• За нас
  • Пишете ни!
неделя, 18 май, 2025
Няма резултати
Виж всички резултати
Epoch Times Bulgaria
  • България
  • Свят
  • Китай
  • Мнения
  • Бизнес
  • Технологии
  • Култура
  • Начин на живот
  • Шен Юн
Дарение
Epoch Times Bulgaria
Няма резултати
Виж всички резултати
Начало Наука и технологии

Как е създаден съвременният контрол на въздушното движение

отИвайло Ангелов
4 септември , 2021
Как е създаден съвременният контрол на въздушното движение

Самолета Lockheed Super Constellation: модел на един от двата въвлечени в катастрофата над Големия каньон. (снимка: Wikipedia)

Въздухоплаването е един от най-безопасните видове транспорт в днешно време. Но за да се стигне до тук, гражданската авиация е извървяла дълъг път на развитие. За да се превърне въздухоплаването в това, което е днес, и да се гарантира безопасността на бъдещите полети, всяка самолетна катастрофа е била внимателно разследвана и от нея са се извличали сериозни поуки.

В зародиша на гражданската авиация диспечерите на въздушното движение не са се намирали в кули, наблюдаващи цялото летище, както сме свикнали да ги виждаме днес. Тези хора просто стояли близо до самолетните писти и навигирали кацащите и излитащите самолети, развявайки знамена.

Катастрофата над Големия каньон

Една конкретна самолетна катастрофа от юни 1956 г. е тясно свързана със зараждането на съвременната система за контрол на въздушното движение (ATC). Тя се случва над Големия каньон в щата Аризона, САЩ.

Пътнически самолет на United Airlines (полет 718) се сбълсква във въздуха с авиолайнер на Trans World Airlines (TWA, полет 2) над Големия каньон. И двата самолета излитат от летището в Лос Анджелис само минути преди катастрофата.

Няма оцелели от нито един от самолетите и катастрофата се превръща в най-тежката в историята на авиацията до този момент. И все пак, тя ще се превърне в основа за радикалните промени на ATC в САЩ, а и по света.

Турбовитловите самолети, участвали в инцидента, били най-модерните за времето си-Lockheed Super Constellation и Douglas DC-7.

През 50-те години на миналия век системата, използвана за проследяване на полетния трафик, все още била относително примитивна. Докато сега въздушният трафик се следи напълно автоматизирано, ръководителите на полети през 50-те години следели самолетите, като ги позиционирали на хартиени карти въз основа на показанията за скорост и надморска височина, получени чрез радио-комуникация с пилотите.

Тази система дава само приблизителни координати за това къде се намират самолетите във въздуха. По този начин ръководителите на полетите нямали точна представа за точното местоположение на самолетите.

В края на 50-те години територията на САЩ все още не била покрита от радари. Така самолетите по това време летели, като се разчитало само и единствено на ориентацията на пилота и неговите наблюдение и преценка за разминаване с други самолети, преминаващи наблизо.

Малкият на брой инсталирани наземни радари създавали условия всеки самолет в определен период от време да излезе извън обхвата им. Тогава неговото разположение можело да се определи само въз основа на скоростта и височината, последно докладвани от пилотите, докато са били все още в радиоуправляемите зони.

При катастрофата през 1956 г. двата самолета летели на една и съща височина и почти със същата скорост, когато се приближили до Големия каньон. И двата екипажа летели в неконтролирано радарно въздушно пространство, когато се натъкнали на облачна покривка. Когато самолетите летели в неконтролирано радарно въздушно пространство те трябвало да останат видими през цялото време. Но тогава облаците ги закрили.

Вярва се, че при маневриране над Каньона и двата самолета са преминали през една и съща облачна формация по едно и също време, без изобщо да знаят, че са на курс на сблъсък.

Катастрофата била шокираща за обществеността, която преди това имала нарастващо доверие във въздушните пътувания. Сблъсъкът бил предупредителен звънец и за цялата авиационна индустрия.

Трябвало да се направи нещо, за да се предотвратят подобни катастрофи в бъдеще.

Обществото било възмутено, когато научило, че системата за ATC е неадекватна и неспособна да отговори на изискванията на увеличаващия по онова време въздушен трафик, което се превръща в потенциал за поредното бедствие.

В резултат на това правителството на САЩ било принудено да предприеме незабавни действия за решаване на проблема. Станало ясно, че са необходими повече радари за контрол на полетния трафик, а системата за ATC трябвало да получи значителна актуализация.

