Getting your Trinity Audio player ready...
|
Председателката на Съюза за електронни медии (СЕМ) действала еднолично
Решението на СЕМ за прекратяване на процедурата за избор на генерален директор на Българската национална телевизия беше отменено като незаконосъобразно. Това стана с решение на Административен съд – София област № 694 София от 30.05.2023 г.
Съдът взе това решение след подадена жалба от единия от кандидатите за поста на генерален директор на БНТ – госпожа Ирина Величкова, оспорваща решението на СЕМ да не избере нов генерален директор на БНТ в конкурса, който бе проведен през месец юни миналата година на база приета от СЕМ „Процедура за избор на генерален директор на националния обществен доставчик на аудио-визуални медийни услуги“.
Госпожа Величкова е един от отхвърлените кандидати, въпреки че отговаря на всички критерии на конкурса. Тя е бивш юрисконсулт на БНТ с над 30-годишен опит. В молбата си до съда тя е посочила, че в провеждането на процедурата за избор на генерален директор на БНТ са били допуснати съществени административни нарушения.
След последното провеждане на конкурса миналата година не бе излъчен победител. Председателката на СЕМ Соня Момчилова е взела еднолично решение да прекрати процедурата и да върне на поста стария директор Емил Кошлуков. Това се посочва и от съда, като с неговото решение делото се връща като преписка на СЕМ за ново произнасяне от фазата – гласуване кандидатурата на всеки един от кандидатите, допуснати до четвърти етап от процедурата за избор на генерален директор на БНТ.
Тоест СЕМ ще трябва да гласува отново кандидатурите на всички осем претенденти за директор на обществената телевизия, които са:
- Емил Кошлуков – настоящ директор на БНТ
- Сашо Диков – телевизионен водещ
- Ирина Величкова – бивш юрисконсулт на БНТ
- Сашо Йовков – спортен журналист
- Василена Матакева – член на Управителния съвет на БНТ
- Венелин Петков – бивш директор на „Новини, Актуални предавания и Спорт“ в телевизия Би Ти Ви
- Красимир Ангелов – кореспондент на БНТ
- Светлана Божилова – преподавател във Факултета по журналистика и масова комуникация на СУ „Климент Охридски“
Нито един от кандидатите не е получил поне три гласа от петимата членове на съвета, като в решението на съда се посочва, че в Протокол №23/29.06.2022 г. е отразено изявление на Председателя на СЕМ: „Ще се наложи да прекратя процедурата по избор на генерален директор на Българската национална телевизия, тъй като по Закона за радиото и телевизия се изискват три гласа в подкрепа на един от осемте в случая кандидати. Нито един от претендентите не покри в достатъчна степен критериите на Съвета за електронни медии. Това е прецедент, но законът неслучайно ни позволява да закрием процедурата, без да сме взели решение за избор“. В съдебното решение се посочва и следната констатация: „По въпроса за вземане на решение за прекратяване на процедурата за избор на генерален директор на БНТ, други изказвания не са правени, не е имало и гласуване за прекратяване на процедурата, а следват изказвания на други членове на СЕМ.“
Решението на съда с председател на състава съдия Марияна Лазарова се състои от 21 страници мотиви, от които 10 страници са правни изводи, които потвърждават всички тези в жалбата на госпожа Величкова.
В Административнопроцесуалния кодекс има пет основания за незаконосъобразност на един акт. От гледна точка на административното право СЕМ представлява специализиран административен орган и следователно неговите актове следва да бъдат разглеждани по този кодекс.
Никаква презумпция за законност на административния акт не освобождава съда от задължението да провери законосъобразността му за наличието на всички възможни пороци – некомпетентност, нарушение на материалния закон, нарушени административнопроизводствени правила, липса на форма или мотиви, нарушение на целта на закона., гласи публикация в Известия на Института за правни науки на БАН. Т. XXIV (1970), цитираща проф. д-р Кино Лазаров, Председател на Комисиите за изготвяне на Административнопроцесуалния кодекс и на Административнонаказателния кодекс в България.
Всичките пет основания за нарушения на Административнопроцесуалния кодекс госпожа Лазарова открива в действията на СЕМ. Тя посочва, че на първо място е нарушението, че не колективният орган прекратява конкурса, както би трябвало да бъде, а самата госпожа Момчилова – еднолично.
Второто основание е, че липсва форма на прекратяването на процедурата за избор на генерален директор на БНТ – прекратяването на процедурата не е в писмен вид, като в този случай е необходимо да бъдат посочени мотиви. В конкретния случай тази форма липсва, като решението е взето устно и обективирано в протокол.
Третото основание е, че СЕМ са нарушили собствените си правила, които те сами са гласували, а именно, че трябва да гласуват за всеки кандидат и за всяка концепция поотделно. Но СЕМ не са спазили това изискване.
Четвърто основание е нарушението на материалния закон, който казва, че СЕМ, бидейки колективен орган, трябва да взима решенията със „за” или „против”, но не може да гласува „въздържал се”. Причината е, че „за“ и „против” могат да се мотивират, но „въздържал се” не може, но може да провали конкурса, както е в този конкретен случай, и то в нарушение на закона. В тази връзка в съдебното решение се посочва: „Решението на СЕМ предмет на оспорване в настоящото съдебно производство е незаконосъобразно, тъй като е постановено в противоречие с материално-правните разпоредби относно начина на гласуване на членовете му и при липса на нормативно предвидена възможност за гласуване „въздържал се“.
И последното – пето основание – е, че едноличният административен акт по прекратяване на процедурата противоречи на целта на закона – да избере генерален директор на обществената телевизия или да не го избере, като направи това мотивирано.
Докато не се произнесе Върховният административен съд, ситуацията е в състояние на действащ конкурс. Не е избран генерален директор на БНТ, но съдебното решение не е окончателно – засега това е решение на първа инстанция.
Но във всеки един момент СЕМ би могъл и има основания да прекрати правомощията на вече изтеклия мандат на досегашния директор и да назначи служебен такъв.