• За нас
  • Пишете ни!
неделя, 19 октомври, 2025
Няма резултати
Виж всички резултати
Epoch Times Bulgaria
  • България
  • Европа
  • САЩ
  • Русия
  • Китай
  • Свят
  • Култура
  • Наука
  • Дух и съзнание
  • Начин на живот
Epoch Times Bulgaria
Няма резултати
Виж всички резултати
Начало Култура и изкуство

Силата напуска Катлийн Кенеди: Disney търси нова посока за Star Wars

отЯна Запрянова
5 март , 2025
Силата напуска Катлийн Кенеди: Disney търси нова посока за Star Wars

След повече от десетилетие начело на една от най-влиятелните развлекателни компании в света, Катлийн Кенеди напуска поста президент на Lucasfilm, оставяйки след себе си противоречиво наследство, което разцепи фен базата на „Междузвездни войни“ и доведе до значителни финансови загуби за Disney.

Когато през 2012 г. Disney придоби Lucasfilm за 4 милиарда долара, Кенеди пое управлението с амбициозни планове за разширяване на вселената на Star Wars. Първоначалният успех на „Силата се пробужда“ през 2015 г., който събра над 2 милиарда долара в световния боксофис, създаде илюзия за блестящо бъдеще. Но последвалите решения на Кенеди и нейния екип започнаха постепенно да отчуждават дългогодишните фенове на поредицата.

Особено противоречиво се оказа решението за радикална промяна в характера на емблематични персонажи. Люк Скайуокър, изигран отново от Марк Хамил в „Последните джедаи“, беше представен като циничен отшелник, който е изоставил джедайските си принципи – интерпретация, която самият Хамил публично критикува като несъвместима със същността на героя. „Това не е моят Люк Скайуокър“, сподели актьорът в няколко интервюта, отразявайки чувствата на множество фенове, които възприеха това като опит да се деконструират традиционните мъжки архетипи в поредицата.

Подобна съдба сполетя и По Дамерон, чийто първоначално харизматичен образ беше преработен, за да илюстрира проблемите с „токсичната мъжественост“ – концепция, често обсъждана в съвременните социални движения.

Най-емблематичният пример е героинята Рей, която заменя традиционния мъжки протагонист и демонстрира безпрецедентно бързо овладяване на Силата без класическото джедайско обучение, което виждаме при Люк Скайуокър. Нейният образ е създаден така, че да въплъщава съвременните феминистки идеали – силна, независима и способна да надмине мъжките персонажи без значително усилие или подготовка. Това контрастира рязко с установената митология, където дори могъщи джедаи като Оби-Уан Кеноби и Анакин Скайуокър са преминали през дълги години на обучение.

Финансовите последствия от това отчуждаване станаха очевидни с провала на „Соло: История от Междузвездни войни“, който донесе загуби от над 76 милиона долара – безпрецедентно за франчайза. Последвалият „Възходът на Скайуокър“ събра едва 1.074 милиарда долара – значително по-малко от „Силата се пробужда“ и дори от противоречивите „Последните джедаи“.

Критиците на Кенеди посочват настояването ѝ за налагане на съвременни социални послания като основна причина за отдалечаването от духа на оригиналната поредица. Създаването на персонажа Рей, която овладява Силата без видимо обучение, въвеждането и последващото маргинализиране на Роуз Тико след негативни реакции, както и цялостната промяна в тона на историите предизвикаха обвинения в приоритизиране на политически послания пред наративната последователност.

Дори успехът на „Мандалорианецът“ – може би най-значимото постижение от ерата на Кенеди – не успя да компенсира натрупаното недоволство. Макар сериалът да получи широко одобрение както от критици, така и от публика, той парадоксално подчерта разликата между традиционния подход към Star Wars и новата визия, наложена в игралните филми.

През годините множество проекти бяха обявени и впоследствие отменени, включително трилогията на създателите на „Игра на тронове“ и филмът на Патти Дженкинс „Rogue Squadron“. Тези колебания в стратегическото планиране допълнително подкопаха доверието в ръководството на Кенеди. Вътрешни източници споделят, че студиото е похарчило милиони за разработка на проекти, които никога не са видели бял свят.

Напускането на Кенеди идва в момент, когато Disney преосмисля цялостната си стратегия за Star Wars. Наследството ѝ ще остане като предупредителен пример за това как опитите за радикална промяна на установен културен феномен могат да доведат до отчуждаване на основната публика, без непременно да привлекат нова. Предстои да видим дали следващото ръководство ще успее да възстанови баланса между иновация и уважение към традицията, който направи Star Wars глобален феномен.

Напускането на Катлийн Кенеди се случва в особено показателен момент, когато редица големи корпорации преразглеждат своите DEI (многообразие, равенство и приобщаване) политики. Disney, компанията-майка на Lucasfilm, вече даде индикации за промяна в корпоративната си култура, след като главният изпълнителен директор Боб Айгър призна необходимостта от „балансиран подход“ към социалните послания в продукцията на компанията.

Тази тенденция се наблюдава в целия корпоративен свят. Netflix например премахна позициите, свързани с DEI инициативи, и преразгледа политиката си за създаване на съдържание. SpaceX и Tesla, под ръководството на Илън Мъск, открито се противопоставиха на задължителните DEI програми, като Мъск ги определи като „обратна дискриминация“. Дори технологичният гигант Meta значително намали своя DEI персонал като част от по-широки съкращения.

Големите инвеститори също дават сигнали за промяна. BlackRock, най-големият инвестиционен фонд в света, значително смекчи своята позиция относно ESG (екологични, социални и управленски) инвестиции след натиск от акционери и политически фигури. Това показва по-широка промяна в корпоративните приоритети, връщайки фокуса върху традиционните бизнес показатели вместо социалните инициативи.

В този контекст оттеглянето на Кенеди изглежда като част от по-мащабна промяна в развлекателната индустрия, където студията все повече се фокусират върху създаването на универсално привлекателно съдържание, вместо да следват строго определени социални програми. Анализатори предполагат, че следващото ръководство на Lucasfilm ще търси по-балансиран подход между иновациите и традиционните ценности на франчайза.

Споделете тази статия

Вашият коментар Отказ

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Последвайте ни във Фейсбук

НАЙ-ТЪРСЕНИ ДНЕС

"Аватар: Пътят на водата" - повторно издание през 2025 г.

„Аватар: Пътят на водата“ излезе с ново 3D издание през октомври

0
0
Плодове хинап (снимка: Ева Иванова)

Хинап (китайска фурма) – 10 ползи за здравето

0
0
kak se pravi kiselo zele s morska sol

Изпитана рецепта за кисело зеле в бидон

0
0
Селска агнешка чорба на баба

Селска агнешка чорба с ориз

0
0
крем супа от тиква

Вкусна крем супа от тиква цигулка

0
0
b6352e59 b277 4afe 84e2 2be73680decf

„Музикални зографи“ освежава и въздига София

0
0
Унгария ще гарантира влизането на Путин в страната за среща с Тръмп въпреки заповедта за арест от МНС

Унгария ще осигури на Путин възможността да влезе в страната за среща с Тръмп, въпреки международната заповед за арест

0
0

Свързани Публикации

b6352e59 b277 4afe 84e2 2be73680decf

„Музикални зографи“ освежава и въздига София

0
0
„Моя прекрасна лейди“

„Моя прекрасна лейди“ ще се играе в Бургаската и Старозагорската опера

0
0
Нов Симфоничен оркестър открива 35-ия си сезон с гала-концерт в зала "България"

Нов Симфоничен оркестър открива 35-ия си сезон

0
0
Борис Калайджиев с дъщеря си Светлина на откриването на изложбата "Диалог в глина" (14 – 19 октомври, 2025 г.) в Art Gallery 158 в София

„Диалог в глина“ – съвместна изложба на Борис Калайджиев от Wooоd в Art Gallery 158

0
0
04331cdf 8825 4bb1 be4c 54262fa8c340

„Кармен“ в Държавна опера – Бургас на 14 октомври

0
0
ГДБОП проведе успешна акция по линия превенция и борба срещу контрабандата на стоки и данъчни измами по схемата „китайско карго“

Разбита e престъпна схема за внос на „китайско карго“

0
0
Из „Азбука на добродетелите“ от Биляна Дар - табло в  училище „Никола Вапцаров“ в Асеновград

Асеновградско училище превръща коридорите си в храм на добродетелите

0
0
Нов Симфоничен оркестър открива 35-ия си сезон с гала-концерт в зала "България"

Нов Симфоничен оркестър открива 35-ия си сезон

0
0
Борис Калайджиев с дъщеря си Светлина на откриването на изложбата "Диалог в глина" (14 – 19 октомври, 2025 г.) в Art Gallery 158 в София

„Диалог в глина“ – съвместна изложба на Борис Калайджиев от Wooоd в Art Gallery 158

0
0
Откриване на кръглата маса. От ляво надясно: проф. д.н. Борислав Градинаров, проф. Димитър Димитров, проф. д.н. Пенчо Пенчев, доц. д-р Румен Андреев

Кръгла маса: България в еврозоната – очаквания и реалност (Част I)

0
0
Следваща публикация
Китай и САЩ се състезават да бъдат миротворецът в Украйна

Китай и САЩ се съревновават да бъдат миротворец в Украйна

Epoch Times лого
Facebook X-twitter Goodreads-g Youtube Instagram Telegram
  • Последни новини
  • Направете дарение

35 страни, 21 езика

  • English
  • 中文
  • Español
  • עברית
  • 日本語
  • 한국어
  • Bahasa Indonesia
  • Français
  • Deutsch
  • Italiano
  • Português
  • Svenska
  • Nederlands
  • Русский
  • Українська
  • Română
  • Česky
  • Slovenščina
  • Polski
  • Türkçe
  • فارسی
  • За нас
  • Авторски права
  • Условия за ползване
  • Пишете ни!
  • Поверителност на информацията
  • България
  • Свят
  • Китай
    • COVID-19 и Ваксинация
  • Култура и изкуство
  • Наука и технологии
  • Начин на живот
  • Мнения
  • За нас
  • Авторски права
  • Условия за ползване
  • Пишете ни!
  • Поверителност на информацията

Copyright © 2024 Epochtimes.bg | Всички права запазени Epochtimes.bg не носи отговорност за съдържанието на външни сайтове

Няма резултати
Виж всички резултати
  • България
  • Европа
  • САЩ
  • Русия
  • Китай
  • Свят
  • Култура
  • Наука
  • Дух и съзнание
  • Начин на живот

© 2019 Epoch Times България.

Epoch Times Bulgaria