Getting your Trinity Audio player ready...
|
През 2023 г. износът на електрически автомобили в Китай ще достигне 1,2 млн. автомобила
По време на годишното заседание на двете сесии на Китайската комунистическа партия (ККП) през март режимът представи концепция за „производствени сили с ново качество“ за насърчаване на китайските електрически превозни средства или т.нар. превозни средства с нова енергия.
Двете сесии представляват двете годишни срещи на законодателният орган на ККП – Общокитайския народен конгрес и на Китайския народен политически консултативен съвет, които се провеждат отделно, но по едно и също време.
Миналата година Китай изпревари Япония и се превърна в най-големия износител на автомобили в света, като изнесе общо близо 5 млн. автомобила, от които 1,2 млн. бяха превозни средства с нова енергия или електромобили.
Огромните субсидии на ККП
Гуо Дзюн, главен редактор на хонконгското издание на The Epoch Times, заяви в американското телевизионно предаване Pinnacle View, че според статистиката износът на автомобили от Япония се е увеличил с 16% до 4,2 млн. автомобила през 2023 г., докато износът на автомобили от Китай се е увеличил с 58% до 4,91 млн. автомобила, като за първи път е надминал Япония и е станал световен лидер.
Два основни фактора доведоха до увеличението на износа на автомобили от Китай: първо – износът за Русия се увеличи седем пъти до 700 000 автомобила за една година поради санкциите, наложени на Русия от западните държави; и второ – износът на електрически автомобили достигна 1,2 милиона автомобила през 2023 г., удвоявайки цифрата от предходната година.
„Често се шегуваме, че много от политиките на Пекин се оказват неуспешни“, казва г-жа Гуо. „Но има една област, в която дългосрочното планиране на ККП, съчетано с огромни субсидии, доведе до привидно успешни резултати. Това е производството на електрически превозни средства.“
Г-жа Гуо обясни, че през 2009 г. Китай започва да предлага високи субсидии за електрически автомобили. В зависимост от пробега всеки автомобил може да получи субсидии в размер до 50 000 юана (6 900 щатски долара) – политика, която продължава 13 години. Освен това има субсидии на местните управленски нива в различни аспекти като финансиране, данъчно облагане и използване на земята.
С други думи, преди 2022 г. за всеки електромобил, произведен в Китай, компаниите е можело да получат до 120 000 юана (16 600 щатски долара) субсидии от китайските власти.
Основна характеристика на субсидиите е, че те отиват основно при производителите на автомобили, а не при потребителите, което е различно от политиката в Европа и САЩ. Това доведе до появата на повече от 200 производители на електрически автомобили в Китай през последното десетилетие, които се конкурират ожесточено помежду си. В тази среда оцелелите производители на автомобили имат значителна конкурентоспособност в международен план.
Опасения относно безопасността
Независимият китайски телевизионен продуцент Ли Дзюн заяви в предаването Pinnacle View, че субсидиите несъмнено са много важна причина за бързото развитие на китайската индустрия за електрически автомобили. Въпреки това, разчитайки единствено на субсидиите, китайската автомобилна индустрия не е успяла да постигне никакъв технологичен пробив. Tesla обаче променя посоката на развитие на технологиите за електрически автомобили в Китай.
През 2019 г. Tesla започва строителството на своя завод в Шанхай и трябва да използва различни компоненти, произведени в Китай. Повече от 95 % от компонентите, използвани в заводите на Tesla в Китай, са местно произведени китайски продукти. Tesla има свои стандарти и изисква от всички свои доставчици да произвеждат в съответствие с нейните стандарти.
Това води до подобряване на цялостното ниво на веригата за производство на електрически автомобили в Китай. Ето защо Tesla изиграва ролята на катализатор в развитието на технологията за електрически автомобили в Китай.
„ККП положи големи усилия в [разработването на] автомобилни батерии, защото същността на [електрическия] автомобил е батерията“, посочи г-н Ли. „Много от основните световни райони за добив на редкоземни минерали се контролират от китайски компании, което е важен източник на материали за изследването и разработването [на батериите]. Това подобри обема и качеството на производството на батерии в Китай до определено ниво.“
Въпреки това, според г-н Ли, безопасността на батериите все още е основно предизвикателство за китайската индустрия за електрически автомобили. През първото тримесечие на 2023 г. средно по осем електромобила се запалват всеки ден в Китай.
Tesla използва усъвършенствана технология за наблюдение работата на батерията. След като бъде открит проблем, Tesla блокира автомобила, докато батерията не бъде ремонтирана, като по този начин намалява честотата на случайните пожари. В Китай обаче тази технология не се използва, което води до по-висок процент на инцидентите с пожари, причинени от батериите на електрическите автомобили.
Бъдещи предизвикателства
Мън Дзюн, китайски предприемач, живеещ в изгнание в САЩ, заяви в същото телевизионно предаване, че след идването на Си Дзинпин на власт превозните средства с нова енергия са насърчавани интензивно като важна нова производствена сила за Китай. Индустрията е силно подкрепяна от ККП, с цел да разшири мащабите си и да окаже влияние на световния пазар.
„[Китайската автомобилна технология] изостава от традиционната автомобилна индустрия“, каза той. „След появата на превозни средства с нова енергия след 2008 г., ККП видя възможност да надмине развитите страни в Европа и Америка. Затова тя активно настояваше за развитието на превозните средства с нова енергия.“
Г-н Менг обясни още, че китайската индустрия за електрически превозни средства може да не бъде устойчива в бъдеще поради липсата на модерни полупроводници и чипове в Китай, които са ключови компоненти за превозните средства с нова енергия.
Г-жа Гуо заяви, че най-голямата привлекателност на електрическите автомобили за потребителите е интегрирането на компютърните технологии. Илон Мъск веднъж нарече Tesla Model S – „много сложен компютър“. Ето защо ключът към бъдещата конкуренция се крие в интегрирането на съответните информационни технологии в електрическите превозни средства, като целта е да се постигне напълно автономно шофиране, ръководено от изкуствен интелект и сателитна навигация.
Г-жа Гуо прогнозира, че в бъдеще Съединените щати и западните държави ще ограничават влиянието на ККП, а Китай ще се сблъска със значителни пречки, за да продължи да разработва електрически автомобили.
Президентът на САЩ Джо Байдън вече посочи, че „свързаните [с интернет]“ превозни средства на Китай, включително електромобилите, представляват значителна заплаха за националната сигурност. „Ето защо – каза г-жа Гуо – в рамките на следващите пет години производството на китайските електрически автомобили може да е много силно, но ако погледнем по-напред, мисля, че ще му липсва движеща сила на развитие.“
Майкъл Джуанг допринесе за този материал.