• За нас
  • Пишете ни!
сряда, 9 юли, 2025
Няма резултати
Виж всички резултати
Epoch Times Bulgaria
  • България
  • Европа
  • САЩ
  • Русия
  • Китай
  • Свят
  • Култура
  • Наука
  • Дух и съзнание
  • Начин на живот
Epoch Times Bulgaria
Няма резултати
Виж всички резултати
Начало Култура и изкуство

Художникът Иван Саздов: Водещото при мен е любовта ми към древната смола кехлибар

отГергана Костова
30 юни , 2024
Художникът Иван Саздов: Водещото при мен е любовта ми към древната смола кехлибар

Кехлибар от Алем Кетема, Етиопия

Разговор с Иван Саздов – създател и собственик на „Кехлибарена къща“ (Amber house) – за произхода, свойствата и приложението на полускъпоценния камък кехлибар

Топъл, лек и светъл, кехлибарът привлича с красотата си и носи спокойствие и здраве. Изкусно вложен в огърлици, гривни, обеци и пръстени, той е особено забележим през летните месеци, когато не е скрит под дрехите ни. За убедените в благоприятните му свойства е не просто хубав, а и безценен природен дар, идващ в нашия свят от незапомнени времена.

За да надникнем в миналото и в настоящето на този полускъпоценен камък, поканихме един негов истински почитател – твореца Иван Саздов, изпод чиито ръце древният кехлибар оживява в уникални и серийни модели от съвременната бижутерия.

По време на разговора ни се чувствам сякаш обляна от приятни кехлибарени лъчи, които се надявам да достигнат и вашите души.

„Кехлибарът е смола, изпускана от древните дървета Pinus pinea и Pinus succinifera, дървесен вид хвойна, загинал преди около 15 – 20 милиона години, несъществуващ в наши дни“, започва разказа за своя любим кехлибар Иван Саздов, и обяснява, че тези огромни дървета достигат височина над 100 м и обиколка на ствола най-малко 15 м. „Те са произвеждали смолата с цел да се предпазват при нападения от насекоми, дребни птици и животни, както и за заздравяване на раните си. И днес, когато са наранени, дърветата изпускат смола“, пояснява Иван Саздов, настояващ да си говорим на „ти“, което за мен се оказва трудно, защото съм респектирана от познанията му не само в областта на изящните изкуства и бижутерията.

„Такива гори е имало на няколко места по света и това са днешните находища на кехлибар“, продължава той, и допълва, че кехлибарът се образува при попадане на смолата в безкислородна среда, където под определен натиск и в продължение на 1 милион години тя се втвърдява, вкаменява и започва да се превръща в него. Уточнява, че преди да изминат 1 милион години, смолата все още не може да се определи като кехлибар и се нарича копал –  крехка смола, използвана под формата на различни лакове, както и на тамян за благовонни и други цели в религиозни обреди.

„Докато е прясна, лепкавата кехлибарена смола „завлича“ със себе си малки насекоми, които при вкаменяването й остават в кехлибара. Те са известни като включения в него. Такива екземпляри са много ценни, особено за науката, изучаваща биологичните видове от онези времена.“

Иван Саздов ни запознава с едно от най-големите световни находища – балтийския кехлибарен регион, формирало се от терциера до късния миоцен. Казва, че то е доста обширно и днес, включвайки географския регион от Дания, през Саксония, чак до областта Ровно в Украйна. „Най-висока е концентрацията на кехлибарени находки в Калининградска област, днешна Русия. На второ място е съвременната държава Мианмар, бившата Бирма.

amber with insect
Мианмарски кехлибар с включение – инсект (снимка: Иван Саздов, личен архив)

От общо 12 страни в света, в които има находища на кехлибар, Мианмар е най-специалното място. Той е един от най-старите, съдържа всички разновидности и цветове. Намира се в няколко района в щата Качин: Хан Тией, Хти Лин, Танай, Ху Куанг и Чинт Уан. Този в щата Качин е на възраст от 99 до 135 милиона години, т.е. той е значително по-стар от този в Балтийския регион, където кехлибарът е на 50 до 90 милиона години.“

