На 25 август в Европейския съюз (ЕС) влязоха в сила части от нов закон, които задължават големите онлайн платформи да премахват съдържание, определяно като „дезинформация“ или „реч на омразата“.
Новите правила в мащабния Закон за цифровите услуги (DSA), който се приема поетапно, налагат строги изисквания към големите технологични компании по отношение на поверителността на потребителите, прозрачността и съдържанието.
Множество интернет гиганти – включително Meta (която е собственик на Facebook) и Alphabet (компанията майка на Google) – сега са изправени пред нови задължения в рамките на ЕС, включително забрана на определени практики за насочване на потребители и предотвратяване на разпространението на „вредно“ съдържание.
Най-високопоставеният служител на ЕС в областта на технологиите, комисарят по промишлеността Тиери Бретон, предупреди в публикация в X, известен преди като Twitter, че ще следи сериозно за спазването на новите правила.
„Аз и моите служби ще прилагаме стриктно закона и ще използваме изцяло новите си правомощия за разследване и санкциониране на платформите, когато това е оправдано“, заяви г-н Бретон.
„Спазването на DSA не е наказание. То е възможност за платформите да укрепят своята надеждност.“
На нарушителите, за които се установи, че са в нарушение на DSA, може да бъде наложена огромна глоба в размер до 6% от глобалния им оборот. На компаниите, които нарушават правилата многократно, може да бъде забранено да извършват стопанска дейност в ЕС.
Публикацията на г-н Бретон беше посрещната предимно с критични реакции в интернет.
“Спазването на правилата не е наказание, а възможност“. Това изобщо не звучи тиранично. Звучи като нормално изречение, което би казал някой, който обича свободата“, написа един потребител, като се подигра с очевидното двусмислие на г-н Бретон.
Г-н Бретон предупреди във видеоклип на X, че ще бъде „много, много строг“ по отношение на прилагането на закона.
„DSA е тук, тук е, за да защитава свободата на словото от произволни решения и в същото време да защитава нашите граждани и демокрации от незаконно съдържание“, написа той.
„Сега аз и моите служби ще бъдем много, много стриктни, за да проверяваме дали системните платформи спазват DSA. Ще ги разследваме и ще им налагаме санкции, ако случаят не е такъв.“
„Не се нуждаем от нов фашизъм“
На този етап правилата от закона се прилагат за 19 „много големи“ цифрови платформи (като мрежи за социални медии, уебсайтове и онлайн търговци на дребно) с най-малко 45 милиона активни потребители в ЕС.
19-те платформи, които попадат в обхвата на новите правила, са: Alibaba AliExpress, Amazon Store, Apple AppStore, Bing, Booking.com, Facebook, Instagram, Google Maps, Google Play, Google Search, Google Shopping, LinkedIn, Pinterest, Snapchat, TikTok, X, Wikipedia, YouTube и Zalando.
Въпреки че нито една от посочените компании не е заявила, че няма да се подчини на новите правила, Amazon и Zalando твърдят, че не трябва да бъдат включени в списъка. И двете компании са подали правни възражения, които са в процес на разглеждане.
„Тези системни платформи играят много, много важна роля в нашето ежедневие и сега наистина е време Европа, ние, да установим свои собствени правила“, заяви г-н Бретон в отделен пост в X. „По-безопасен интернет за всички“.
Мишел Жан-Доминик, швейцарски антрополог и застъпник за свободата на словото, не приема добре забележките на г-н Бретон.
„Нямаме нужда от нов фашизъм, наложен ни неправомерно от неизбрани мошеници“, написа той в отговор.
Вероятно големият въпрос, който вълнува брюкселските бюрократи, е дали Х ще се съобрази с новите правила.
X беше сред петте платформи за социални медии, които преди няколко месеца проведоха „стрес тест“, за да проверят дали спазват новите правила. След като резултатите се върнаха, служителите на ЕС изразиха разочарование, че платформата, собственост на Илон Мъск, изостава от останалите и изглежда не приема борбата на блока срещу „дезинформацията“ толкова сериозно.
Малко след като г-н Мъск купи Twitter през октомври 2022 г., г-н Бретон го предупреди, че платформата трябва да се съобрази с правилата или ще бъде изхвърлена от ЕС.
На 25 август г-н Мъск публикува съобщение в X, в което се казва, че компанията му „работи усилено“, за да се съобрази с новите правила.
Законът ще се прилага за всички цифрови услуги от февруари 2024 г.
„Безопасно пространство“
Новите правила принуждават технологичните компании да контролират съдържанието по-строго, за да защитят европейските потребители от това, което DSA определя като „дезинформация“ и „реч на омразата“.
DSA изисква също така фирмите да бъдат по-прозрачни по отношение на своите алгоритми и начина, по който рекламите се насочват към потребителите. Потребителите ще могат да се запознаят с алгоритмите за препоръчване и ще получат правото да се откажат, а докладването на незаконно съдържание ще бъде улеснено.
Предвидени са по-строги предпазни мерки за непълнолетните, включващи преработване на системата, защита на личните данни и оценка на риска за психичното здраве.
Забранява се профилирането в реклами, насочено към деца, а платформите трябва да се справят с рисковете, свързани със съдържанието, да прилагат условията и да ускоряват докладването на потребителите.
Съгласно правилата 19-те много големи платформи ще финансират постоянна работна група на Европейската комисия (ЕК) по въпросите на дезинформацията, състояща се от около 230 служители, които ще бъдат арбитри за това какво съдържание се счита за одобрено.
Платформите ще трябва да публикуват ежегодни оценки на риска, като същевременно се задължават да премахват съдържанието, което нарушава правилата.
По думите на председателя на ЕК Урсула фон дер Лайен целта на DSA е да „гарантира, че онлайн средата остава безопасно пространство“.