Getting your Trinity Audio player ready...
|
Нуждата от Холивуд под въпрос
Холивуд стачкува. Това е най-голямото преустановяване на дейността в индустрията от 63 години насам, като над 150 000 актьори се присъединиха към профсъюза на сценаристите, за да стачкуват заради заплащането и условията на труд.
Един от основните спорни моменти е използването на изкуствен интелект, който създава необходимостта актьорът да работи само един ден, за да бъде сканиран образът му. След това той ще бъде използван по време на целия филм или евентуално за вечни времена, ако това бъде договорено.
„Ако не се изправим сега, всички ще имаме проблеми. Всички ние ще бъдем застрашени от това да бъдем заменени от машините и големия бизнес“, казва Фран Дрешър от тв сериала „Бавачката“ (The Nanny) и президент на Гилдията на филмовите актьори – Американската федерация на телевизионните и радио артисти (The Screen Actors Guild – American Federation of Television and Radio Artists).
Националният изпълнителен директор на SAG-AFTRA Дънкан Крабтрий-Айрланд потвърди опасността, която машините предизвикват, заявявайки на пресконференция, че актьорите са изправени пред „екзистенциална заплаха“ заради възхода на изкуствения интелект.
Въпреки това не само актьорите са изправени пред заместване от ИИ. Това са и творците с бели якички, и сценаристите – въпреки че Чарли Брукър накара ChatGPT да напише епизод на „Черно огледало“ (Black Mirror) и заяви, че резултатът е просто репликиране на сцени от „Черно огледало“ и в него няма нищо оригинално.
Стачката означава, че много филмови и телевизионни снимачни площадки ще бъдат затворени за неопределено време. Ще преживеят ли киноманите спирането на работата в Холивуд? Имаме ли изобщо нужда от Холивуд?
Може ли да ни бъде спестено поредното превъплъщение на Супермен, Спайдърмен или Жената котка или поредното продължение на „Междузвездни войни“, „Х-Мен“ или „Игрите на глада“?
Може би стачката в Холивуд би могла да означава, че независимите режисьори ще получат известно признание за способността си да създадат нещо свежо и с нови таланти. Липсата на таланти в Tinseltown, както наричат Hollywood, никога не е била по-очевидна от днес.
Осемдесетгодишният Харисън Форд се завръща в „Индиана Джоунс и реликвата на съдбата“, 61-годишният Том Круз участва в „Мисията невъзможна 7“, а в екшъна Breakout участва 75-годишният Арнолд Шварценегер.
След това е Никълъс Кейдж на 59 г., който участва в Lords of War, докато Джон Траволта, по-възрастен от г-н Кейдж с десет години, е промотиран в That’s Amore. Невероятно младият за сравнение Матю Макконъхи, на 53 години, участва в Rivals of Amziah King.
Дори Куентин Тарантино заяви в своя и на Роджър Авари подкаст The Video Archives: „Наистина смятам, че киното от 80-те години, заедно с 50-те, е най-лошата епоха в историята на Холивуд. Съизмеримо е само със сегашното положение, съизмеримо е само със сегашната ера!“
Аудиторията губи интерес
Холивуд рядко се отклонява от шаблона, а след като посещаемостта на филмите е на 20-годишно дъно и Disney реализира загуби от 900 милиона долара за последните си осем премиери, може би формулата най-накрая губи своя блясък.
Филмовата индустрия започва да изпитва сътресения, които доведоха до промяна в музикалната и издателската индустрии. Съвременните музиканти вече зависят от услугите за стрийминг, които плащат от един до пет цента на поточно предаване.
Макар че приличен хонорар може да се получи от турнета, това не е толкова бляскава перспектива за всеки музикант, който не е Тейлър Суифт.
COVID също сложи край на турнетата. Ако има нови локдауни заради изменението на климата, животът на музиканта ще бъде още по-труден.
Въпреки че филмовата индустрия разполага и със стрийминг услугите на Netflix и други, за да достигне съдържанието до масите, тези компании не разполагат със същите финансови средства като филмовите къщи, за да рекламират продукциите в световен мащаб.
Тези стрийминг услуги също така промениха заплащането на актьорите. Възнагражденията не са в крак с инфлацията, а изплащането на хонорари, зависещи от повторенията на сериалите, не е сигурно.
Стрийминг услугите също така влошиха качеството на звездите на актьорите. Възможно е изкуственият интелект да ги опетни още повече, като ги остави с много слаба звездна сила и много слабо влияние. Това ли искат силните на деня?
Джордж Хамилтън, Главният търговски мениджър на продуцентската компания Protagonist Pictures, заяви пред списание Variety: „Маркетингът на тези стрийминг филми е толкова ограничен, че всъщност не създава звезди. Актьорите не са вкоренени в съзнанието, както някога, и вече нямат този по-голям от живота образ.“
Стачката също така означава, че актьорите в Холивуд се противопоставят на това, че нямат право да присъстват на премиери на филми на червения килим или дори да ги промотират с лични публикации в социалните си мрежи – въпреки че филмът за Барби изглежда се е промъкнал точно преди забраната.
Шоуто продължава и на други места
Актьорските професии са изключително търсени и несъмнено ще стават все повече, тъй като актьорите могат да се насочат към чужбина, например към Bollywood в Мумбай или към сцените на West End в Лондон.
На Бродуей шоуто също трябва да продължи. През януари Актьорската асоциация сключи споразумение с Лигата на Бродуей, като бе потвърдено ново споразумение за турне. В него се предлагат по-добри възнаграждения, нови условия за изплащане на болнични и възможности за настаняване, за сметка на продуцентите.
Може би ще видим някои големи имена да се насочат към West End и Бродуей. Мюзикълите в Лондон реализират своя върхов момент, като публиката им достига до над девет милиона зрители.
Публиката на лондонските театрални пиеси също се увеличава, въпреки че е приблизително наполовина по-малка от тази на мюзикълите, като през 2019 г. беше над четири милиона зрители.
В миналото Гилдията на филмовите актьори в САЩ е стачкувала много пъти, като първата стачка е била през 1952 г., а последната преди настоящата беше през 2000 г., която продължи шест месец и в крайна сметка Холивуд постигна тогава споразумение.
Въпреки че Стивън Спилбърг е казал: „Твърдо вярвам, че киносалоните трябва да съществуват завинаги“, може би със стрийминг услугите и потенциалните локдауни тази необходимост може да изчезне.
ВИЖТЕ СЪЩО: