Базираната в Ню Йорк компания за сценични изкуства представя Китай такъв, какъвто е съществувал преди комунизма
Леглата в китайските затвори не са само за спане, разказва диригентката на „Шен Юн“ Чен Ин.
В ръцете на затворническите надзиратели едно легло с височина половин метър от пода се превръща в приспособление за изтезания. Надзирателите завързват брата на Чен, който е на 29 години, залепват устата му с тиксо, за да не може да вика, след което го набутват под леглото, прегъвайки тялото му наполовина. След това един от мъчителите се качва на леглото, за да увеличи натиска върху гърба му.
Мъчението, което може да причини счупване на гръбначния стълб, е само една от безбройните злоупотреби, които китайските власти измислят, за да се справят с хора като тях: практикуващи духовната дисциплина Фалун Гонг, която изповядва принципите на истинност, доброта и търпение, както и медитативни упражнения.
По някои оценки броят на практикуващите Фалун Гонг в Китай през 1999 г. е между 70 и 100 милиона души. Намирайки популярността на Фалун Гонг за застрашителна, атеистичната Китайска комунистическа партия (ККП) през същата година започва кампания за елиминиране на вярата. Тези, които отказват да се откажат от убежденията си, са подложени на жестокости, включително робски труд, инжектиране на психотропни вещества и принудително отнемане на органите им за продажба.
„Престъпленията, които са извършени, са просто неописуеми“, казва Чен пред The Epoch Times.
Нейният кротък брат е измъкнат от дома им в Пекин посред нощ и е затворен в трудов лагер за 18 месеца. Чен казва, че е имал късмет, че е оцелял – друг практикуващ Фалун Гонг, когото познава, е бил трайно парализиран при същите мъчения.
Докато брат ѝ се бори за живота си, а косата му побелява, разтревожена Чен, която живее в САЩ, се обажда на местните медии, за да привлече вниманието към тежкото му положение. Боли я, че подобни мъчения са твърде разпространени в Китай.
„Това е много реално за нас“, казва Чен.
Подобни истории не попадат в заглавията на контролираните от комунистите медии. Освен ако това не се случи на близък приятел, казва Чен, хората – независимо дали са в Китай или в чужбина – нямат представа, че това се случва.
След като брат ѝ успява да избяга от Китай през 2003 г., Чен, дъщеря на двама елитни музиканти с тридесетгодишен опит в китайския национален оркестър, чувства, че не може да стои безучастно и да гледа как подобни злоупотреби продължават.
През 2006 г. в Ню Йорк Чен и родителите ѝ се присъединяват към група съмишленици, които се стремят да популяризират артистичното изразяване по начин, който е невъзможен в управлявания от комунистите Китай. Така се ражда „Шен Юн Пърформинг Артс“.
Културен ренесанс
Според Ливай Броуди, изпълнителен директор на Информационния център на Фалун Дафа, произходът на „Шен Юн“ е съпътстван от дисидентско движение в Китай.
Културната революция на ККП, проведена през 60-те и 70-те години на ХХ век, унищожава ценните културни реликви и много древни храмове в Китай. Към 90-те години на ХХ век хората се обръщат към Чигонг – традиционна китайска практика, съчетаваща дишане, медитация и бавни упражнения за подобряване на здравословното състояние, за да запълнят появилата се духовна празнота.
След като Фалун Гонг е представен през 1992 г., практикуващите започват да споделят ползите за психическото и физическото си здраве със своите семейства и приятели и популярността му рязко се увеличава, а след седем години в Китай го практикуват приблизително един на всеки 13 души.
„Това беше възраждане на традиционната китайска духовност, която беше забранена в продължение на десетилетия по време на комунистическия режим“, казва Броуди и го нарича „ренесанс“.
Опитвайки се да се противопоставят на огромната клеветническа кампания на държавната пропаганда, от началото на преследването през 1999 г., практикуващите Фалун Гонг в цял Китай печатат вкъщи брошури, за да разкрият какво причинява режимът на практиката и нейните последователи и ги разпространяват в своите квартали под прикритието на нощта.
В този процес обществото колективно осъзнава, че има по-голям проблем от преследването.
„Едно цяло общество не познава собствената си история“, казва Броуди, чиято организация е направила кратък документален филм, представящ движението. Това осъзнаване ги е накарало да задълбаят, да „говорят за истинската история на ККП“ и за същността на китайската култура, казва той.
„В известен смисъл това освободи съзнанието им, за да чуят не само тежкото положение на Фалун Гонг, но и да се огледат наоколо и да си кажат: „Това Китай ли е? В какво сме се превърнали?“ – споделя той. – „Настъпи голямо пробуждане.“
Броуди отбелязва, че „Шен Юн“ въплъщава подобна цел. Освен че обръща внимание на трагедиите, които все още се случват в Китай, компанията подбира внимателно всеки елемент от представлението. Танцовите движения, музиката, костюмите и сюжетите са създадени с цел да се премахне всякакво комунистическо влияние и да се представи 5000-годишното традиционно наследство на Китай.
„Мисля, че те са прозрели, че в културата на ККП и в начина, по който тя манипулира и контролира нещата дори извън Китай, има нещо много мрачно и тежко“, казва Броуди.
Древната китайска култура, напротив, „съдържа универсални съкровища“.
„В нея има универсални принципи. В нея има начини за възстановяване на връзката на хората със собствената им човешка същност, с добрата част от човешката им същност, за възстановяване на връзката им с божественото и това сякаш извисява хората“, споделя той.
