Международният кино-литературен фестивал CineLibri за поредна година ще изпълни културната програма на България, като продължава да е форум за премиера на най-новите филмови адаптации на литературни произведения от цял свят.
Фестивалната програма на тазгодишното осмо издание на Синелибри (8 – 30 октомври 2022, София) с надслов „Преоткритото време“ обещава 23 дни кино-литературно безвремие, с богата палитра от фестивални събития. Филмовата програма обхваща 62 чуждестранни и български заглавия с акцент върху европейското кино, като тази година организаторите обещават широк спектър от българско кино в т.ч. анимационно, документално и детско кино.
Откриване на CineLibri 2022
Фестивалът ще бъде открит на 8 октомври от 19:00 ч. в зала 1 на Националния дворец на културата с прожекция на българския филм „φ1.618“ на един от най-изявените на световната сцена таланти на България, творящ извън пределите ѝ – Теодор Ушев.
Известен със своите анимационни филми, сред които „Сляпата Вайша“ с номинация за „Оскар“ от 2017 г. и „Физика на тъгата“, Теодор Ушев, заедно с екипа си, ще представи след церемонията по откриването на фестивала своята първа пълнометражна лента, копродукция нa България и Канада.
Създателката на кино-литературния фестивал Жаклин Вагенщайн и селекционер на филмовата програма пише първата рецензия за филма:
Това всъщност е една приказка, която, въпреки че осмива света на илюзиите, всъщност вярва в спасението и най-вече вярва в любовта. Независимо че за нас Краят може би е загубил своята наивна неизбежност, сянката му все още лежи върху кризите на нашите измислици:
Любовта започва там, където свършва вечността. А тя свършва с всеки жив човек. Всеки смъртен е обречен в един миг да го има, а да го няма завинаги. Затова човекът търси човек, за да понесе прекъсналата в него вечност.
Почеркът, внушението, излъчването му навяват свободен и лишен от стереотипи режисьорски подход, уверен и неподлежащ на класифициране. За пореден път в лицето на Теодор Ушев виждаме един творец без граници, който се превъплъщава с лекота в различните измерения на визуалното.
Филмът привлича интереса на зрителите и с актьорския си състав, като двете водещи роли са поверени на актьора Деян Донков и младата актриса Мартина Апостолов, наред с актьорите Ирмена Чичикова, Николай Станоев, Васил Дуев, Иво Димчев, Владимир Люцканов, Георги Лозанов, Герасим Георгиев – Геро, Китодар Тодоров и др.
В основата на филма е залегнало литературното произведение “Пумпал” на Владислав Тодоров, като заглавието „φ 1.618“ препраща към златното сечение, известно още като божествена пропорция, отбелязвано с гръцката буква φ, чиято стойност е приблизително равна на 1,618.
Числото на хармонията живее във всички проявления на визуалното и приковава погледа с божествения си баланс, споделя Вагенщайн поредния щрих от своето интригуващо описание на филма.
Мото и визия на фестивала
С мотото на фестивала „Преоткритото време“ организаторите отдават почит на един от най-забележителните писатели и мислители на всички времена – Марсел Пруст. „Преоткритото време“ е заглавието на седмия и последен том на романтичната сага на Пруст „В търсене на изгубеното време“, в който героят стига до извода, че единственият начин да „улови” времето е чрез творческия процес, като упование срещу невъзвратимия му ход.
За тазгодишната ключова визия на фестивала, отразяваща „Преоткритото време“ с вдъхновяваща символика, арт директорът Жаклин Вагенщайн споделя:
Четирите прочита на субективното усещане за времето са интегрирани в една визия, в която се откроява знакът за безкрайност, съвпадащ с цифрата 8 и с броя на фестивалното ни издание.
Първата визия изобразява белия лист, символ на всяко изконно начало и препраща към идеята на Пруст, че границата между живота и литературата е размита.
Второто измерение е изразено с кинолента и намига към „уловеното време“ на Тарковски, чиято философия за киното почива върху манипулацията на времето.
От трета страна, пясъчният часовник символизира непосилната ефимерност на битието, докато четвъртото измерение визира космическото време, което дори в своята необятност може с един слънчев лъч да фиксира мига на нечия временна реалност.
Чрез тази визия фестивалът защитава идеята, че художествената творба не може да загуби ценността си с времето. Благодарение на изкуството единственият свят, който познаваме, се размножава пред погледа ни в толкова светове, колкото са търкалящите се в безкрайността планети.
Тазгодишната визия на фестивала, представяща относителността на времето в четирите визии, т.е. четири измерения, четвъртото от които е именно времето, е креативно илюстрирана чрез плаката на CineLibri 2022, дело на Radoslava Boor и Studio Slava. Плакатът е селектиран на Биеналето на плаката в Мексико – един от най-престижните конкурси за плакатно изкуство в света.
