• За нас
  • Пишете ни!
неделя, 7 декември, 2025
Няма резултати
Виж всички резултати
Epoch Times Bulgaria
  • България
  • Европа
  • САЩ
  • Русия
  • Китай
  • Свят
  • Култура
  • Наука
  • Дух и съзнание
  • Начин на живот
Epoch Times Bulgaria
Няма резултати
Виж всички резултати
Начало Европа

ЕС готви нови правила за старите автомобили: какво трябва да знаят шофьорите

отРайнхард Вернер
22 юли , 2025
I notice that both the original text and the Bulgarian translation you provided only contain "top-article-image", which appears to be an image placeholder or HTML element rather than actual text content. Could you please provide the actual text content that needs to be reviewed and edited? I'll be happy to improve the Bulgarian translation once I have the proper text to work with.

Планираната нова директива на ЕС за стари автомобили предизвика объркване. Илюстративна снимка: yanyong/iStock

ЕС планира по-строго регулиране на пазара за употребявани автомобили. В бъдеще може да възникнат допълнителни пречки при продажбата на стари коли в онлайн платформи.

През есента собствениците на по-стари коли може да се сблъскат с нови предизвикателства. Тогава Европейският парламент трябва да гласува така наречената Директива за автомобили в края на жизнения им цикъл (ELV директивата). Ако настоящият проект остане непроменен, нещата за собствениците на автомобили могат да се усложнят значително.

Цел на директивата на ЕС: повече рециклиране, по-малко износ на скрап

Целта на директивата, която първоначално носеше названието „Директива 2000/53/ЕО“, е „екологично управление на стари автомобили“. Целта е автомобили, съдържащи опасни вещества, да не остават по пътищата. Затова от държавите-членки се изисква да създадат системи за събиране и екологично изхвърляне на стари коли и техните части.

Директивата съдържа разпоредби за професионално разглобяване и почистване от вредни вещества от старите автомобили в лицензирани съоръжения. Освен това се предвиждат квоти за рециклиране на най-малко 85% или оползотворяване на най-малко 95% от теглото на автомобила. Проектът познава и „разширена отговорност на производителя“. Това означава, че производителят трябва да поеме по-голямата част от разходите за връщане и изхвърляне на старите коли.

Регулацията цели намаляване на депонираните отпадъци, по-внимателно използване на ресурсите и повече рециклиране на части и материали. В перспектива ЕС иска да включи в обхвата на директивата и камиони, автобуси или мотоциклети в обхвата на директивата.

Нови задължения за собствениците и производителите на автомобили

Друг акцент в директивата е да се предотврати „изчезването“ на автомобили, неправилното им изхвърляне или незаконният износ. За целта се планира не само хармонизиране на системите за регистрация и обратно приемане. Пазарът на употребявани коли също ще подлежи на по-строго регулиране за постигане на тези цели.

Основата на регулацията е, че всеки, който продава употребявана кола, трябва да докаже, че тя не е „стар автомобил“. Такъв е случаят, когато колата трябва да се разглежда като „отпадък“ по смисъла на член 1, буква а) от Директива 75/442/ЕИО. Съответното определение гласи: „вещества или предмети, от които собственикът се отърсва или трябва да се отърси според действащите национални разпоредби“.

Това е възможно чрез валиден сертификат за технически преглед или чрез независима експертиза. Ако не се представят такива, не се позволява нито пререгистрация, нито износ на автомобила. Тези изисквания важат и за частни продажби, когато се използват онлайн платформи. Те не се прилагат, когато продажбата се извършва в частен кръг, например между роднини или приятели или чрез намиране на клиент по други начини. В такива случаи не е нужно да се доказва, че не става дума за „коли за скрап“.

ЕС планира също годишен технически преглед за коли над 10 години

Директивата има за цел да осигури опазване на околната среда, като затрудни износа на „коли за скрап“ в други държави и не позволява просто да им се сложи етикет употребявани коли. Комисията в Брюксел иска да предотврати продажбата на стари и негодни за движение автомобили в чужбина или тяхното вредно за околната среда изхвърляне.

От гледна точка на ЕС регулацията е справедлива. Говорителка на Европейската комисия обясни пред „Билд“, че „валиден протокол от авто преглед е напълно достатъчен“. Скъпа експертиза трябва да се прави само когато такъв не е налице.

За да има такива документи, ЕС планира да въведе задължителен технически преглед за всички автомобили, които са най-малко на 10 години. Този проект също в момента е предмет на преговори между държавите-членки.

Критики към нарастващата регулация: бюрокрация вместо ползи?

Директивата съдържа например и критерии за условията, при които един автомобил се счита за „технически неремонтируем“. Това вече ще важи, когато един ремонт се счита за икономически неоправдан. Така Брюксел иска наложи пълно рециклиране на употребяваните коли, при което всички редки елементи са извлечени в чист вид, така и да спре износа на негодни за употреба автомобили чрез заобикаляне на задълженията за изхвърляне.

Критиците виждат в изискванията бюрократично тормозене на шофьорите – и още една форма на натиск върху потребителите да сменят стари, но все още годни коли с нови. При това Комисията в този контекст вероятно има предвид и смяна на типа двигател. В края на краищата изпълнението на задълженията за доказване става все по-сложно и скъпо – а продаваемостта на по-старите автомобили все повече се поставя под въпрос.