„Безпрецедентна кампания срещу Фалун Гонг“
Китайският режим открито изразява своята враждебност към „Шен Юн“, като от години провежда кампания за оказване на натиск върху залите за провеждане на представления, за да бъдат отменени и да се изиска от държавните служители да оттеглят подкрепата си и да не посещават представлението. Компанията редовно открива, че гумите на автобусите, с които танцьорите пътуват, са нарязани по начин, който би могъл да доведе до спукването им.
Напоследък кампанията на ККП за саботаж е взела друг зловещ обрат.
През декември миналата година Epoch Times разкри, че през 2022 г. се е състояла тайна среща на върха на ККП, на която лидерът Си Дзинпин е представил стратегия, насочена към разпространение на дезинформация чрез социалните мрежи и западните медии, насочена срещу Фалун Гон.
Новата стратегия включва и усилия за привличане на американски правителствени агенции за действия срещу Фалун Гонг. Разкази на информатори от последните месеци и съдебни документи сочат, че служителите на Пекин са изпълнили директивата докрай.
В поне три срещи на високо равнище от май насам, включително една, проведена след президентските избори в САЩ, висшите китайски политически и правоприлагащи органи многократно са подчертавали желанието си да дискредитират общността на Фалун Гонг и да я отчуждят от подкрепящите я западни чиновници.
„Опитайте се да положите всички усилия, за да саботирате отношенията между Фалун Гонг и правителството на САЩ“, се казва в последната изтекла инструкция от една от срещите, състояла се след президентските избори.
Режимът все повече предпочита по-прикрити тактики, като например разпространяване на изопачена информация по тайни канали. Усилията в тази насока се появяват в документите на поне две активни федерални съдебни преследвания срещу китайски агенти.
През април 2023 г. базираният в Лос Анджелис китайски агент Чън Дзюн споделя с друг човек – който в момента е разследван за опит да повлияе на политиката на САЩ в полза на китайския режим – статия, злепоставяща Фалун Гонг, и заявява, че има „голям проект, за който трябва да докладва“ на китайските власти в скоро време, показват съдебните документи.
Според документите Чън е пътувал до северната част на щата Ню Йорк, за да наблюдава практикуващите Фалун Гонг там и да събира информация за съдебно дело за защита на околната среда с цел „възпрепятстване на разрастването на общността на Фалун Гонг“ в региона. Наскоро е осъден за опит да подкупи данъчната служба да разследва „Шен Юн“, като представя пропаганда като факти в жалба, която ФБР определя като „лицево непълна“.
По време на други срещи на високо равнище длъжностни лица са изразили пълната си подкрепа за американски ютубър от китайски произход, базиран в Съединените щати, който е отправял заплашителни коментари към персонала на „Шен Юн“ и е предоставил материали в подкрепа на неотдавнашни нападателни статии от западни издания като „Ню Йорк Таймс“, много от които китайските медии и китайските длъжностни лица са разгласили.
„Намираме се в разгара на много решителна, безпрецедентна кампания срещу Фалун Гонг, точно тук, в Америка“, заявява Броуди.
Той отбелязва, че действията на китайските агенти и изтеклите заповеди на китайските официални лица „съвпадат напълно“.
Превръщане на света в по-добро място
По време на тайната среща през 2022 г. Си посочва общността на Фалун Гонг като главен критик на китайския режим в световен мащаб. Но според Броуди има и по-специфична причина за манията на китайския режим по „Шен Юн“.
„Трябва да погледнете на „Шен Юн“ от гледна точка на ККП – това е комунистически тоталитарен режим, който е дошъл на власт въз основа на голяма лъжа“, казва той. А лъжата според него е, че ККП означава Китай.
ККП се представя за „истинския водач на китайския народ“ и настоява, че „без него не би имало съвременен Китай“.
В „Шен Юн“ ясно се вижда „колко красив, духовен и богат е бил Китай преди комунизма“, заявява Броуди.
„В съзнанието на ККП намекът е, че така ще изглежда Китай и след комунизма, и затова те виждат в това шоу екзистенциална заплаха“, каза той.
Броуди споделя, че се гордее с решението си да изпрати двамата си синове да учат в колежа „Фей Тиен“ и Академията за изкуства „Фей Тиен“ – училището, което подготвя танцьорите и музикантите на „Шен Юн“.
„Завърших гимназията с най-добър успех в класа си – спомня си той. – А двете ми момчета получиха по-високи резултати на изпита по математика от мен, въпреки че прекарват цялото си време в танци и тренировки…“
Сега и двамата гастролират с „Шен Юн“ като ученици на практика – специална програма, която им позволява да получат кредити в училище чрез опит в представленията. С осем трупи, които пътуват едновременно по света, „Шен Юн“ се гледа на живо от повече от един милион души всяка година.
Изпълнителите завладяват публиката, защото показват частица от своята истинска същност, казват Чен и Броуди.
„Всъщност това не е просто представление“, казва Броуди. Независимо дали става дума за лоялност или състрадание, артистите „работят за мига“, за да въплътят ценностите, които пресъздават, и „това е едно от нещата, които публиката усеща“.
Чен споделя, че нейната визия е да „покаже на света нещо, изпълнено с надежда и вдъхновение, и колко прекрасен може да бъде той без комунизма“.
„Искаме да направим този свят едно по-добро място.“