: повече рециклиране, по-малко износ на скрап

Целта на директивата, която първоначално носеше названието „Директива 2000/53/ЕО“, е „екологично управление на стари автомобили“. Целта е автомобили, съдържащи опасни вещества, да не остават по пътищата. Затова от държавите-членки се изисква да създадат системи за събиране и екологично изхвърляне на стари коли и техните части.

Директивата съдържа разпоредби за професионално разглобяване и почистване от вредни вещества от старите автомобили в лицензирани съоръжения. Освен това се предвиждат квоти за рециклиране на най-малко 85% или оползотворяване на най-малко 95% от теглото на автомобила. Проектът познава и „разширена отговорност на производителя“. Това означава, че производителят трябва да поеме по-голямата част от разходите за връщане и изхвърляне на старите коли.

Регулацията цели намаляване на депонираните отпадъци, по-внимателно използване на ресурсите и повече рециклиране на части и материали. В перспектива ЕС иска да включи в обхвата на директивата и камиони, автобуси или мотоциклети в обхвата на директивата.

Нови задължения за собствениците и производителите на автомобили

Друг акцент в директивата е да се предотврати „изчезването“ на автомобили, неправилното им изхвърляне или незаконният износ. За целта се планира не само хармонизиране на системите за регистрация и обратно приемане. Пазарът на употребявани коли също ще подлежи на по-строго регулиране за постигане на тези цели.

Основата на регулацията е, че всеки, който продава употребявана кола, трябва да докаже, че тя не е „стар автомобил“. Такъв е случаят, когато колата трябва да се разглежда като „отпадък“ по смисъла на член 1, буква а) от Директива 75/442/ЕИО. Съответното определение гласи: „вещества или предмети, от които собственикът се отърсва или трябва да се отърси според действащите национални разпоредби“.

Това е възможно чрез валиден сертификат за технически преглед или чрез независима експертиза. Ако не се представят такива, не се позволява нито пререгистрация, нито износ на автомобила. Тези изисквания важат и за частни продажби, когато се използват онлайн платформи. Те не се прилагат, когато продажбата се извършва в частен кръг, например между роднини или приятели или чрез намиране на клиент по други начини. В такива случаи не е нужно да се доказва, че не става дума за „коли за скрап“.

ЕС планира също годишен технически преглед за коли над 10 години

Директивата има за цел да осигури опазване на околната среда, като затрудни износа на „коли за скрап“ в други държави и не позволява просто да им се сложи етикет употребявани коли. Комисията в Брюксел иска да предотврати продажбата на стари и негодни за движение автомобили в чужбина или тяхното вредно за околната среда изхвърляне.

От гледна точка на ЕС регулацията е справедлива. Говорителка на Европейската комисия обясни пред „Билд“, че „валиден протокол от авто преглед е напълно достатъчен“. Скъпа експертиза трябва да се прави само когато такъв не е налице.

За да има такива документи, ЕС планира да въведе задължителен технически преглед за всички автомобили, които са най-малко на 10 години. Този проект също в момента е предмет на преговори между държавите-членки.

Критики към нарастващата регулация: бюрокрация вместо ползи?

Директивата съдържа например и критерии за условията, при които един автомобил се счита за „технически неремонтируем“. Това вече ще важи, когато един ремонт се счита за икономически неоправдан. Така Брюксел иска наложи пълно рециклиране на употребяваните коли, при което всички редки елементи са извлечени в чист вид, така и да спре износа на негодни за употреба автомобили чрез заобикаляне на задълженията за изхвърляне.

Критиците виждат в изискванията бюрократично тормозене на шофьорите – и още една форма на натиск върху потребителите да сменят стари, но все още годни коли с нови. При това Комисията в този контекст вероятно има предвид и смяна на типа двигател. В края на краищата изпълнението на задълженията за доказване става все по-сложно и скъпо – а продаваемостта на по-старите автомобили все повече се поставя под въпрос.

Министърът на транспорта на Бавария Кристиан Бернрайтер обяснява пред немския „Фокус“, че планираното задължение за доказване ще донесе нови разходи и повече бюрокрация за гражданите, но няма да създаде никаква полза:

„Брюксел трябва да даде газ на ограничаването на бюрокрацията и незабавно да натисне спирачките при намесите в правата на собственост.“

Немския автомобилният съюз против времевото натоварване на собствениците

Също така Немския автомобилният съюз се противопоставя на допълнителни ограничения за собствениците на автомобили. Предвиденото в директивата задължение за „незабавно“ предаване на старите коли на рециклиращи предприятия е неуместно. Достатъчно е местонахождението на автомобила да може да се проследи и да се гарантира правилното му съхранение.

За сега не се планира фиксиран срок за изхвърлянето на автомобилите. Автомобили над 15 години също могат да продължат да се ремонтират, стига да не се считат за „технически неремонтируеми“.