Иван Саздов назовава и други по-значими находища в света като района на Сантяго де Лос Кабайерос в Доминиканската република, в Колумбия и в щата Чиапас в Мексико, които се наричат карибски находки на кехлибар.  „Добивът от тях също е голям“, казва той. „Те са значително по-млади от мианмарските и балтийските си събратя. Възрастта им е от 20 до 25 милиона години, но пък в ювелирното изкуство са много високо ценени, тъй като са много чисти и красиви. Притежават синьозелен ореол и излъчват синя и зелена светлина макар самите те да са жълти. При доминиканските често се срещат включения от насекоми. Те са доста по-млади от мианмарските и от колекционерска гледна точка не са толкова скъпи и търсени.

amber dominicana
Кехлибар от Сантяго де лос Kабайерос, Доминиканска република (снимка: Иван Саздов, личен архив)

mexican amber
Мексикански кехлибар от щата Чиапас (снимка: Иван Саздов, личен архив)

Най-скъпият кехлибар е в музея в град Денвър, столицата на щата Колорадо, окръжен център в окръг Денвър. Представлява къс, тежащ около 1 кг и 300 г, в който е включено парче вкаменелост на птеродактил – крайник с нокти и парче от перушина. Ето защо има най-висока колекционерска стойност.“

Иван Саздов разказва, че през 2017 година чешки учен, геолог, открил високостойностно находище на кехлибар в района на град Алем Кетема, на север от столицата на Етиопия Адис Абеба. Учените определили, че възрастта му в тази мина е между 103 и 110  милиона години.

„Над 50% от находките там са в зелената гама. Този кехлибар е изключително ценен и красив, но не е достатъчно познат на световната общност поради военните и политически обстоятелства в региона“, допълва Иван Саздов, и споменава, че на африканска територия, освен в Етиопия, има още няколко малки находища като в Нигерия, където кехлибарът не е достатъчно втвърден и съответно не е толкова ценен.

„В Азия, на територията на Ливан се намира едно от най-древните находища на кехлибар, който обаче няма промишлено значение и ювелирни качества, тъй като на цвят е от тъмнокафяв до черен и не е прозрачен, поради което е невъзможно да се установи наличието на включения – насекоми и други животински и растителни видове – в него. Той има единствено колекционерска стойност поради факта, че е най-древният кехлибар в света на възраст от 200 до 235 милиона години.“

За ползите от кехлибара Иван Саздов говори с нескрита гордост:

„Както вече споменах, той е смола от органичен произход, която при вкаменяване се превръща в полускъпоценни камъни, не съдържащи кристална решетка, т.е. не попадащи в областта на  метафизиката, където става дума за взаимодействие с чакрите, с духовната част на човека. Кехлибарът не въздейства по този начин, а при пряко съприкосновение с човешкото тяло.“

Художникът подчертава, че дървесният вид Pinus succinifera, от който произхожда кехлибарът, съдържа суицинова киселина – един от важните фактори за правилното протичане на биохимичните процеси в човешкия организъм, предотвратяване стареенето на клетките и възстановяване на мъртвите клетки. Изтъква и научно доказаните свойства на кехлибара да засилва кръвообращението при контакт с кожата и да излъчва полезни електромагнитни вълни, облекчаващи състоянието при артритни и ставни заболявания като остеопороза.

„При близост до щитовидната жлеза спомага за нормализиране на функцията й. Ето защо ендокринолозите често препоръчват да се носи кехлибар в неполиран вид в близост до нея. Например при автоимунното заболяване тиреоидит на Хашимото, при което не се прилага лечение, кехлибарът балансира дейността на щитовидната жлеза, облекчава симптомите и дава жизнени сили на болния.

При новородени и малки деца се препоръчва за облекчаване на болките при никнене на зъби и колики, както и за нормализиране на телесната температура. Тези практики, доказали ползите си с течение на времето, и до ден днешен се прилагат на различни места по света. В кехлибарената индустрия на Русия, Полша и Литва традиционно се произвеждат специални кехлибарени колиета за бебета. Това приложение на кехлибара е разпространено и в други страни по света. В Далечния Изток от стотици години до днес медиците прилагат успешно балсами от  кехлибарени извлеци за подобряване на състоянието при заболявания на ставния хрущял като артроза и остеоартроза.“

Иван Саздов обобщава, че кехлибарът подобрява цялостното състояние на човешкия организъм, вкл. на мускулатурата.

Описва го като лек, удобен за носене, топъл и с приятен външен вид и ни запознава с физическите му характеристики:

„Плътността му е от 1.04 до 1,10 г/см3, а плътността на водата е 1.00 г/см3, т.е. 1 см3 вода тежи 1 г, а 1 см3  кехлибар – 1.04 – 1.10 г. Хубавият истински кехлибар изплува на повърхността в наситен разтвор на морска сол във вода, който има по-голяма плътност от тази на чистата вода. В чиста вода би трябвало да потъне. Това е един от важните тестове за познаване на истинския кехлибар, за различаването му от т. нар. подделки или имитации на кехлибар, произведени не по-рано отпреди 100 години. Техните наименования са каталин, казеин , бакелит, фатуран и др.“

Творецът споменава причината за производството на имитации – целият мюсюлмански свят, в който не се намира находище на кехлибар, го използва за направата на молитвени броеници.

„Целта на молитвените броеници е, заедно с мантрите и молитвите, произнасяни от мюсюлманите, да успокояват ползвателя, да уравновесяват дейността на нервната му система. Мюсюлманите също така вярват, че кехлибарът има свойството да извлича негативните енергии и след като ползват броениците известно време, ги заравят в земята с цел освобождаването им от тях. За тези свойства на кехлибара обаче няма научни доказателства. Но мюсюлманите винаги са търсили кехлибара и някога са си го доставяли от немците, които са го добивали в областта на Калининград – Кьонигсберг. Да се добие, обработи и закупи кехлибар е било скъпо по онова време и затова са се появили имитациите му от други материали като тежки пластмаси, органичен казеин на млечна основа и т.н. Някои от тях са много красиви, имат висока художествена  стойност и в наши дни понякога се ценят.“

Иван Саздов обяснява, че кехлибарът се обработва и полира лесно – той е един от най-меките полускъпоценни материали. Твърдостта му по скалата на Моос, определяща относителната твърдост на минералите, е между 2 и 2.5. Твърдостта на диаманта, най-високата по тази скала, е 10. Ето защо кехлибарът се използва широко за изработка на украшения в ювелирното изкуство: огърлици, гривни, пръстени, обеци и т. н. „Често в ежедневието ги носят хора, които се нуждаят от тях“, казва още той.

„Аз, лично, познавам кехлибара от много години, и се отнасям към него с голяма любов и възхита. В момент на безвремие, какъвто беше Covid кризата, му обърнах специално внимание и реших да започна да се занимавам с изработката на професионални композиции и дизайни в областта на кехлибарената бижутерия“, си спомня художникът.

„В България, както и на много други места по света, не се добива кехлибар, а държави, в които се добива, се намират в специфични външно-политически състояния в този исторически период и поради това снабдяването ми с материали е много трудна, почти непосилна задача“, споделя той. „Доставянето на балтийски кехлибар е сравнително по-лесно поради близостта на региона до България. Освен Русия и Украйна, Полша и Литва също добиват балтийски кехлибар.“

baltic amber
Балтийски кехлибар (снимка: Иван Саздов, личен архив)

За да се сдобива със суров материал, да го класифицира, обработва и да композира от него бижута, Иван Саздов е създал приятелства и партньорства в град Гдиня в Полша, град Клайпеда в Литва и град Мийткийна в Мианмар.

„Водещото при мен е обичта ми към кехлибара. На нея се дължи големият ми успех –  да се сдобия преди 2 години с мианмарски кехлибар от бившата държава Бирма. Тя е държава със затворен статут и във военно положение, съответно със затворени граници. Бях неописуемо щастлив, когато получих първия килограм от този кехлибар. На мен и на тамошния ми партньор ни костваше няколко месечни усилия, за да осъществим благополучното му пристигане в България през Тайланд.“

В България само Иван Саздов може да предложи кехлибарена бижутерия от истински, хубав и качествен бурмит – кехлибара от Мианмар, бившата Бирма. „И други наименования на кехлибар са свързани с местонаходищата им: руманит – кехлибар, добиван в град Бъзау в Румъния; сименит, добиван в крайбрежния град Коста дел Амбра на остров Сицилия.“ С течение на времето авторът-бижутер задълбочил контактите си с местните занаятчии в щата Качин и, макар и не лесно, успял неколкократно да се сдобие с изключително качествения и хубав бирмански, мианмарски кехлибар.

За производство на броеници той изпраща кехлибарени късове в Измир, където партньорът му ги нарязва на филии или слабове с форми, подобни на локумчета, които обработва на струг и прави чудеса.

„Мюсюлманите имат традиция, каквато ние нямаме. За да затворя цялостния цикъл в областта на кехлибарената бижутерия, аз трябва да предлагам и броеници, тъй като понякога се търсят. Опитвал съм се да поръчвам такива на бирманците, но те ми отговарят, че нямат подобни традиции за изработка, понеже са будисти. Не само в България, но и в Европа не се внася и не се обработва мианмарски кехлибар“, разказва Иван Саздов, и изрежда други страни, в които кехлибарът е почитан и се ползва като скъпоценен материал, вграждан в бижута от Барока и в стил „Арт деко“: Дания, Германия, Франция и Италия.

„В Русия освен Кехлибарената стая в Екатерининския дворец могат да се видят и редица предмети на изкуството като лампи, абажури, кутийки за бижута, мощехранителници от Средновековието, сандъчета, изработени изцяло от кехлибар. Кехлибарът е почитан и известен като златото на Северна Европа.“

Голямо признание за Иван Саздов е, че руските групи за производство на украшения от кехлибар, в които участва, са във възторг от неговите произведения. Той създава класическа кехлибарена бижутерия, докато балтийските групи вече не се занимават с класическа и художествена изработка, а просто нанизват самородни парчета или кехлибарен чипс – последната отсявка с най-ниското качество от ситата, с които се взимат големите камъни. Те минават през големи барабани, полират се и се продупчват. Иван Саздов също предлага такъв чипс – изключително евтин, но приятен и вършещ работа като всеки един кехлибар. Използва се за гривнички и колиета за бебета и малки деца. „Ето защо руските групи са във възторг от моите художествени произведения от кехлибар и харесват всичко, което им покажа“, смята художникът.

Бижутерията му е отлично приета и в Швейцария. Той отбелязва, че швейцарците са премерени и не изпадат във възторг, но когато кажат добра дума за тебе, трябва да си много доволен – това означава, че те оценяват високо. В Цюрих били високо оценени създадените от него дизайни с геометрични форми. Единични продажби е осъществявал в Италия и САЩ.

„Най-много обичам да правя колиета. Гривни и обеци изработвам като допълнения към тях. Колието може да покаже една истински хубава композиция в бижутерията, може да покаже възможностите на самия ювелир“, споделя с усмивка Иван Саздов в края на нашия разговор.

amber necklase 1
Египетски колар в процес на изработка (снимка: Иван Саздов, личен архив)

amber necklases
Бижута от кехлибар, изработени от художника Иван Саздов (снимка: Иван Саздов, личен архив)

Напускаме мястото на нашата среща. Той – съпътстван сякаш от силата и благородството на кехлибара. Аз – обогатена от разказа му и от едно мое лично прозрение – че изкуството и онова, което обичаме да правим, не ни изневеряват. 

Иван Саздов е роден през 1970 година в София в семейство на художници. Израснал е в среда с традиции от няколко поколения в областта на изящното и приложното художествено изкуство. Завършил е Националното училище за изящни изкуства „Илия Петров“ в София и Националната художествена академия.

През целия си живот се е занимавал активно с изкуство.

Преди да превърне голямата си любов към кехлибара в професия, е заемал поста директор на „Постановъчен отдел“ в Народен театър „Иван Вазов“, отговорен за изработката на декорите на всички постановки.

През 2021 година е създал марката „Кехлибарена къща“ (Amber house) за изработка на уникални и серийни модели в областта на кехлибарената бижутерия, която развива и до днес. 

ВИЖТЕ СЪЩО
broshkata kraliczata sred bizhutata 1
Брошката – кралицата сред бижутата
moda 1
Бързата мода – идва ли краят й
valentina hristakeva
Красота и качество в арт ателие „Творилница“
5 nina dimitrova fotograf kalojan grozev lichen arhiv
Нина Димитрова – посланик за любов
pieta mikelangelo vatikana
Пиета – шедьовърът на Микеланджело
Край на представлението на Компанията за сценични изкуства "Шен Юн" в The Bushnell, The William H. Mortensen Hall, в Хартфорд, Кънектикът на 8 февруари 2020 г. (Едуард Дай/The Epoch Times)
Лечебната сила на изкуството на „Шен Юн“
Споделете тази статия

Вашият коментар Отказ

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Последвайте ни във Фейсбук

НАЙ-ЧЕТЕНИ ДНЕС

Григор Димитров отпада от Уимбълдън, след като спечели два сета срещу нула за Янек Синер

Григор Димитров отпада от Уимбълдън, след като спечели два сета срещу нула за Янек Синер

0
0
Национална детска болница

За изказването на Тошко Йорданов и кадровата криза в здравеопазването – отворено писмо от Обществения съвет за Националната детска болница

0
0
Панирани тиквички по гръцки

Хрупкави пържени тиквички по гръцки

0
0
Директорът на  ГДБОП гл. комисар Боян Раев, неговият заместник по линия „Наркотици“ ст. комисар Емил Борисов и зам.-главният прокурор при Върховната прокуратура Ваня Стефанова (https://www.mvr.bg/)

Голямо количество фентанил е откритo и иззетo при операции в страната

0
0
Оригинален родопски пататник

Вкусен родопски пататник на тиган – лесна рецепта

0
0
Селска агнешка чорба на баба

Селска агнешка чорба с ориз

0
0
Георги Сираков (личен архив)

Тайната на Словото

0
0

Свързани Публикации

„Изложби на дипломираните от НХА – Випуск 2025“

Започна проектът „Изложби на дипломираните от НХА – Випуск 2025“

0
0
34 ija sezon na nov simfonichen orkestar

Гала концерт – закриване на 34-ия сезон на Нов симфоничен оркестър

0
0
wagner festival 2025

Софийската опера открива Wagner Festival 2024/2025 – най-престижното международно събитие у нас

0
0
Концертът „БГ Музика за тромпети“ и известни солисти – финалът на Culturama Fest 2025 (https://culturama.art/)

Концерът „БГ Музика за тромпети“ бележи финалът на Culturama Fest2025

0
0
Оркестърът на Дюк Елингтън прави концерт и майсторски клас в България

Майсторски класове и концерт на The Duke Ellington Orchestra в София

0
0
uchenici 1 1

Седмокласниците показват подобрение в резултатите си тази година

0
0
Президентът Доналд Тръмп, придружен от републикански законодатели, подписа "Големия красив закон" по време на семеен пикник по случай Деня на независимостта, на южната морава на Белия дом на 4 юли 2025 г. Самюъл Коръм/Getty Images

Доналд Тръмп подписа „Големия красив закон“ в Деня на независимостта

0
0
signal 2025 07 05 134757

Адв. Румяна Ченалова: Борейки се за лева, защитаваме българската идентичност

0
0
dsc05552

Живовляк – ползи и приложение

0
0
ЕС отваря вратите за международни въглеродни кредити в плана си за нулеви емисии

ЕС позволява използването на международни въглеродни кредити в плана си за нулеви емисии

0
0
Следваща публикация
Журналистът Тъкър Карлсън (вляво) и президентът на Ел Салвадор Наиб Букеле (вдясно) по време на интервю в Кемп Дейвид, САЩ, 2024 (снимка от екран: Яна Запрянова)

Как Салвадор се пребори със 70 000 престъпници

Epoch Times лого
Facebook X-twitter Goodreads-g Youtube Instagram Telegram
  • Последни новини
  • Направете дарение

35 страни, 21 езика

  • English
  • 中文
  • Español
  • עברית
  • 日本語
  • 한국어
  • Bahasa Indonesia
  • Français
  • Deutsch
  • Italiano
  • Português
  • Svenska
  • Nederlands
  • Русский
  • Українська
  • Română
  • Česky
  • Slovenščina
  • Polski
  • Türkçe
  • فارسی
  • За нас
  • Авторски права
  • Условия за ползване
  • Пишете ни!
  • Поверителност на информацията
  • България
  • Свят
  • Китай
    • COVID-19 и Ваксинация
  • Култура и изкуство
  • Наука и технологии
  • Начин на живот
  • Мнения
  • За нас
  • Авторски права
  • Условия за ползване
  • Пишете ни!
  • Поверителност на информацията

Copyright © 2024 Epochtimes.bg | Всички права запазени Epochtimes.bg не носи отговорност за съдържанието на външни сайтове

Няма резултати
Виж всички резултати
  • България
  • Европа
  • САЩ
  • Русия
  • Китай
  • Свят
  • Култура
  • Наука
  • Дух и съзнание
  • Начин на живот

© 2019 Epoch Times България.

Epoch Times Bulgaria