Протестът ще се състои утре, 2 април (сряда), пред Съдебните палати в София, Пловдив, Варна и Стара Загора
На 2 април 2025 г. (сряда) пред Съдебните палати в София, Пловдив, Варна и Стара Загора ще се проведат координирани национални протести срещу педофилията и престъпленията срещу деца с искане за ПУБЛИЧЕН (а не таен и недостъпен) регистър на педофилите и за по-строги наказания за престъпниците.
И трите протеста са подкрепени от Национална асоциация „Поход за Семейството“ (НАПС) и ще се проведат пред Съдебните палати на съответните градове, като за София и Варна НАПС е съорганизатор чрез представители на организацията.
София – Съдебната палата, 02.04.2025 г. (сряда), 18:30 ч.
https://www.facebook.com/events/1172310414402595/
Пловдив – Съдебната палата, 02.04.2025 г. (сряда), 17:00 ч.
https://www.facebook.com/events/1906214050117456/
Варна – Съдебната палата, 02.04.2025 г. (сряда), 18:30 ч.
https://www.facebook.com/events/1080742297145526/
Стара Загора – Съдебната палата, 02.04.2025 г. (сряда), 18:30 ч.
https://www.facebook.com/events/9912396518778720/
Организаторите призовават: „Нека да не бъдем безучастни и да не оставяме ненаказани престъпленията срещу деца и тяхното прикриване! Елате на място, включете се и заявете позицията си ясно!“
Позиция на „Поход за семейството“ относно информационната система за защита от педофилия
На 11.12.2024 г. НАПС публикува своето становище относно „Проект на Наредба за Националната информационна система за превенция и защита от педофилия“, което предаваме дословно:
Уважаеми дами и господа,
Национална асоциация „Поход за Семейството“ подкрепя напълно текста на „Проект на Наредба за Националната информационна система за превенция и защита от педофилия“ и оценява високо работата и усилията на Министерството на вътрешните работи при неговата подготовка и прецизиране.
Единственото предложение за промяна и допълнение, което нашата организация има във връзка с проекта, е свързано с очакването ни в окончателния вариант на системата да се предвиди подходящ начин за осигуряване на достъп до данните и за българските родители. Такъв може да се осъществи чрез подаване на заявление за справка чрез квалифициран електронен подпис или на място – лично или чрез упълномощено лице, както е предвидено това и за работодателите и институциите.
Мотивът за това наше предложение е факта, че съгласно Конституцията на Република България член 47, ал. 1: „Отглеждането и възпитанието на децата до пълнолетието им е право и задължение на техните родители и се подпомага от държавата.“.
Имайки предвид, че отглеждането на децата включва и осигуряване на тяхната ежедневна безопасност, смятаме, че на първо място, преди всички останали физически или юридически лица, родителите би трябвало да имат пълното право да проверят дали възрастни лица, с които децата им са или ще бъдат в контакт, са били осъждани за престъпления срещу непълнолетни и могат да представляват заплаха за живота и здравето им. Така родителите ще могат да изпълняват и своето конституционно задължение, подпомагани от държавата.
Намираме за парадоксално, че, от една страна, системата описана в проекта, подготвяна съгласно изискванията в Закона за закрила на детето, цели противодействие срещу педофилия и сексуални престъпления срещу непълнолетни във възможно най-широка рамка, но от друга страна не осигурява превенция и защита точно там, където такъв вид престъпления срещу деца се случват най-често – в близост до дома им, където живеят; на площадката за игра; на различни места (обществени или не), които посещават с или без родителите си, когато не са на училище или в друга организирана социална дейност.
Според настоящия проект, само институциите и работодателите могат да получават информация за превенция и защита на деца от педофилия, а когато родителите например се колебаят дали да дадат право на детето си да преспи в дома на свой приятел, където ще има възрастни, или да отиде на разходка сред природата заедно с децата на колега от службата, и т.н., родителите не могат да направят никаква проверка и съответно защита при необходимост.
Смятаме, че липсата на законоустановена възможност родителите сами да правят проверка в „Националната информационна система за превенция и защита от педофилия“ нарушава пряко техните конституционни права и ще ограничи до голяма степен ефективността и ефикасността на системата за откриване и предотвратяване на сексуални престъпления срещу непълнолетни. Ако проектът бъде приет в този вид, без да се предвиди неговата промяна и допълнение в исканата от нас посока, той няма да ограничи по-голямата част от сексуалните престъпления срещу деца, които се извършват извън институциите и местата за организирани социални дейности и услуги.
С уважение,
Ивайло Тинчев
Председател на Управителния съвет
Национална асоциация „Поход за Семейството“