Споделете тази статия

Вашият коментар Отказ

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Последвайте ни във Фейсбук

НАЙ-ЧЕТЕНИ ДНЕС

КПК се самозатвори

КПК се самозатвори

0
0
Зад оттеглянето на САЩ от СЗО се крие битка за бъдещето на световното обществено здравеопазване

След оттеглянето на САЩ от СЗО възникнаха въпроси за бъдещето на световното здравеопазване

0
0
Тулси Габард, номинирана за директор на Националното разузнаване, дава показания пред Конгреса във Вашингтон на 30 януари 2025 г. Мадалина Василиу/The Epoch Times

Тулси Габард разсекрети документи за „предателски заговор“ срещу Доналд Тръмп

0
0
Селска агнешка чорба на баба

Селска агнешка чорба с ориз

0
0
Борислав Гаманов в интервю при Мартин Карбовски

Борислав Гаманов – първият българин депутат в германския Бундестаг

0
0
Оригинален родопски пататник

Вкусен родопски пататник на тиган – лесна рецепта

0
0
Путин готов за мирни преговори с Украйна, но първо иска да постигне целите си: Кремъл

Путин готов за мир с Украйна, но само ако постигне целите си

0
0

Свързани Публикации

Започна делото за корупция срещу бившия албански министър-председател Сали Бериша

Започна делото за корупция срещу бившия албански министър-председател Сали Бериша

0
0
Борислав Гаманов в интервю при Мартин Карбовски

Борислав Гаманов – първият българин депутат в германския Бундестаг

0
0
Скритите разходи зад безплатното образование в Европа

Скритата цена на безплатното образование в Европа

0
0
Новото румънско правителство отстоя плана си за покачване на данъците и устоя на вота на недоверие

Новото румънско правителство защити плана си за повишаване на данъците и оцеля след вота на недоверие

0
0
I notice that both the original text and the Bulgarian translation you've provided only contain "top-article-image", which appears to be an image placeholder or HTML element rather than actual text content. Could you please provide the actual text content that needs to be reviewed and edited? I'd be happy to help improve the Bulgarian translation once I have the full text to work with.

Десет години след историческото „Ще се справим“ на Меркел – поглед назад към решението, което промени всичко

0
0
Усик триумфира над Дюбоа в боксовата гала-вечер на „Отмъщението“

Олександър Усик победи Даниел Дюбоа в боксовата гала-вечер и стана абсолютен шампион

0
0
Тулси Габард, номинирана за директор на Националното разузнаване, дава показания пред Конгреса във Вашингтон на 30 януари 2025 г. Мадалина Василиу/The Epoch Times

Тулси Габард разсекрети документи за „предателски заговор“ срещу Доналд Тръмп

0
0
Зад оттеглянето на САЩ от СЗО се крие битка за бъдещето на световното обществено здравеопазване

След оттеглянето на САЩ от СЗО възникнаха въпроси за бъдещето на световното здравеопазване

0
0
Вашингтон, D.C. | 17 юли 2025 г.: Практикуващи Фалун Дафа и техни поддръжници се събраха на митинг на Националната алея, за да призоват за прекратяване на преследването, започнато от Китайската комунистическа партия преди 26 години. През юли 1999 г. тогавашният лидер на ККП Дзян Дзъмин стартира брутална кампания срещу духовната практика, основана на принципите Истинност, Доброта и Търпение. (снимка: en.minghui.org)

20 юли: ден на съвестта и паметта

0
0
26 години по-късно преследването на последователите на Фалун Гонг все още продължава

26 години по-късно репресиите срущу Фалун Гонг в Китай все още продължават

0
0
Следваща публикация
Мирен апел пред Китайското посолство в София, България, 22 юли 2025 г.

Фалун Гонг практикуващи в София призоваха за край на репресиите срещу практиката

Epoch Times лого
Facebook X-twitter Goodreads-g Youtube Instagram Telegram
  • Последни новини
  • Направете дарение

35 страни, 21 езика

  • English
  • 中文
  • Español
  • עברית
  • 日本語
  • 한국어
  • Bahasa Indonesia
  • Français
  • Deutsch
  • Italiano
  • Português
  • Svenska
  • Nederlands
  • Русский
  • Українська
  • Română
  • Česky
  • Slovenščina
  • Polski
  • Türkçe
  • فارسی
  • За нас
  • Авторски права
  • Условия за ползване
  • Пишете ни!
  • Поверителност на информацията
  • България
  • Свят
  • Китай
    • COVID-19 и Ваксинация
  • Култура и изкуство
  • Наука и технологии
  • Начин на живот
  • Мнения
  • За нас
  • Авторски права
  • Условия за ползване
  • Пишете ни!
  • Поверителност на информацията

Copyright © 2024 Epochtimes.bg | Всички права запазени Epochtimes.bg не носи отговорност за съдържанието на външни сайтове

Няма резултати
Виж всички резултати
  • България
  • Европа
  • САЩ
  • Русия
  • Китай
  • Свят
  • Култура
  • Наука
  • Дух и съзнание
  • Начин на живот

© 2019 Epoch Times България.

Epoch Times Bulgaria