Свиленград посреща „Изкуството на Истинност, Доброта, Търпение“ (20 октомври – 20 ноември, 2025 г.) в Историческия музей на града
На 20 октомври в град Свиленград се откри изложбата „Изкуството на Джън-Шан-Жен“ или „Изкуството на Истинност, Доброта, Търпение“. Международната изложба е приютена в Историческия музей на града – красивата къща на д-р Цукровски.
Свиленград се намира в непосредствена близост до точката, където се събират трите държавни граници – на България, Гърция и Турция. Градът, разположен на двата бряга на река Марица, е една от входните врати на България.

Експозицията ще гостува един месец – до 20 ноември – и жители и гости на града ще имат възможност да се докоснат до света на вселенските принципи Истинност, Доброта и Търпение (на китайски език: Джън, Шан, Жен), залегнали във философията на китайско духовно учение. Чрез силата на изкуството публиката ще узнае и за тъмната страна на Китай, където Китайската комунистическа партия преследва вече 26 години хората, последователи на тези принципи.
Организаторите на изложбата за България приветстваха присъстващите на откриването ѝ в Свиленград, като им разказаха за създаването на уникалния художествен проект и за посланията, които картините предават. Платната изобразяват реални истории, предадени от разнородна група художници от цял свят, обединени от практикуването на традиционното китайско учение Фалун Гонг, известно още като Фалун Дафа.
Историята за създаването на изложбата „Изкуството на Джън-Шан-Жен“
Международната изложба „Изкуството на Джън-Шан-Жен“ (The Art of Zhen Shan Zen) стартира през 2004 г. с основател – художникът и скулптор професор Кунлун Джан, бивш директор на Института по скулптура към Института по изкуствата в Шандун, Китай.
Проф. Джан практикува китайската медитативна практика за усъвършенстване на духа и тялото Фалун Дафа, имаща за основа принципите Истинност, Доброта, Търпение. За няколко години Фалун Дафа набира огромна популярност в Китай, като правителствено проучване посочва, че към 1998 г. между 70 и 100 милиона души се занимават с практиката. За съжаление комунистическият режим вижда във Фалун Дафа идеологическа заплаха. Причината е, че духовното учение съживява традиционните китайски ценности на стремеж към високи морални стандарти и на вяра в божественото. Те са напълно противоположни на проповядвания от комунизма атеизъм, който отрича божественото и идолизира единствено лидерите на комунистическата партия. В резултат режимът в Китай започва през 1999 г. да извършва жестоки репресии спрямо хората, които практикуват Фалун Дафа – професор Джан е един от тях. За съжаление преследването на духовното учение продължава със страшна сила и до днес.
Идеята за създаването на изложбата „Изкуството на Джън-Шан-Жен“ се заражда, когато проф. Джан е бил арестуван и изпратен в лагер за принудителен труд в Китай. Там, заедно с други практикуващи Фалун Дафа, бива жестоко измъчван заради убежденията си, преживявайки най-тежките си времена като затворник на съвестта. След като излиза на свобода благодарение на канадското правителство и свои приятели, проф. Джан дава обед пред себе си, че несправедливото репресиране на Фалун Гонг в Китай трябва бъде показано пред света.
Проф. Джан събира художници със сходни опит и идеи като неговите, заедно с които създава колекция от прекрасни картини в стил, базиран на ренесансовото изкуство. Основавайки се на традиционни класически похвати, близо двайсетте творци на „Изкуството на Джън-Шан-Жен“ наблягат върху играта със светлосенките, усъвършенстват геометрията и линиите с цел да задълбочат значението и добавят силата на емоцията към изображенията в картините. Те разказват истории от Изтока, допълнени от настоящето. Традиционната маслена живопис, използвана от ренесансовите майстори, разгръща пред зрителите своеобразно „ново възраждане“ на изобразителното изкуство. Няколко от произведенията представят класически китайски мотиви и са рисувани върху коприна или хартия. Пътуващата изложба „Изкуството на Джън-Шан-Жен“ показва висококачествени принтове, като оригиналните картини се съхраняват в музей в САЩ.
Изложбата „Изкуството на Джън Шан Жен – Истинност, Доброта, Търпение“ се състои от седем теми, сред които: „Радостта от самоусъвършенстването“, „Преследването в Китай“, „Мирна съпротива“, „Кармична отплата“, „Безграничното милосърдие на Буда“ и др. Картините разказват за истински преживени истории.
Към днешна дата изложбата „Изкуството на Джън-Шан-Жен” е била представена в над 900 града в повече от 50 държави на 6 континента, включително в Европейския парламент, Конгреса на САЩ, както и в парламентите на Великобритания, Канада и Австралия.
Тази година изложбата гостува в галерия „Графит“ във Варна, в Замъка „Влюбен във вятъра“ в село Равадиново, както и в Художествената галерия в Созопол.


