Getting your Trinity Audio player ready...
|
Кораби, опериращи извън комунистически Китай, са свързани с големи инциденти, включващи предполагаем саботаж на газопроводи и други подводни трасета.
Подводни кабели пресичат световните водни пътища, свързвайки държавите с електричество, природен газ и интернет.
Стотици хиляди километри от тези кабели, понякога не по-широки от градински маркуч, опасват земното кълбо, пренасяйки около 97 процента от световните комуникации.
Тяхното почти повсеместно присъствие обаче и значението им за поддържане на съвременната цивилизация са ги превърнали във важна цел за международни актове на агресия, които не достигат до война, понякога наричани конфликт в „сивата зона“.
Само през последната година и половина е имало не по-малко от 13 инцидента в сивата зона, при които подводни кабели са били прерязани при актове, приемани за саботаж. По-голямата част от тях са приписани на кораби от Русия или Китай и са се случили в Балтийско море или Тайванския проток.
И в двата региона силите, за които се смята, че са отговорни, имат какво да спечелят в продължаващите спорове, като комунистически Китай иска да наложи претенция към територията на Тайван без исторически аргументи, а Русия се стреми да подкопае стабилността на НАТО.
Нарастващата заплаха е породила страхове, че по-малки нации като Тайван биха могли внезапно да бъдат откъснати от комуникация с голяма част от света или да загубят достъп до ключови енергийни доставки в случай на конфликт или друга криза.
На изток сега Тайван бърза да осигури комуникациите си с външния свят срещу атака от китайския режим. Все още островната нация не разполага с голяма част от инфраструктурата, необходима за замяна на кабелните трасета, като например сателити на ниска орбита.
На запад алиансът НАТО разполага бойни кораби, патрулни самолети и дронове за наблюдение на водните пътища и предотвратяване на голям акт на саботаж, но все повече се затруднява от вече ограничените бюджети за отбрана и сигурност.
За разлика от Русия, която е провеждала такива операции изключително в Балтийско море, за корабите, свързани с Китай, се твърди, че са саботирали кабели и в двата региона, очевидно като част от по-широка стратегия за подкопаване на съществуващия международен ред и за увеличаване на влиянието на управляващата Китайска комунистическа партия (ККП).
Ето преглед на четири от основните инциденти с прерязване на кабели, свързани с Китай през последните две години.
Януари 2025: Телекомуникационен кабел на Тайван
Shunxin 39, товарен кораб, притежаван от базирана в Хонконг компания, но регистриран в Камерун и Танзания, е повредил един от 14-те кабела, свързващи Тайван с континентална Азия.
Бреговата охрана на Тайван изпратила кораб да разследва случая след получаване на сигнали за проблеми с връзката от местния телекомуникационен доставчик Chunghwa Telecom, като съобщава, че подводен кабел е бил повреден край северното крайбрежие на острова.
Бреговата охрана е осъществила радио-комуникации с кораба, но не е успяла да се качи на борда поради лошото време. Властите впоследствие наредили на товарния кораб да се върне в тайванското пристанище Килунг за разследване, но той продължил към Китай.
Гуо Венджи, ръководител на търговската компания Jie Yang, която притежава кораба, отрича участие в инцидента, но досега отказва да каже, защо корабът е обикалял във водите северно от Тайван поне месец преди инцидента.
Усложняващо обстоятелство е фактът, че корабът изглежда е носел две системи за автоматична идентификация (AIS) – морски проследяващи устройства, които предават и получават информация за идентичността, позицията, курса и скоростта на плавателния съд.
Една от системите идентифицира кораба като плаващ под китайски флаг Shunxin 39, а другата – като плаващ под танзанийски флаг Xing Shun 39.
Корабът е изключил своите AIS системи в деня на инцидента, когато GPS, получен от тайванските власти, показа, че той е започнал да пресича множество подводни кабели, вероятно докато е влачил котвата си.
Няколко дни по-късно товарният кораб Bao Shun, плаващ под монголски флаг, но с китайско име, започнал да се движи зигзагообразно във водите близо до Тайван, преди да бъде прогонен от бреговата охрана.
Министерството на цифровите технологии на Тайван съобщи, че прерязването на морския кабел на 3 януари не е ограничило предлаганите услуги, тъй като е била активирана налична резервна линия.
Заместник-министърът на цифровите въпроси на Тайван Чиуех Херминг отбеляза обаче, че вече е имало четири случая на неизправности в морските кабели през 2025 г., в сравнение с по три през 2024 г. и 2023 г.
За Yi Peng 3, кораб, притежаван и управляван от Китай, се твърди, че е прерязал два критичноважни комуникационни кабела в Балтийско море: единият свързващ Финландия и Германия, а другият – Литва и Швеция.
След като напуснал руското пристанище Уст-Луга на 15 ноември 2024 г. за неизвестна дестинация, Yi Peng 3 пътувал до района над първия кабел, преди да изключи AIS системата си и предполагаемо да влачи котвата си зигзагообразно повече от 100 мили.
Германският федерален министър на отбраната Борис Писториус определи инцидента като саботаж. При първа подобна принудителна мярка от 1959 г. насам корабът е временно задържан в морето.
За известно време датският флот охранявал кораба, докато международен екип преговарял с Китай да се качи на борда като част от разследване на потенциален саботаж.
Китайските власти в крайна сметка поканили представители от Швеция, Германия, Финландия и Дания да се качат на кораба като наблюдатели по време на разследване, ръководено от Китай.
На шведските прокурори, водещи европейско разследване, обаче не е било разрешено да се качат на борда, а Китай отказал корабът да бъде въведен в шведски води, където страната би имала законното право да го задържи за времето на разследването.
На 17 декември руски военен влекач преминал покрай кораба с ниска скорост с изключен AIS. Четири дни по-късно Yi Peng 3 вдигнал котва по собствена воля и се отправил към Индо-тихоокеанския регион.
Действията на кораба продължават да се разследват от европейските власти като акт на саботаж.
Октомври 2023: Газопровод и оптични кабели
Смята се, че контейнеровозът Newnew Polar Bear, притежаван от Китай и плаващ под хонконгски флаг, е координирал с руски контейнеровоз саботажа на газопровод и два близки оптични кабела, свързващи Финландия и Естония.
Естонски военноморски служител заяви тогава, че бетонното покритие на газопровода Balticconnector е било счупено и че тръбите са били сериозно повредени и разместени. Основното предположение, която се разследва, е че NewNew Polar Bear е влачил котвата си през кабелите.
Естония поиска от управляващите комунистически власти в Китай да й позволят да търси веществени доказателства от кораба и екипажа му, но получи отказ.
Вместо това, почти година по-късно, Китай твърди, че е провел собствено разследване, като казва, че корабът случайно е причинил щетите по време на голяма буря. Естония и Финландия продължават да водят криминално разследване по въпроса.
Газопроводът беше ремонтиран и възобнови работа през април 2024 г.
Февруари 2023: Комуникации в Тайван
Два подводни кабела, свързващи тайванските острови Мацу с главния остров на Тайван, бяха прерязани, откъсвайки 14 000 жители от интернет и парализирайки свързани услуги като текстови съобщения.
Тайванските власти заявиха тогава, че въз основа на AIS данни, три китайски кораба изглежда са отговорни за щетите.
Първият е бил китайски риболовен кораб, който бреговата охрана на Тайван е прогонила от района на 2 февруари 2023 г. Вторият и третият са били неизвестни китайски товарни кораби, които са обикаляли в същия район на 8 февруари.
В крайна сметка са били необходими 50 дни за ремонт на кабелите и възстановяване на услугите в Мацу.
Оттогава разследванията разкриха патентни заявки, които навеждат на мисълта, че изследователи в Китай разработват технологии за саботиране на подводни кабели от поне десетилетие и половина.
Една такава патентна заявка, която за първи път беше разкрита в разследване на Newsweek през 2025 г., показа, че изследователи от университета Лишуй в Китай са се опитали през 2020 г. да разработят „океанско устройство за рязане чрез теглене“ с форма на котва.
Това устройство е било предназначено да се влачи зад влекач и да се закача за подводни кабели, с цел да ги пререже, се казва в патентната заявка. Освен това то съдържало сензор за откриване на остатъчни следи от мед, така че екипажът, който го използва, да разбере, когато кабелът е успешно прерязан.