С настъпването на летния сезон на почивките на много от нас предстои пътуване със самолет. И въпреки че може вече да сме го правили доста пъти, никога не са излишни няколко съвета, които да ни помогнат в подготовката за пътуването.
Полетът със самолет е съпроводен с предизвикателства, с които при добро планиране можем да се справим лесно. Най-важното от тях е приготвянето на багажа.
То поставя пред нас два основни въпроса:
- Колко багаж искаме да вземем?
- Какво e нужно да имаме в багажа?
Отговорът ще зависи от продължителността на пътуването и неговата цел.
Например, количеството багаж вероятно ще бъде по-малко, ако пътуваме само за една седмица. Или още по-малко, ако ни предстои бизнес пътуване за няколко дни.
Но ако сме тръгнали на път за две или повече седмици, тогава ще трябва да предвидим съответното количество багаж.
Кога да започнем подготовката на багажа?
Необходимо е да разберем, че подготовката на чантите и куфарите не трябва да става в деня преди полета или в деня на самото пътуване. Започнем ли да си подреждаме багажа в последната минута, рискуваме да забравим някоя любима дреха или важна лична вещ.
Затова е най-добре да организираме събирането на багажа няколко дни преди заминаването. Това ще ни даде време да обмислим какво и колко да вземем. Особено ако сме от този тип хора, които обичат да носят повече от нужното.
Смятаме, че и тази риза или блуза няма да ни натежат. Или че с още един – два панталона, ще можем да направим по-добро съчетание на тоалета, с който ще отидем на онази важна бизнес среща, която сме планували.
По принцип най-много място заемат зимните дрехи – якета, грейки, ботуши. Ако искаме да спестим място в куфара, можем да облечем зимното яке или палто и да пътуваме с него в самолета. Винаги можем да го използваме за завивка, възглавница или да седнем на него, което ще освободи доста място за други вещи в чекирания багаж.
Ако носим очила и контактни лещи е добра идея да пътуваме в самолета с контактните лещи, като също си носим капки за очи и разтвор за лещи. Лещите са препоръчителни, защото при турбуленция или в редките случаи на извънредна ситуация, можем да изгубим или да счупим очилата си, което ще ни постави в много уязвима позиция ако не можем да виждаме.
Същото важи и за облеклото. За дамите, освен ако не е наложително да пътуват с рокля, пола и високи токчета, би било по-удобно да са с панталон или клин и ниски обувки, което ще улесни придвижването в случай на спешна ситуация или бързо придвижване към гейта, особено когато превозвачът го сменя минути преди полета.
Но действителността е такава, че не може да вземем всичко, което сме предвидили ако не сме разумни в преценката си. Ограничението идва от лимита за тегло на куфарите, както и от техния брой, които се определят от авиопревозвачите.
Колко ни е позволено да вземем?
За да разберем колко ни е позволено да вземем в зависимост от полета и класата на пътуване, задължително трябва да проверим уебсайта на авиолинията, която ще обслужва нашия полет(и).
Информацията за позволения багаж е ясно описана на сайта на всяка авиокомпания. В нея можем да се запознаем и с таксите, които се очаква да заплатим ако багажът ни е по-тежък от указаното за всеки куфар, както и ако куфарите или чантите надвишават посочената бройка.
Да вземем за пример един от най-големите авиопревозвачи в Европа – Lufthansa Airlines. Ако пътуваме в икономична класа ни се полага по един безплатно чекиран куфар на пътник, не по-тежък от 23 килограма. Към него на борда може да вземем една лична чанта, както и малък преносим багаж, не по-тежък от 8 килограма.
Разбира се, при превишаване на разрешения багаж се заплащат допълни такси, дължими в момента на чекиране на багажа на летището или предварително – на уебстраницата на авиокомпанията.
В примера с икономическата класа на Lufthansa – ако искаме да чекираме втори куфар, чието тегло също не трябва да надвишава 23 кг, ще трябва да платим 90 евро (около 180 лв.). Ако към втория куфар добавим и трети, таксата скача на 200 евро (около 400 лв.).
По-тежкият от разрешеното багаж (свръхбагаж) също ще доведе до заплащане на допълнителни такси.
Авиокомпаниите са изключително стриктни в следене теглото на багажа. Дори да сме превишили позволеното тегло на една чанта само с няколкостотин грама, най-вероятно ще ни накарат да заплатим допълнителна такса, освен ако не олекотим куфара или чантата на място. А олекотяването на личен багаж в момента на чекиране е стресиращ и неприятен процес.
