ЕС планира по-строго регулиране на пазара за употребявани автомобили. В бъдеще може да възникнат допълнителни пречки при продажбата на стари коли в онлайн платформи.
През есента собствениците на по-стари коли може да се сблъскат с нови предизвикателства. Тогава Европейският парламент трябва да гласува така наречената Директива за автомобили в края на жизнения им цикъл (ELV директивата). Ако настоящият проект остане непроменен, нещата за собствениците на автомобили могат да се усложнят значително.
Цел на директивата на ЕС: повече рециклиране, по-малко износ на скрап
Целта на директивата, която първоначално носеше названието „Директива 2000/53/ЕО“, е „екологично управление на стари автомобили“. Целта е автомобили, съдържащи опасни вещества, да не остават по пътищата. Затова от държавите-членки се изисква да създадат системи за събиране и екологично изхвърляне на стари коли и техните части.
Директивата съдържа разпоредби за професионално разглобяване и почистване от вредни вещества от старите автомобили в лицензирани съоръжения. Освен това се предвиждат квоти за рециклиране на най-малко 85% или оползотворяване на най-малко 95% от теглото на автомобила. Проектът познава и „разширена отговорност на производителя“. Това означава, че производителят трябва да поеме по-голямата част от разходите за връщане и изхвърляне на старите коли.
Регулацията цели намаляване на депонираните отпадъци, по-внимателно използване на ресурсите и повече рециклиране на части и материали. В перспектива ЕС иска да включи в обхвата на директивата и камиони, автобуси или мотоциклети в обхвата на директивата.
Нови задължения за собствениците и производителите на автомобили
Друг акцент в директивата е да се предотврати „изчезването“ на автомобили, неправилното им изхвърляне или незаконният износ. За целта се планира не само хармонизиране на системите за регистрация и обратно приемане. Пазарът на употребявани коли също ще подлежи на по-строго регулиране за постигане на тези цели.
Основата на регулацията е, че всеки, който продава употребявана кола, трябва да докаже, че тя не е „стар автомобил“. Такъв е случаят, когато колата трябва да се разглежда като „отпадък“ по смисъла на член 1, буква а) от Директива 75/442/ЕИО. Съответното определение гласи: „вещества или предмети, от които собственикът се отърсва или трябва да се отърси според действащите национални разпоредби“.
Това е възможно чрез валиден сертификат за технически преглед или чрез независима експертиза. Ако не се представят такива, не се позволява нито пререгистрация, нито износ на автомобила. Тези изисквания важат и за частни продажби, когато се използват онлайн платформи. Те не се прилагат, когато продажбата се извършва в частен кръг, например между роднини или приятели или чрез намиране на клиент по други начини. В такива случаи не е нужно да се доказва, че не става дума за „коли за скрап“.
ЕС планира също годишен технически преглед за коли над 10 години
Директивата има за цел да осигури опазване на околната среда, като затрудни износа на „коли за скрап“ в други държави и не позволява просто да им се сложи етикет употребявани коли. Комисията в Брюксел иска да предотврати продажбата на стари и негодни за движение автомобили в чужбина или тяхното вредно за околната среда изхвърляне.
От гледна точка на ЕС регулацията е справедлива. Говорителка на Европейската комисия обясни пред „Билд“, че „валиден протокол от авто преглед е напълно достатъчен“. Скъпа експертиза трябва да се прави само когато такъв не е налице.
За да има такива документи, ЕС планира да въведе задължителен технически преглед за всички автомобили, които са най-малко на 10 години. Този проект също в момента е предмет на преговори между държавите-членки.
Критики към нарастващата регулация: бюрокрация вместо ползи?
Директивата съдържа например и критерии за условията, при които един автомобил се счита за „технически неремонтируем“. Това вече ще важи, когато един ремонт се счита за икономически неоправдан. Така Брюксел иска наложи пълно рециклиране на употребяваните коли, при което всички редки елементи са извлечени в чист вид, така и да спре износа на негодни за употреба автомобили чрез заобикаляне на задълженията за изхвърляне.
Критиците виждат в изискванията бюрократично тормозене на шофьорите – и още една форма на натиск върху потребителите да сменят стари, но все още годни коли с нови. При това Комисията в този контекст вероятно има предвид и смяна на типа двигател. В края на краищата изпълнението на задълженията за доказване става все по-сложно и скъпо – а продаваемостта на по-старите автомобили все повече се поставя под въпрос.
Министърът на транспорта на Бавария Кристиан Бернрайтер обяснява пред немския „Фокус“, че планираното задължение за доказване ще донесе нови разходи и повече бюрокрация за гражданите, но няма да създаде никаква полза:
„Брюксел трябва да даде газ на ограничаването на бюрокрацията и незабавно да натисне спирачките при намесите в правата на собственост.“
Немския автомобилният съюз против времевото натоварване на собствениците
Също така Немския автомобилният съюз се противопоставя на допълнителни ограничения за собствениците на автомобили. Предвиденото в директивата задължение за „незабавно“ предаване на старите коли на рециклиращи предприятия е неуместно. Достатъчно е местонахождението на автомобила да може да се проследи и да се гарантира правилното му съхранение.
За сега не се планира фиксиран срок за изхвърлянето на автомобилите. Автомобили над 15 години също могат да продължат да се ремонтират, стига да не се считат за „технически неремонтируеми“.