• За нас
  • Пишете ни!
четвъртък, 30 март, 2023
Няма резултати
Виж всички резултати
Epoch Times Bulgaria
  • България
  • Свят
  • Китай
  • Мнения
  • Бизнес
  • Технологии
  • Култура
  • Начин на живот
  • Шен Юн
Дарение
Epoch Times Bulgaria
Няма резултати
Виж всички резултати
Начало Култура и изкуство

CineLibri 2022 – очакваният кино-литературен фестивал стартира

отАлександра Ботева
7 октомври , 2022
CineLibri 2022 – очакваният кино-литературен фестивал стартира

Жаклин Вагенщайн - създател на CineLibri на пресконференцията по повод откриването на фестивала в София (снимка: Тихомира Крумова)

Международният кино-литературен фестивал CineLibri за поредна година ще изпълни културната програма на България, като продължава да е форум за премиера на най-новите филмови адаптации на литературни произведения от цял свят.

Фестивалната програма на тазгодишното осмо издание на Синелибри (8 – 30 октомври 2022, София) с надслов „Преоткритото време“ обещава 23 дни кино-литературно безвремие, с богата палитра от фестивални събития. Филмовата програма обхваща 62 чуждестранни и български заглавия с акцент върху европейското кино, като тази година организаторите обещават широк спектър от българско кино в т.ч. анимационно, документално и детско кино.

cinelibri otkrivane

Откриване на CineLibri 2022

Фестивалът ще бъде открит на 8 октомври от 19:00 ч. в зала 1 на Националния дворец на културата с прожекция на българския филм „φ1.618“ на един от най-изявените на световната сцена таланти на България, творящ извън пределите ѝ – Теодор Ушев.

Известен със своите анимационни филми, сред които „Сляпата Вайша“ с номинация за „Оскар“ от 2017 г. и „Физика на тъгата“, Теодор Ушев, заедно с екипа си, ще представи след церемонията по откриването на фестивала своята първа пълнометражна лента, копродукция нa България и Канада.

Създателката на кино-литературния фестивал Жаклин Вагенщайн и селекционер на филмовата програма пише първата рецензия за филма:

Това всъщност е една приказка, която, въпреки че осмива света на илюзиите, всъщност вярва в спасението и най-вече вярва в любовта. Независимо че за нас Краят може би е загубил своята наивна неизбежност, сянката му все още лежи върху кризите на нашите измислици:

Любовта започва там, където свършва вечността. А тя свършва с всеки жив човек. Всеки смъртен е обречен в един миг да го има, а да го няма завинаги. Затова човекът търси човек, за да понесе прекъсналата в него вечност.

Почеркът, внушението, излъчването му навяват свободен и лишен от стереотипи режисьорски подход, уверен и неподлежащ на класифициране. За пореден път в лицето на Теодор Ушев виждаме един творец без граници, който се превъплъщава с лекота в различните измерения на визуалното.

Филмът привлича интереса на зрителите и с актьорския  си състав, като двете водещи роли са поверени на актьора Деян Донков и младата актриса Мартина Апостолов, наред с актьорите Ирмена Чичикова, Николай Станоев, Васил Дуев, Иво Димчев, Владимир Люцканов, Георги Лозанов, Герасим Георгиев – Геро, Китодар Тодоров и др.

В основата на филма е залегнало литературното произведение “Пумпал” на Владислав Тодоров, като заглавието „φ 1.618“ препраща към златното сечение, известно още като божествена пропорция, отбелязвано с гръцката буква φ, чиято стойност е приблизително равна на 1,618.

Числото на хармонията живее във всички проявления на визуалното и приковава погледа с божествения си баланс, споделя Вагенщайн поредния щрих от своето интригуващо описание на филма.

cinelibri plakat
Плакатът на Cinelibri 2022, дело на Radoslava Boor и Студио „Слава“ (cinelibri.com)

Мото и визия на фестивала

С мотото на фестивала „Преоткритото време“ организаторите отдават почит на един от най-забележителните писатели и мислители на всички времена – Марсел Пруст. „Преоткритото време“ е заглавието на седмия и последен том на романтичната сага на Пруст „В търсене на изгубеното време“, в който героят стига до извода, че единственият начин да „улови” времето е чрез творческия процес, като упование срещу невъзвратимия му ход.

За тазгодишната ключова визия на фестивала, отразяваща „Преоткритото време“ с вдъхновяваща символика, арт директорът Жаклин Вагенщайн споделя:

Четирите прочита на субективното усещане за времето са интегрирани в една визия, в която се откроява знакът за безкрайност, съвпадащ с цифрата 8 и с броя на фестивалното ни издание.

Първата визия изобразява белия лист, символ на всяко изконно начало и препраща към идеята на Пруст, че границата между живота и литературата е размита.

Второто измерение е изразено с кинолента и намига към „уловеното време“ на Тарковски, чиято философия за киното почива върху манипулацията на времето.

От трета страна, пясъчният часовник символизира непосилната ефимерност на битието, докато четвъртото измерение визира космическото време, което дори в своята необятност може с един слънчев лъч да фиксира мига на нечия временна реалност.

Чрез тази визия фестивалът защитава идеята, че художествената творба не може да загуби ценността си с времето. Благодарение на изкуството единственият свят, който познаваме, се размножава пред погледа ни в толкова светове, колкото са търкалящите се в безкрайността планети.

Тазгодишната визия на фестивала, представяща относителността на времето в четирите визии, т.е. четири измерения, четвъртото от които е именно времето, е креативно илюстрирана чрез плаката на CineLibri 2022, дело на Radoslava Boor и Studio Slava. Плакатът е селектиран на Биеналето на плаката в Мексико – един от най-престижните конкурси за плакатно изкуство в света.

masterclass

Фестивални събития

CineLibri 2022 организира внушителна палитра от фестивални събития – над 60 филма с национални премиери, десетки галавечери и срещи със забележителни артисти, за които информира страницата на фестивала.

Едно от интересните събития е двудневният курс „От идеята до големия екран“ с два мастъркласа, адресирани към любители и представители на професионалните среди с минимален опит до този момент, желаещи да разширят своите познания и да се впуснат в предизвикателството „да правиш кино“.

Организаторите определят курса за подходящ за сценаристи, писатели, драматурзи, продуценти, режисьори, маркетинг специалисти, студенти и за всеки, който мечтае да работи в киното и да разкаже своята история.

sinat nagrazhdavane
Покана за церемонията по награждаването на Международния конкурс CineLibri 2022, която ще се състои на 21 октомври (cinelibri.com)

Церемония по награждаване

Конкурсната програма на CineLibri 2022 включва две категории: „Късометражен филм“ и „Пълнометражен филм“, a президент на журито тази година е една от най-ярките фигури на съвременното българско кино – режисьорът Камен Калев.

В съставa на журито в осмото издание на фестивала е и френската писателка, драматург, сценарист и режисьор Аманда Стерс, автор на над десет романа, няколко от които са адаптирани за голям екран и режисирани от самата нея. Журито съставят още италианската филмова и театрална актриса Ясмин Пучи, световноизвестният филмов композитор от български произход Марио Григоров и нашумелият френски писател Оливие Бурдо, създател на бестселъра „В очакване на Боджангълс“, чиято екранна адаптация е част от извънконкурсната програма на фестивала.

В международната конкурсна програма за пълнометражен игрален филм за наградата на „CineLibri“ влизат 10 продукции, сред които:

  • дебютът в игралното кино на Теодор Ушев – филмът „φ1.618“;
  • драмата „Колибрито“ по едноименния роман на Сандро Веронези, награден с една от трите най-големи италиански литературни награди „Стрега“, с премиера на 47-тия кинофестивал в Торонто;
  • нов режисьорски филм на Луи Гарел, излъчен на 75-тото издание на фестивала в Кан;
  • романсът „Алени платна“ на Пиетро Марчело, който откри тазгодишното издание на „15-дневка на режисьорите“ на Кан;
  • „Осемте планини“, който отнесе наградата на журито в Кан тази година;
  • „Да живееш“ на Акира Куросава по сценарий на Нобеловия лауреат за литература Казуо Ишигуро;
  • „Петер фон Кант“ на Франсоа Озон по шедьовъра „Горчивите сълзи на Петра фон Кант“ на Райнер Фасбиндер;
  • ирландското предложение за „Оскар“ – „Мълчаливото момиче“;
  • отрупаната с отличия индонезийска историческа драма „Преди, сега и после“;
  • номинираният за „Златна палма“ филм „Носталгия“, спечелил и четири награди на италианските киножурналисти.

Непосредствено след церемонията по награждаване на лауреатите на 21 октомври от 19:00 ч. в зала 1 на НДК, CineLibri 2022 предвижда още една грандиозна кинопремиера – очакваната с нетърпение от световната публика психологическа драма „Синът“ на Флориан Зелер.

В последните години Флориан Зелер е определян като един от най-добрите световни драматурзи, като на българска сцена са поставяни и се играят пиесите „Бащата“, „Синът“, „Истината“, „Само час спокойствие“, „Иначе казано“ и други. Дебютът му като режисьор в киното е с филмовата адаптация на пиесата му „Бащата“ с Антъни Хопкинс и Оливия Колман в главните роли. Филмът в номиниран от Академията в шест категории и спечели два Оскара, както и други отличия в т.ч. „Сезар“ и BAFTA.

Тази година Флориан Зелер отново влиза в ролята на кинорежисьор с екранизацията на още една негова хитова пиеса – „Синът“, като в ролите са Хю Джакман, Ванеса Кърби, Лора Дърн и Антъни Хопкинс.

