Getting your Trinity Audio player ready...
|
Коментар
Обединеното кралство е един от най-близките съюзници на Америка и един от най-твърдите съюзници, когато става въпрос за силна позиция срещу диктатурите в Русия и Китай. Преди три години парламентът на Обединеното кралство нарече репресиите срещу уйгурите в китайския регион Синдзян „геноцид“. Британското правителство тогава нарече това „индустриално по мащабите си“ нарушаване на правата на човека.
Всички западни демокрации трябва да бъдат нащрек, за да гарантират, че моралната им яснота по отношение на Китай няма да намалее. Търговските интереси в Китай са достатъчно силни, а Обединеното кралство е икономически отслабено след Брекзит, така че някои в лондонската политика откликват на търговските интереси, свързани с Китай, или забавят мерките, които се опитват да ограничат влиянието на тези търговски интереси, свързани с Китай.
Според доклад от 20 август новото лейбъристко правителство на Обединеното кралство е спряло плановете на бившата консервативна администрация за въвеждане на строг контрол върху операциите за оказване на влияние от страна на противникови държави чрез схемата за регистрация на чуждестранно влияние (FIRS). Предложеният закон трябваше да бъде приложен през тази година, за да се изисква от лицата, действащи от името на чужди режими, да се декларират пред британското правителство. Да се надяваме, че правителството ще излезе и ще опровергае този доклад.
FIRS е подобен на американския Закон за регистрация на чуждестранните агенти (FARA) от 1938 г., който е имал за цел да идентифицира платените пропагандатори на Германия. Тяхната свобода на словото е защитена от Конституцията, но законът FARA изисква тази реч да бъде придружена от честно признание пред обществеността, че става дума за реч, платена от чуждестранна организация. Обединеното кралство никога не е имало такъв закон, но възходът на операциите за оказване на влияние от страна на Русия и Китай доведе до предложението за FIRS и подкрепата за него от страна на МИ5, британската разузнавателна агенция.
Според доклад на британска медия правителството на Обединеното кралство не бърза с въвеждането на FIRS, като го отлага поне до следващата година. Авторът отбелязва, че някои британски служители обвиняват за забавянето „споровете в правителството, като Министерството на финансите и Министерството на външните работи са загрижени за въздействието му върху икономиката и дипломатическите отношения на Великобритания“.
Трябва да се запитаме дали друг фактор за забавянето не е групата „Ръсел“ от 24 водещи университета в Обединеното кралство, които се противопоставят на FIRS, отчасти защото това би попречило на икономическия растеж. Групата пише на X през 2023 г., като благодари на лейбъристкия член на Камарата на лордовете за подкрепата му. В публикацията се отбелязва: „В сегашния си вид FIRS ще навреди на международното сътрудничество и рискува да отблъсне глобалните партньори, което ще попречи на растежа, воден от FIRS. Правителството трябва да направи пауза и да преосмисли“.
Засега Обединеното кралство избягва и новите мита върху китайските електромобили (ЕПС), които налагат Съединените щати, Европейският съюз и Канада. Тези тарифи ще защитят автомобилната индустрия в Съединените щати, Обединеното кралство и съюзниците. Въпреки това правителството продължава да рискува автомобилната индустрия на Обединеното кралство да бъде наводненa от евтин внос на електрически превозни средства от Китай. Правителството на лейбъристите може да пожертва голяма част от автомобилната индустрия на Обединеното кралство, ако се стреми да забрани продажбата на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене до 2030 г., както е записано в предизборния му манифест, като същевременно позволи неограничен достъп до пазара на Обединеното кралство на китайските производители на електрически превозни средства. В допълнение към изпълнението на целите си за емисиите правителството вероятно е загрижено за ответните мита на Пекин, включително срещу износа на британски луксозни автомобили за Китай. Съобщава се, че производителите на луксозни автомобили в Обединеното кралство лобират пред правителството да не бърза с налагането на мита за електромобили срещу Китай.
Има и много високопоставени политици, които след като напуснат поста си, продължават да имат бизнес интереси, свързани с Китай.
Ако дори тези, които някога са заемали най-високи държавни постове, могат да бъдат повлияни от търговското влияние на Китай в ущърб на родината си, всички ние имаме много работа за вършене, за да коригираме моралния компас на света.
Възгледите, изразени в тази статия, са мнения на автора и не отразяват непременно възгледите на The Epoch Times.
Андерс Кор има магистърска степен по политически науки от Йейлския университет (2001 г.) и докторска степен по правителствени науки от Харвардския университет (2008 г.). Той е директор в Corr Analytics Inc., издател на Journal of Political Risk, и е провел обширни изследвания в Северна Америка, Европа и Азия. Последните му книги са „Концентрацията на власт: институционализация, йерархия и хегемония“ (2021 г.) и „Велики сили, велики стратегии: новата игра в Южнокитайско море)“ (2018 г.).