Temu и AliExpress са изправени пред нови митнически ограничения
Регулаторните органи на Европейския съюз (ЕС) поискаха от китайския търговец за електронна търговия Shein да предостави вътрешни документи за рисковете, свързани с незаконно съдържание и продукти в платформата му, съобщи Изпълнителната комисия на блока на 6 февруари.
Новото искане следва съобщението на Европейската комисия за съвместно разследване на Shein, за да се установи дали е нарушил законите на блока за защита на потребителите. Комисията заяви, че последното искане не пречи на текущата проверка, която се извършва в координация с националните органи за защита на потребителите.
Искането е отправено по силата на Закона за цифровите услуги (ЗЦУ) – правилник, предназначен да следи как платформите за социални медии и пазарите премахват незаконно съдържание и продукти от регионалното интернет пространство. Потвърдените нарушения на Закона за цифровите услуги могат да доведат до глоби в размер до 6 % от глобалните приходи на дадена компания.
Комисията изисква широк спектър от информация, включително подробности за това как платформата защитава личните данни на потребителите и за „прозрачността на нейните системи за препоръчване“. Тя търси и „подробна информация“ за това как Shein се справя с рисковете, свързани със защитата на потребителите, общественото здраве и благосъстоянието на потребителите.
Освен това, според изявлението, Комисията е поискала от Shein да предаде документи за това как изпълнява задълженията си по ЗЦУ да предоставя на квалифицирани външни изследователи достъп до своите данни.
Shein трябва да отговори на тези запитвания до 27 февруари. Комисията ще направи оценка на отговорите, преди да вземе решение за по-нататъшни действия, включително за започване на официално разследване, се посочва в съобщението.
Основана през 2008 г. в Нандзин, Китай, Shein бързо си спечели позиции на пазара в ЕС, като предлага продукти на ниски цени, често изпращани директно от Китай до европейските потребители.
През април 2024 г. Европейската комисия обяви Shein за „много голяма онлайн платформа“, след като компанията съобщи, че 108 милиона европейски потребители посещават сайта ѝ всеки месец. Това определение подлага Shein на „най-строгите мерки“ съгласно Закона за цифровите услуги.
Европейските регулатори вече са повдигнали множество опасения относно Shein, като например въпроси за дизайна на онлайн интерфейса ѝ и дали доставя памучните си продукти от региона Синцзян в Китай, където според правозащитни групи Китайската комунистическа партия е поставила поне 1 милион уйгурски мюсюлмани в принудителни трудови лагери.
Shein, чието седалище сега е в Сингапур, не отговори на искането за коментар от The Epoch Times до момента на публикуване.
ЕС ще ограничи евтините продукти
Shein и нейните нискотарифни конкуренти, включително Temu и AliExpress, също са изправени пред нови митнически ограничения, тъй като ЕС се стреми да ограничи притока на евтини продукти, заливащи пазара му, предимно от Китай.
В план за действие, публикуван на 5 февруари, Европейската комисия призова за засилено сътрудничество между митниците, надзора на пазара и компетентните органи в държавите- членки. Комисията заяви, че тази инициатива е насочена към рисковете за здравето, безопасността и други рискове, свързани с вноса на електронна търговия от страни извън ЕС.
Миналата година броят на стоките с ниска стойност под 150 евро, влизащи в ЕС, почти се е удвоил и е достигнал около 4,6 милиарда евро, или приблизително 12 милиона пратки на ден. Според Европейската комисия повече от 90 процента от тези пратки произхождат от Китай.
Този бърз приток предизвиква сериозна загриженост в ЕС. Комисията изтъкна риска от неконтролирано навлизане на вредни продукти на пазара. Освен това тя заяви, че спазващите правилата търговци от ЕС са изложени на риск да бъдат подкопани от „нелоялни практики и продажба на фалшиви стоки чрез онлайн пазари“.
За да се справят с тези проблеми, Комисията настоява европейските законодатели да „обмислят допълнителни мерки“ – включително „недискриминационна такса за обработка“ на стоки, изпращани директно до потребителите в ЕС, за да се справят с нарастващите разходи за осигуряване на съответствието на милиарди такива стоки с правилата на ЕС, се посочва в плана за действие.
Европейската комисия също така призова законодателите бързо да приемат плана, въведен през 2023 г. Планът има за цел да уеднакви условията на конкуренция в електронната търговия, като премахне освобождаването от митнически такси за стоки на стойност под 150 евро, наред с други действия.
„Нарастването на вноса на електронна търговия на пазара на ЕС донесе със себе си много предизвикателства“, заяви в изявление ръководителят на ЕС по въпросите на технологиите Хена Вирккунен. „Искаме да видим конкурентен сектор за електронна търговия, който да осигурява безопасността на потребителите, да предлага удобни продукти и да е щадящ за околната среда.“