Какво трябва да направим ако служител на авиолинията каже, че багажът ни е по-тежък от позволения и че ако не намалим теглото му, трябва да заплатим такса свръхбагаж?
Тогава можем да извадим част от него и да го разпределим по други куфари или чанти, които са по-леки. Често пъти изваждането на една или две дрехи ще смъкне теглото с няколкостотин грама и то ще влезете в нормата.
В случай, че това е невъзможно или ако сме съгласни да заплатим такса за свръхбагаж, трябва да сме подготвени за сумата от около 200 долара (350 лева) за повечето големи авиолинии в САЩ и Канада. Друго решение на проблема е да се откажем от някои вещи, като просто ги изхвърлим в кошче за боклук на летището.
Ако куфарът ни надвищава 23 килограма и не е по-тежък от 32 килограма, Lufthansa ще поиска да заплатим 120 евро (около 240 лв.) независимо дали това е единственият куфар или чанта, които чекираме.
В момента много авикомпании предлагат намалени тарифи, в които обаче ръчният багаж не е включен в цената на билета, с изключение например на дамска чанта. Затова, когато купуваме самолетни билети трябва много внимателно да се запознаем с условията на тарифата, за да сме наясно какви допълнителни плащания ще възникнат. Като правило – най-ниските тарифи имат най-много ограничения по отношения на багаж, място в самолета, промяна, време за чекиране и т.н.
Обикновено заедно с покупката на самолетния билет получаваме информация за всички ограничения по отношение на багажа и вещите, които е позволено да сложим в него. Но разбира се е най-добре да проверим и в сайта на авиокомпанията или да се обадим по телефона.
Как да избегнем заплащането на такси за багаж?
След като като сме се информирали от авиокомпанията какво е позволеното тегло на нашия багаж, е препоръчително да го измерим с подходящ кантар или везна. На пазара има най-различни везни за мерене на багаж. Някои модерни пътнически куфари дори имат вградена везна. Ако те са по-тежки от стандартните 23 кг – светва сигналната лампа на везната.
От опит препоръчвам да не се използват тези вградени везни, тъй като не са толкова точни, колкото механичните от типа с вградена пружина. Най-точни и надеждни са електронните везни. Домашните кантари за мерене на тегло са напълно подходящи за целта.
Щом сме готови с някой куфар, внимателно го поставяме върху електронната везна, така че целият да е върху нея, без да се опира в пода. По този начин можем да го претеглим точно. Aко теглото превишава позволеното е най-добре да го коригирме вкъщи, отколкото да правим това на летището.
Ако искаме да пътуваме с повече багаж е добре да изберем авиокомапния, която позволява да чекираме безплатно повече от един куфар.
Например, ако става дума за пътуване във вътрешността на САЩ, добър избор са Southwest Airlines, защото те позволяват два чекирани куфара по 23 кг.
Turkish Airlines например също позволяват два безплатни чекирани багажа до 23 кг в икономическа класа, за полети от САЩ до България.
Все повече хора пътуват само с ръчен багаж, дори да става дума за международен полет. Ако отиваме в държава, където знаем, че ще пазаруваме, можем да тръгнем само с ръчен багаж и да вземем със себе си сгъваем спортен сак, който да напълним с напазаруваните стоки и да чекираме на връщане. Или пък може да си купим куфар в държавата, в която сме решили да пазаруваме и да го чекираме на връщане.
Необходимо е също така да сме информирани, че превозването на извънгабаритен багаж като сноуборд, ски, или друга екипировка се таксува отделно. В зависимост от размера и тежината на този вид багаж, авиокомпанията може да го таксува като вид карго, което означава, че подлежи на различен тип тарифи, които са по-високи от обичайните.
Трябва да имаме предвид, че при каргото много авиолинии изискват предварителна резервация поради ограниченото място в карго помещенията на самолетите.
Какво е позволено да вземем в багажа?
Истината е, че има неща, които не можем да сложим в ръчния багаж, тъй като определни вещи не са позволени на борда на самолета. Това например са остри предмети или запалителни вещи, като ножици и запалки.
Течности над 100 милилитра можем да поставим само в чекирания багаж. Това са парфюми, дезодоранти или друга козметика. Разбира се има и вещи, които са абсолютно забранени за превоз със самолет, независимо в кой багаж са.
Всички авиокомпании, включително споменатата по-горе Lufthansa имат на своите сайтове описание на предметите, които са забранени за превоз. Също така те дават точни указания какво не можем да вземем с нас на борда на самолета.
