Решението възстанови акционерни опции на стойност около 139 милиарда долара, което увеличи богатството на Мъск до приблизително 749 милиарда долара според индекса на милиардерите на Forbes.
На 19 декември Илон Мъск навлезе в неизследвана финансова територия и стана първият човек в историята, натрупал нетно богатство над 700 милиарда долара. Това се случи след като съд в Делауеър възстанови огромен компенсационен пакет на Tesla, който беше анулиран миналата година.
Според класацията на милиардерите на Forbes, богатството на Мъск скочи до около 749 милиарда долара. Върховният съд на щата Делауеър възстанови акционерни опции на Tesla, оценени сега на около 139 милиарда долара. Решението отмени предишно съдебно постановление, което беше обявило пакета за заплащане на Мъск от 2018 г. за несправедлив към акционерите.
Главният изпълнителен директор на Tesla вече премина друг важен праг по-рано тази седмица, когато нетното му богатство за кратко надхвърли 600 милиарда долара. Това стана на фона на съобщения, че неговата аерокосмическа компания SpaceX може да направи първично публично предлагане.
Съдебното решение затвърди позицията на Мъск далеч пред следващите най-богати хора в света. Богатството му сега надвишава това на Лари Пейдж, съосновател на Google, с почти 500 милиарда долара, според Forbes.
Съдът отмени решението на по-ниската инстанция
В становище, издадено на 19 декември, Върховният съд на щата Делауеър постанови следното: решението от януари 2024 г. на местния Канцлерски съд е отменило неправомерно пакета за заплащане на Мъск и се е отнесло несправедливо. Високата съдебна инстанция установи множество аналитични и процедурни недостатъци в мотивите на по-ниската инстанция. Тя възстанови изцяло стимулиращия план и присъди на Tesla символично обезщетение от 1 долар.
Компенсационният пакет, първоначално одобрен през 2018 г., някога беше оценен на около 55 милиарда долара. Оттогава нарасна заедно с цената на акциите на Tesla. Миналата година той беше анулиран от канцлер Катлийн Сейнт Джуд Маккормик след иск на акционери. В него се твърдеше за конфликт на интереси и неадекватно разкриване на информация по време на процеса на одобрение.
Маккормик постанови, че борда на Tesla е бил прекалено повлиян от Мъск и че акционерите са били дезинформирани. Тя посочи близките лични и професионални отношения на Мъск с членовете на комисията по възнаграждения. Заключи, че не е имало реални преговори за условията на сделката.
Върховният съд на Делауеър обаче не се съгласи. Той заяви, че анализът на Канцлерския съд преувеличил тези опасения. Освен това не взел предвид правилно последващите действия на акционерите, включително второто одобрение на плана за заплащане на Мъск.
Гласувания на акционерите и корпоративни последствия
Съдебният спор произтича от иск, подаден през 2019 г. от акционера на Tesla Ричард Торнета. Въпреки правното оспорване, акционерите на Tesla гласуваха през 2024 г. за потвърждаване на пакета за заплащане. Тогава той беше оценен на около 44,9 милиарда долара.
През ноември акционерите отидоха още по-далеч. Те одобриха отделна рамка за възнаграждения, която в крайна сметка може да струва до 1 трилион долара. Тя се определя като най-големият корпоративен план за възнаграждения в историята. Инвеститорите подкрепиха стремежа на Мъск да превърне Tesla от производител на електрически автомобили в гигант в областта на изкуствения интелект и роботиката.
Съдебната битка имаше и по-широки корпоративни последствия. След решението от 2024 г., което отмени пакета за възнаграждения, Мъск остро критикува правната система на Делауеър. Той премести юридическия адрес на Tesla в Тексас. Това е част от нарастващата тенденция компании да напускат Делауеър и да се насочват към щати като Тексас и Невада.
„Напусне юрисдикцията на Делуер, преди да е станало късно“, написа тогава Мъск в X. По-късно той призова компаниите да се регистрират в Невада или Тексас, ако искат акционерите, а не съдилищата, да имат последната дума.
Мъск е съосновател или ръководител на обширна мрежа от компании. Той притежава около 12% от Tesla, която подкрепи за пръв път през 2004 г., а от 2008 г. я ръководи като главен изпълнителен директор. Той също контролира около 42% от SpaceX, която беше оценена на около 800 милиарда долара в частна сделка през декември 2025 г.



















