Twitter и Facebook са били сред основните инструменти на китайския комунистически режим за разпространяване на пропагандата му сред глобалната аудитория. Според скорошни доклади в Twitter са били създавани фалшиви акаунти с тази цел.
„Откриваме, че Китайската народна република (КНР) използва своите дипломати за разпространяване на пропаганда, насочена към държавните медии“ – заяви пред пресата Марсел Шлибс, водещ автор на материала „Операции на китайската публична дипломация“.
Материалът, наред с друг доклад за операциите на Китай в Обединеното кралство, са резултат от съвместно разследване на Асошиейтид Прес и Оксфордския интернет институт — отдел в Оксфордския университет, продължило седем месеца.
До 2019 г. в Twitter има по-малко от 50 акаунта на китайски дипломати, които през месец март 2020 г. изведнъж се увеличават до 189. В същия месец са регистрирани 84 профила и във Facebook.
Докладите сочат, че тези профили принадлежат на китайски посланици, консули или други служители на китайски посолства в 126 държави.
Акаунтите в Twitter са били с висока активност в периода юни 2020 г. – февруари 2021 г., когато са генерирани 201 382 публикации, получили са близо 7 милиона харесвания, 1 милион коментари и 1,3 милиона споделяния.
Пример за такъв акаунт е този на Хуа Чунгин – говорител на китайското външно министерство. Профилът ѝ в Twitter е създаден през октомври 2019 г. и за 9 месеца прави 2 036 публикации, споделени 171 651 пъти.
В Китай платформите Twitter и Facebook са забранени, което затруднява използването им. За да се осъществи достъп до тях, се използват т.нар. виртуални мрежи (VPN), които позволяват заобикаляне на интернет блокадата и достъп до забранените сайтове.
Но разследването обръща внимание и на 10 от най-големите държавни медии в Китай, които също са били активни в Twitter и Facebook. За същия деветмесечен период тези медии са направили над 700 000 публикации, получили са 355 милиона харесвания и над 27 милиона коментари и споделяния.
Докладът сочи, че 10% от споделянията, които профилите на китайските дипломати са получили и 7% от споделянията, които профилите на държавните медии са получили, са били изтрити по-късно. Много от тях са се извършвали от акаунти, които Twitter впоследствие е отстранил.
Например 34% от споделянията на публикациите на китайския посланик в Сърбия за последните девет месеца са били от акаунти, които впоследствие са закрити. Посланикът е публикувал 90 пъти в платформата и е получил 4 502 споделяния.
Според докладите единствено Twitter е наясно с причината за отстраняването на тези акаунти.
„Дипломатите от КНР използват изображения, символи и идеи в социалните мрежи, за да отклоняват вниманието на чуждестранната публика и да формират политически възгледи и мнения в чужбина. Крайната цел е създаване на всеобщо впечатление, което да облагодетелства КНР“ – сочат докладите.
През август 2019 г. Twitter отстранява 936 акаунта, регистрирани в Китай, за които се смята, че подкопават продемократичното движение в Хонконг. Почти година по-късно, през юни 2020 г. Twitter отстранява около 173 750 акаунта свързани с Пекин, участвали „в редица координирани манипулативни дейности“, като прокарване на „лъжливи възгледи за политическата динамика в Хонконг.“
Докладите правят внимателен анализ на два акаунта в Twitter – тези на Лиу Сяомин, бивш китайски посланик в Обединеното Кралство и на Китайското посолство в Лондон. В периода юни 2020 г. – януари 2021 г. организирана мрежа от 62 акаунта е била ангажирана да подсилва публикациите от двата акаунта.
От тези 62 акаунта, 60 са били отстранени от Twitter. Причина за забраната на 29 от тях е манипулиране на платформата. Другите два са изтрити от притежателите си.
„Вижда се, че акаунтите са с ниска активност, но може да са допринесли за увеличаване на дипломатическото съдържание чрез манипулиране на алгоритмите в платформата“ – се казва в докладите по адрес на споменатите 62 акаунта.
„Изследването на влиянието на Пекин върху платформите Twitter и Facebook беше изключително важно – заяви Филип Хауърд, професор в Оксфордския университет и един от авторите на докладите. – Разкривайки мащаба и обхвата на кампанията за публична дипломация на КНР, можем да придобием по-добро разбиране за това как създателите на политики и социални компании трябва да реагират на все по-напористата пропагандна стратегия на КНР“.
Последвайте Франк в Twitter: @HwaiDer