През последните години клонирането на починали домашни любимци се е превърнало в процъфтяващ бизнес в Китай, търговия която се развива бързо въпреки високата цена, незрялата технология и противоречива етика.
През юли 2019 г. SinoGene – китайската компания за клониране на домашни любимци – произведе първата клонирана котка в Китай за 250 000 юана (37 000 долара). Оттогава клонирането на домашни любимци с търговска цел в Китай се радва на нарастваща популярност.
Компанията току-що откри нов клон в източната китайска провинция Дзянсу, като заводът заема площ от 27дка, а разгърнатата площ на сградата е 17 дка.
Първоначалната висока цена на клонирането е непосилна за повечето китайци. Но разходите за клониране са намалели. Според продавач на SinoGene сегашната цена за клониране на котка е 118 000 юана (около 17 500 долара), което е по-малко от половината от цената преди три години.
Цената за клониране на куче, която варира в зависимост от размера на животното, в момента е между 168 000 и 198 000 юана (около 25 000 и 29 000 долара), което е с 50% по-малко от април 2019 г.
Но дори и сегашните цени за клониране се равняват на сумата, която един средностатистически китаец би изработил за 2-3 години.
През последните няколко години SinoGene успешно е доставила повече от 300 клонирани домашни любимци, включително около 100 котки и 200 кучета. Освен това повече от 1000 клиенти са запазили клетки на домашни любимци в SinoGene за бъдещи нужди от клониране.
Пазарът за клониране на домашни любимци в Китай става силно конкурентен. Освен SinoGene, друга компания за клониране на домашни любимци е PanGene, която е добре известна с клонирането на чистокръвни кучета от породата тибетски мастиф. Някои комерсиални развъдници и кучкарници също са запазили клетъчни линии от котки и кучета и предоставят услуги по клониране, за да запазят най-добрите породи.
Според Бялата книга на китайската индустрия за домашни любимци за 2021 г. общият брой на домашните кучета и котки в Китай е надхвърлил 112 милиона през миналата година, а в градските райони на страната пазарът за потребление на домашни котки и кучета се е увеличил от 206,5 милиарда юана (около 30,56 милиарда долара) през 2020 г. на 249 милиарда юана (около 36,85 милиарда долара) през 2021 г.
Пазарът на домашни любимци в Китай нарасна още повече по време на пандемията COVID-19, тъй като домашните любимци оказват важна емоционална подкрепа на хората в трудни моменти.
Най-голямата китайска платформа за електронна търговия Taobao съобщи в доклад от миналата година, че през февруари броят на предаванията на живо на домашни любимци в Taobao се е увеличил с 375% на годишна база, като всеки ден са ги гледали около 1 милион души.
Собствениците изпитват смесени чувства след като видят клонираните си домашни любимци
Историите на компаниите за клониране и медиите разкриват, че повечето хора са избрали да клонират домашните си любимци, защото са се надявали да си върнат изгубените спомени и приятелство. Въпреки това не е гарантирано, че клонираните животни, независимо от това колко е усъвършенствана технологията, ще бъдат 100 процента идентични на външен вид. Освен това клонираният домашен любимец не притежава никакви спомени за своя предишен „родител“. Всъщност той е различно същество.
През юли 2019 година в Китай е родена първата клонирана котка и е кръстена Гарлик. Но собственикът, Хуан Ю, признава че е малко разочарован след като гледа видео с животното. Тази клонирана котка и истинския Гарлик изглеждат доста различно и черното петно във форма на скилидка чесън на брадата на котката липсва въпреки че независима агенция потвърждава че ДНК на двете котки е идентично.
Но по-важното е че новият Гарлик не се държи като неговия стар, когато се срещат за първи път.
Джан Юейен, собственичка на клонирано куче на име Нини, е много по-толерантна, въпреки че козината на малката Нини е много по-тъмна от тази на оригиналната Нини. Джан все още се надява, че малката Нини ще може да бъде като оригиналната Нини и да бъде с нея още 19 години.
Неизбежни етични въпроси
Понастоящем не съществуват закони, които да регулират клонирането на домашни любимци или сурогатното майчинство с домашни любимци; въпреки това има морален и етичен натиск.
Д-р Ян Гуейюен, японски изследовател, който от дълги години работи в областта на ветеринарната клиника и патология, казва пред The Epoch Times, че физическото тяло на човека или животното има по-висш и микроскопичен аспект. На запад го наричат „душа“, а китайците „юеншен“ или първичен дух. От тази гледна точка клонираното животно е независимо същество, въпреки външната прилика.
„Освен това научните и технологичните средства могат да внесат генетични дефекти. Ако клонираното животно продължи да се възпроизвежда в продължение на няколко поколения, дали в крайна сметка няма да се получи генетично чудовище? Трудно е да се каже“ – казва Ян.
Към днешна дата все още има много проблеми в технологията за клониране, които трябва да бъдат разрешени. Ниският процент на успеваемост също така увеличава броя на животните, необходими в процеса на клониране, а някои от тези животни могат да бъдат подложени на нехуманно отношение.
Например, когато най-накрая е клонирана първата котка в Китай, са използвани най-малко 40 яйцеклетки от 5 котки, които са имплантирани в 4 сурогатни котки. Извличането на яйцеклетките от котките и имплантирането на ембрионите в сурогатните котки са хирургически процедури.
Понастоящем международно признатите приложения на клонирането на животни са главно в областта на базовите изследвания и биомедицината или за спасяване на застрашени видове.
Пионерите в клонирането на животни прекратяват дейността си
За разлика от процъфтяващия бизнес с клониране на домашни любимци в Китай, Институтът Рослин в Обединеното кралство, който създаде първата клонирана овца в света – Доли, вече не се занимава с клониране на животни. В Северна Каролина, Съединените щати, компания Bioarts предлага услуги за клониране на кучета през 2008 г., но закрива дейността си едва година по-късно.
„Вече не клонираме животни. Техниката е с много нисък процент на успеваемост. Доли е резултат от многомесечни изследвания, в които участва висококвалифициран екип – обясняват от Институтът Рослин на своя уебсайт. – Какви са рисковете, свързани с клонирането? Вероятността клонираните ембриони да бъдат загубени по време на бременността е по-голяма от тази при нормалните ембриони, което обяснява ниския процент на успеваемост на клонирането. Синдромът на голямото потомство (LOS) също може да засегне някои клонирани животни. Животните с LOS имат дефекти в растежа и при раждането си са значително по-големи от животните, получени при естествено чифтосване.“
В ексклузивно интервю за британската медия Mirror през април 2014 г. Лу Хоторн, основател и главен изпълнителен директор на Bioarts, разкрива, че причината да се откаже от клонирането е, че е отвратен от страданията, причинявани на хиляди кучета всяка година.
„Не ме интересува дали бизнесът с клонирането ще се срине, но ме е грижа за причинената страдание“ – казва Лу пред репортер на Mirror.
Според д-р Ян комерсиалното клонирането на домашни любимци в Китай е практика, която нарушава природните закони и етиката с цел финансова изгода. „Тези хора си мислят, че могат да манипулират живота по случаен начин и не го уважават“ – заявява той.
Клонирани кучета започнаха работа в полицията в Китай
Репортерът на Epoch Times Кейн Джан допринесе за този материал.