„Борбата между доброто и злото е нещо, което съпътства човека“
Елена Митева е дългогодишен директор на Историческия музей в Свиленград. Тя е носител на наградата „Златно перо“ на Съюза на българските журналисти за активна журналистическа работа.
Оказва се, че първата изложба, която са имали от Китай, е била свързана с копринарството в Свиленград, тъй като „свила“ означава коприна, а копринарството тръгва от Китай.
Госпожа Митева сподели, че за нея изложбата „Изкуството на Джън-Шан-Жен“ е изключително интересна, като добави:
„Борбата между доброто и злото е нещо, което съпътства човека. Кое е това общочовешко нещо, което трябва да ни вълнува – доброто, злото, търпимостта, мъдростта? Върху много въпроси човек може да се замисли, гледайки светлината в тези картини. Пък и те напомнят, че не винаги е само светло. Идва тъмно, но след тъмното идва светлото, което винаги води със себе си една тръпка“.
Директор Митева е убедена, че това е един подтик към творчество, където човек да се извиси от ежедневното, от земното, от това, което е свързано с материалното около нас, за да получи едно удовлетворение от това, че той е едно възвишено човешко същество.

„Творчество, свързано с човешката дейност, винаги буди любопитство“, Елена Митева, дългогодишен директор на Историческия музей в Свиленград.
„Радвам се, че чрез изкуството отново успях да се докосна до духовната практика Фалун Дафа“
С тези думи журналистката Клара Методиева разкри нещо интересно от живота си. Оказва се, че преди много години тя се е занимавала с тази духовна практика, след като „две момчета“ веднъж дошли в читалището на града. Те разкрили същността и историята на Фалун Дафа и показали упражненията, част от духовната практика. След това представяне дори започнали да правят петте медитативни упражнения заедно в парка.
След известно време обаче, незнайно по каква причина, връзката се прекъснала. Но тя си спомня тяхното споделяне, че точно по това време е започнало всъщност разпространяването на тази практика и в България.
„Много съм впечатлена от картините, които вие представяте. В тази изложба виждаме толкова много смисъл и съдържание на чувства и преживявания на хора. Картините отразяват действително изключително много емоции“.
Клара Методиева посвети статия със снимки, от откриването на изложбата, в общинския всекидневник „Старият мост“.

„Много майсторско изобразяване на човешките фигури“
Ивалина Недева работи в неправителствената организация „Изкуството да живееш“. Тя самата рисува и организира изложби и творчески работилници с деца в община Свиленград. Като човек на изкуството г-жа Недева сподели пред организаторите на изложбата своите впечатления: „Много майсторско изобразяване на човешките фигури и ситуациите, които понякога предизвикват тревога и същевременно други от тях изобразяват много красота и това извисяване на душата“.
Тя допълни, че изложбата „Изкуството на Джън-Шан-Жен“ впечатлява с умението на изобразяване на реални събития и реални образи, и счита, че творците са много добри майстори в художественото изкуство.

Зрители по време на откриването на изложбата „Изкуството на Джън-Шан-Жен“ (20 октомври – 20 ноември, 2025 г.) в Историческия музей – Свиленград
Пътуващата международна изложба „Изкуството на Джън-Шан-Жен – Истинност, Доброта, Търпение“ ще гостува до 20 ноември в Историческия музей на Свиленград с „вход свободен“, с работно време всеки делничен ден от 8:30 до 17:30 часа, като в събота и неделя посетители се приемат след преварителна уговорка с музея.
Катя Калфова и Таня Калфова допринесоха за настоящия материал.