Министърът на транспорта на Бавария Кристиан Бернрайтер обяснява пред немския „Фокус“, че планираното задължение за доказване ще донесе нови разходи и повече бюрокрация за гражданите, но няма да създаде никаква полза:

„Брюксел трябва да даде газ на ограничаването на бюрокрацията и незабавно да натисне спирачките при намесите в правата на собственост.“

Немския автомобилният съюз против времевото натоварване на собствениците

Също така Немския автомобилният съюз се противопоставя на допълнителни ограничения за собствениците на автомобили. Предвиденото в директивата задължение за „незабавно“ предаване на старите коли на рециклиращи предприятия е неуместно. Достатъчно е местонахождението на автомобила да може да се проследи и да се гарантира правилното му съхранение.

За сега не се планира фиксиран срок за изхвърлянето на автомобилите. Автомобили над 15 години също могат да продължат да се ремонтират, стига да не се считат за „технически неремонтируеми“.

Споделете тази статия

Вашият коментар Отказ

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Последвайте ни във Фейсбук

НАЙ-ТЪРСЕНИ ДНЕС

Танкерът "Кайрос" е оставен от урски влекач в непосредствена близост до бреговете на Ахтопол. Снимка: Здравко Димитров

Турски влекач остави ударен от Украйна танкер край Ахтопол

0
0
2bfd5672 ffff 4084 aa0a 8746e781e362

Судан: финалният удар

0
0
Снимки: Габриела Чолакова Студио

България, Гърция, Косово и Северна Македония – отличени лидери в туризма на Балканите

0
0
Оригинален родопски пататник

Вкусен родопски пататник на тиган – лесна рецепта

0
0
Селска агнешка чорба на баба

Селска агнешка чорба с ориз

0
0
крем супа от тиква

Вкусна крем супа от тиква цигулка

0
0
Свинско с кисело зеле по селски

Свинско с кисело зеле

0
0

Свързани Публикации

Новият "демократичен щит" на ЕС поражда притеснения за свободното слово

Новият „демократичен щит“ на ЕС поражда притеснения за свободата на словото

0
0
Правителството около финансовия министър от Социалдемократическата партия Ларс Клингбайл (вляво) и канцлерът Фридрих Мерц от Християндемократите успяха да спечелят подкрепа за новия бюджет въпреки планираното задлъжняване с нови 180 милиарда евро. Снимка: dts/​imago images

Новият бюджет на Германия: нови 180 милиарда дълг

0
0
Председателката на  "Сара Вагенкнехт" Амира Мохамед Али предава документите с искането на повторно преброяване на гласовете през април 2025 г. 
Снимка: Крис Емил Янсен/imago

Отказват ново преброяване при парламентарните избори в Германия?

0
0
Близкият сподвижник на Зеленски подаде оставка заради нарастващия корупционен скандал в Украйна

Близък съветник на Зеленски подаде оставка заради корупционен скандал в Украйна

0
0
Използването на замразените руски активи става "все по-наложително", заяви германският канцлер

Използването на замразените руски активи става „все по-неотложно“, заяви германският канцлер

0
0
Националната статистика за убийства е "най-ниска в новата история", заяви директорът на ФБР

ФБР: Броят на убийствата в САЩ „най-нисък в новата история“

0
0
Антисоциалният акт в сърцевината на социализма

Антисоциалният акт в основата на социализма

0
0
Резултатът от гласуването за референдума на президента за еврото по парламентарни групи

Делян Пеевски, ГЕРБ, ПП-ДБ и БСП заедно отхвърлиха референдума за еврото на Румен Радев

0
0
Американската индустрия процъфтява, докато политиката за нулеви емисии разрушава производството в останалия свят

Американската промишленост процъфтява, докато политиката за нулеви емисии разрушава индустрията в останалия свят

0
0
Експерти акцентират върху принудителното отнемане на органи на световен парламентарен форум

Експерти говорят за насилственото отнемане на органи на световен законодателен форум

0
0
Следваща публикация
Мирен апел пред Китайското посолство в София, България, 22 юли 2025 г.

Фалун Гонг практикуващи в София призоваха за край на репресиите срещу практиката

Epoch Times лого
Facebook X-twitter Goodreads-g Youtube Instagram Telegram
  • Последни новини
  • Направете дарение

35 страни, 21 езика

  • English
  • 中文
  • Español
  • עברית
  • 日本語
  • 한국어
  • Bahasa Indonesia
  • Français
  • Deutsch
  • Italiano
  • Português
  • Svenska
  • Nederlands
  • Русский
  • Українська
  • Română
  • Česky
  • Slovenščina
  • Polski
  • Türkçe
  • فارسی
  • За нас
  • Авторски права
  • Условия за ползване
  • Пишете ни!
  • Поверителност на информацията
  • България
  • Свят
  • Китай
    • COVID-19 и Ваксинация
  • Култура и изкуство
  • Наука и технологии
  • Начин на живот
  • Мнения
  • За нас
  • Авторски права
  • Условия за ползване
  • Пишете ни!
  • Поверителност на информацията

Copyright © 2024 Epochtimes.bg | Всички права запазени Epochtimes.bg не носи отговорност за съдържанието на външни сайтове

Няма резултати
Виж всички резултати
  • България
  • Европа
  • САЩ
  • Русия
  • Китай
  • Свят
  • Култура
  • Наука
  • Дух и съзнание
  • Начин на живот

© 2019 Epoch Times България.

Epoch Times Bulgaria