За мен лично това е един от най-очакваните филми на фестивала тази година – споделя Жаклин Вагенщайн, като акцентира, че филмът има своята световна премиера в конкурса на 79-ия Международен филмов фестивал във Венеция. Премиерата му в Северна Америка е на фестивала в Торонто, след която ще бъде показан на кино-литературния фестивал CineLibri.

Международният кино-литературен фестивал CineLibri (8-30 октомври 2022), реализиран с финансовата подкрепа на Национален фонд „Култура“, ще има 300 прожекции само в София в почти всички големи и малки арт кина, алтернативни пространства и културни центрове.

На българския зрител се дава възможност да види най-доброто от европейското и световно кино, като след столичните събития фестивалът продължава обиколката си във Варна, Пловдив, Бургас, Велико Търново, Стара Загора.

Споделете тази статия

Последвайте ни във Фейсбук:

Вашият коментар Отказ

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Свързани Публикации

Връчването на наградите „Икар“ 2023 г. (снимка: artportal)

Наградените с „Икар” за 2023 година

0
0
classical music2 1200x1482 1

Защо е важно децата да оценят класическата музика

0
0
Христо Грозев

Христо Грозев с Оскар за филма „Навални“

0
0
Малкото момче с бутилка

„Извинете, господине, продавате ли Бог?“ – приказка за момчето, което търси лек

0
0
Фото изложбата „ЗДРАВЕЙ ЛЯТО!“ на Емил Рашковски  в галерия „Синтезис“ (19 януари - 04 март, 2023 г.)

Фотографът Емил Рашковски представя втора самостоятелна изложба в галерия „Синтезис“

0
0
Стивън Спилбърг приема наградата за най-добър режисьор за "Семейство Фейбълман" по време на 80-ите годишни награди "Златен глобус" в Бевърли Хилс, Калифорния, на 10 януари 2023 г. (Rich Polk/NBC via AP)

Спилбърг и Макдона са големите победители в „Златния глобус“

0
0
Картина „Раходка с лодка“ на Елисавета Консулова-Вазова от изложбата „Жените художници. Нови хоризонти между двете световни войни”, 2022 г.(https://sghg.bg/)

„Площад Славейков“ класира културните събития за 2022 година

0
0
Снимка: Forum Film

„Чуден свят“ на Disney отново провокира общественото мнение

0
1
Новогодишна картичка от началото на XX в. (royalbulgariaincolour.com/

Коледни празници и обичаи в Следосвобожденска България

0
0
Централен фрагмент от „Маеста“, 1308-1311 г., автор Дучо ди Буонинсеня. Музеят в Сиена - Museo dell'Opera metropolitana del Duomo, Италия (публичен архив)

Дучо ди Буонинсеня и емблематичните му картини с Мадона и Младенеца

0
0
„Музите Урания и Калиопа“, 1634 г., Симон Вуе (маслени бои върху дърво 80/125 см)

„Музите Урания и Калиопа“ на Симон Вуе – възхвала на небесното великолепие

0
0
Pixabay.com

Династия Амати – създателите на цигулката каквато я познаваме днес

0
0
Следваща публикация
Маестро Милен Начев дирижира симфоничния оркестър "Шен Юн" (снимка Minghui.org)

Маестро Милен Начев: В "Шен Юн" намерих своето място

Epoch Times лого
Facebook Youtube Instagram Telegram
  • Последни новини
  • Направете дарение

35 страни, 21 езика

  • English
  • 中文
  • Español
  • עברית
  • 日本語
  • 한국어
  • Bahasa Indonesia
  • Français
  • Deutsch
  • Italiano
  • Português
  • Svenska
  • Nederlands
  • Русский
  • Українська
  • Română
  • Česky
  • Slovenščina
  • Polski
  • Türkçe
  • فارسی
  • За нас
  • Авторски права
  • Условия за ползване
  • Пишете ни!
  • Поверителност на информацията
  • България
  • Свят
    • Бизнес
    • Конфликти
    • Политика
  • Китай
    • Взаимоотношения
    • Общество
    • COVID-19 и Ваксинация
    • Комунистически режим
    • Отнемане на органи
    • Човешки права
  • Култура и изкуство
    • „Шен Юн“
    • Българска история и култура
    • Изящни изкуства
    • Литература
    • Сценични изкуства
    • Традиционна култура
  • Наука и технологии
    • Околна среда
  • Начин на живот
    • Семейство, традиции
    • Здраве
    • Вкусно и полезно
  • Мнения
  • За нас
  • Авторски права
  • Условия за ползване
  • Пишете ни!
  • Поверителност на информацията
Copyright © 2021 Epochtimes.bg | Всички права запазени Epochtimes.bg не носи отговорност за съдържанието на външни сайтове
Няма резултати
Виж всички резултати
  • България
  • Свят
  • Китай
  • Мнения
  • Бизнес
  • Технологии
  • Култура
  • Начин на живот
  • Шен Юн

© 2019 Epoch Times България.