Трябва да сме наясно, че ако дадена вещ е забранена за превоз със самолет – тя ще бъде кофискувана на летището, независимо от нейната стойност. Ако се намира в ръчния ни багаж, служителите по сигурността на транспорта ще я конфискуват на място.
Ако въпросната вещ бъде открита в чекирания багаж – тя ще бъде премахната от съответните органи. Всички куфари и чанти преминават през скенер, който засича забранените предмети.
Какво е добре да носим в ръчния багаж?
Ръчният багаж е този, който остава с нас по време на цялото пътуване. Ето защо, в него трябва да сложим най-важните неща, от които ще имаме нужда. Например:
Документи: Всички документи свързани с пътуването, включително паспорти и други документи за самоличност. Важно е да си направим техни фотокопия. Препоръчително е да ги поставим в различна чанта от тази, в която сме сложили оригиналите.
В случай, че загубим оригиналните документи по някакво лошо стечение на обстоятелствата, копията ще са единственото доказателство, че притежаваме тези документи. Това важи особено при пътуване зад граница.
Документи като лична карта или паспорт трябва да са в ръчния багаж, на леснодостъпно място, за да можем бързо да ги извадим и да се идентифицираме с тях при поискване.
Електронни устройства: Позволено е да вземем на борда на самолета малки електронни устройства. Това може да са смартфон, таблет, лаптоп и други преносими устройства, както и техните зарядни и USB кабели.
В някои самолети има USB порт дори на седалките в икономическа класа или на екранния панел, така че можем да зареждаме елекронните си устройства по време на полет ако USB кабелът ни е подръка.
Но все пак трябва да сме информирани, че има и такива, които не са разрешени. Става дума за случаите, когато прозиводителят обяви определени модели за дефектни и ги изземе от търговската мрежа.
Например, в края на 2019 година Apple обяви, че батерията на 15-инчовия MacBook Pro е дефектна. Вследствие на това, авиокомпаниите забраниха преноса му на борда, освен ако батерията не е подменена с нова от производителя.
Други вещи: Лекарства, допълнителен пуловер, чифт чорапи, резервно бельо, четка за зъби, малък дезодорант, резервни очила или разтвор за контактни лещи, мокри кърпички са само някои от основните неща, които е препоръчително да сложим в ръчния багаж.
На дълги полети често се налага да правим връзки. Тогава съществува риск предният полет да закъснее и да трябва да чакаме следващия възможен, който може да е чак на другия ден. Така в ръчния багаж ще имаме резервен чифт за преобличане или освежаване.
Разбира се, много вещи от първа необходимост се продават в летищата, но трябва да имаме предвид, че там цените са двойно и тройно по-високи от тези извън тях. Затова е най-разумно да си набавим всичко преди полета.
Ценни вещи: В чекирания багаж не се поставят ценности. Всички ценни вещи трябва да са в ръчния багаж.
За съжаление, въпреки всички мерки за сигурност, все пак има недобросъвестен персонал, който може да отвори багажа и да открадне скъпите предмети. Ако багажът е застрахован, имаме право на обезщетение. Но по принцип, това са ценни за нас неща, с които не искаме да се разделяме, някои от които дори имат сантиментална стойност и не могат да бъдат заменени.
Голяма сума пари: В случай, че носим голяма сума пари в брой или скъпи бижута е добре да се запознаем с изискванията за безмитен внос на държавите, през които преминаваме. Това се налага, тъй като вещи над определна стойност или сума пари може да подлежат на обмитяване и митническо деклариране.
Забранени предмети: Както вече посочихме – не можем да взимаме предмети, които не са позволени на борда на самолета. В противен случай рискуваме да бъдат конфискувани от органите за сигурност на летищата.
Уебсайтът на авиокомпанията отново е източникът, който ще ни покаже какво може и какво не може да вземем на борда, в случай че имаме съмнения.
Видно е, че подготовката на багажа за полет със самолет наистина изисква специално внимание. Не само заради това, какво искаме да взмем с нас, но и заради все по-строгите ограничения на превозвачите за тегло и съдържание на багажа, както и броя на пътническите чанти.
Ако към това добавим и различните видове митнически орграничения за пренос на валута и ценности, тогава наистина трябва да сме добре подготвени преди да се отправим към летището и избраната от нас дестинация.
Ивайло Ангелов е Травъл блогър за сайта www.flight-hunter.com, както и експерт по гражданска авиация.