Фестивални събития
CineLibri 2022 организира внушителна палитра от фестивални събития – над 60 филма с национални премиери, десетки галавечери и срещи със забележителни артисти, за които информира страницата на фестивала.
Едно от интересните събития е двудневният курс „От идеята до големия екран“ с два мастъркласа, адресирани към любители и представители на професионалните среди с минимален опит до този момент, желаещи да разширят своите познания и да се впуснат в предизвикателството „да правиш кино“.
Организаторите определят курса за подходящ за сценаристи, писатели, драматурзи, продуценти, режисьори, маркетинг специалисти, студенти и за всеки, който мечтае да работи в киното и да разкаже своята история.
Церемония по награждаване
Конкурсната програма на CineLibri 2022 включва две категории: „Късометражен филм“ и „Пълнометражен филм“, a президент на журито тази година е една от най-ярките фигури на съвременното българско кино – режисьорът Камен Калев.
В съставa на журито в осмото издание на фестивала е и френската писателка, драматург, сценарист и режисьор Аманда Стерс, автор на над десет романа, няколко от които са адаптирани за голям екран и режисирани от самата нея. Журито съставят още италианската филмова и театрална актриса Ясмин Пучи, световноизвестният филмов композитор от български произход Марио Григоров и нашумелият френски писател Оливие Бурдо, създател на бестселъра „В очакване на Боджангълс“, чиято екранна адаптация е част от извънконкурсната програма на фестивала.
В международната конкурсна програма за пълнометражен игрален филм за наградата на „CineLibri“ влизат 10 продукции, сред които:
- дебютът в игралното кино на Теодор Ушев – филмът „φ1.618“;
- драмата „Колибрито“ по едноименния роман на Сандро Веронези, награден с една от трите най-големи италиански литературни награди „Стрега“, с премиера на 47-тия кинофестивал в Торонто;
- нов режисьорски филм на Луи Гарел, излъчен на 75-тото издание на фестивала в Кан;
- романсът „Алени платна“ на Пиетро Марчело, който откри тазгодишното издание на „15-дневка на режисьорите“ на Кан;
- „Осемте планини“, който отнесе наградата на журито в Кан тази година;
- „Да живееш“ на Акира Куросава по сценарий на Нобеловия лауреат за литература Казуо Ишигуро;
- „Петер фон Кант“ на Франсоа Озон по шедьовъра „Горчивите сълзи на Петра фон Кант“ на Райнер Фасбиндер;
- ирландското предложение за „Оскар“ – „Мълчаливото момиче“;
- отрупаната с отличия индонезийска историческа драма „Преди, сега и после“;
- номинираният за „Златна палма“ филм „Носталгия“, спечелил и четири награди на италианските киножурналисти.
Непосредствено след церемонията по награждаване на лауреатите на 21 октомври от 19:00 ч. в зала 1 на НДК, CineLibri 2022 предвижда още една грандиозна кинопремиера – очакваната с нетърпение от световната публика психологическа драма „Синът“ на Флориан Зелер.
В последните години Флориан Зелер е определян като един от най-добрите световни драматурзи, като на българска сцена са поставяни и се играят пиесите „Бащата“, „Синът“, „Истината“, „Само час спокойствие“, „Иначе казано“ и други. Дебютът му като режисьор в киното е с филмовата адаптация на пиесата му „Бащата“ с Антъни Хопкинс и Оливия Колман в главните роли. Филмът в номиниран от Академията в шест категории и спечели два Оскара, както и други отличия в т.ч. „Сезар“ и BAFTA.
Тази година Флориан Зелер отново влиза в ролята на кинорежисьор с екранизацията на още една негова хитова пиеса – „Синът“, като в ролите са Хю Джакман, Ванеса Кърби, Лора Дърн и Антъни Хопкинс.
За мен лично това е един от най-очакваните филми на фестивала тази година – споделя Жаклин Вагенщайн, като акцентира, че филмът има своята световна премиера в конкурса на 79-ия Международен филмов фестивал във Венеция. Премиерата му в Северна Америка е на фестивала в Торонто, след която ще бъде показан на кино-литературния фестивал CineLibri.
Международният кино-литературен фестивал CineLibri (8-30 октомври 2022), реализиран с финансовата подкрепа на Национален фонд „Култура“, ще има 300 прожекции само в София в почти всички големи и малки арт кина, алтернативни пространства и културни центрове.
На българския зрител се дава възможност да види най-доброто от европейското и световно кино, като след столичните събития фестивалът продължава обиколката си във Варна, Пловдив, Бургас, Велико Търново, Стара Загора.