През 1957 г. Конгресът на САЩ отпуска значително финансиране за наемане и подходящо обучение на повече диспечери на въздушното движение. Така се полагат основите на осъвременената система за контролиране на въздушния транспорт.

Ивайло Ангелов е Травъл блогър, експерт по гражданска авиация. Следвайте Ивайло Ангелов в Gab Social: @ivailox

Споделете тази статия

Вашият коментар Отказ

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Последвайте ни във Фейсбук

НАЙ-ЧЕТЕНИ ДНЕС

Ст. м. с. Елена Георгиева

Ст. м. с. Елена Георгиева: За милосърдието предел няма

0
0
На 17 май (събота) Авиомузей Бургас ще се присъедини към инициативата Европейска „Нощ на музеите“.

Авиомузей Бургас ще ни очаква в „Нощта на музеите 2025“

0
0
Шествие в подкрепа на въвеждането на предмета „Добродетели и религия” в училище, 17 май 2025 г., София (Снимка: Ева Иванова)

Шествие в подкрепа за религията като право на избор

0
0
Тръмп ще се обади на Путин и Зеленски в понеделник в опит да сложи край на войната в Украйна

Тръмп ще се обади на Путин и Зеленски в понеделник в опит да прекрати войната в Украйна

0
0
Премиерът на Словакия Роберт Фицо е за диалог с Русия, вместо постоянни европейски санкции. Снимка: Антонио Бронич / Reuters

Словашкият премиер Роберт Фицо подкрепя референдум за санкциите срещу Русия

0
0
99 / 5,000 Слънчеви панели в Нортфийлд, Масачузетс, на 22 април 2022 г. Брайън Снайдер/Ройтерс

САЩ откриха нерегистрирани комуникационни устройства в китайски соларни инвертори

0
0
Б;агодарение на грижите на медицинския екип в болница "Пирогов" под ръководството на проф. Мая Аргирова всички приети пациенти от Кочани се завърнаха у дома в добро здравословно състояние. Снимка: Прес службата на болница "Пирогов"

И последният пациент от Кочани е изписан здрав от „Пирогов“

0
0

Свързани Публикации

Ужасяващият начин, по който измамниците клонират гласа ви, за да измамят вашето семейство

Телефонни измамници клонират гласа ви, за да излъжат семейството ви

0
0
Зелен пазар (25 - 27 април 2025 г.)

Oчакайте първото събитие на „Зелен пазар“ за тази година

0
0
Мулчирането включва покриване на почвената повърхност с различни органични материали като слама, окосена трева, компост, дървесни стърготини и листа.

Мулчиране – изкуството да се отглеждат зеленчуци без плевели

0
0
Нидерландският премиер повдига въпроса за забраната за износ на ASML по време на разговори с гостуващия китайски вицепремиер

Премиерът на Нидерландия повдигна въпроса за забраната за износ на ASML в разговори с гостуващия китайски вицепремиер

0
0
DeepSeek AI приложението демонстрира пристрастност и влияние в полза на ККП

AI приложението DeepSeek извършва цензура в полза на ККП

0
0
Кампанията Stand Up срещу уличния сексуален тормоз (https://www.standup-international.com/bg/bg/)

Кампанията срещу публичния сексуален тормоз „Вината никога не е твоя“ продължава

0
0
Министерство на земеделието и храните

Държавата учредява мрежа „Магазин за хората“ за социално-ориентирана търговия

0
0
Българските участници с техните ръководители на Международната Менделеева олимпиада по химия в Бразилия.(https://www.mon.bg)

4 медала за българските ученици на Международната Менделеева олимпиада по химия

0
0
Царица на розата (https://kazanlak.com/)

Казанлък избира 57-мата Царица роза днес

0
0
Путин ще пропусне преговорите за мир между Русия и Украйна в Турция: Кремъл

Путин вероятно няма да се яви на мирните преговори между Русия и Украйна в Турция

0
0
Следваща публикация
Офицери от Българската армия, 1915 г., Албум на полковник Аспарух Коларов, Първа световна война (1914-1918)

Каубои, военни и самураи - защо всеки истински мъж се нуждае от кодекс на честта

Epoch Times лого
Facebook X-twitter Goodreads-g Youtube Instagram Telegram
  • Последни новини
  • Направете дарение

35 страни, 21 езика

  • English
  • 中文
  • Español
  • עברית
  • 日本語
  • 한국어
  • Bahasa Indonesia
  • Français
  • Deutsch
  • Italiano
  • Português
  • Svenska
  • Nederlands
  • Русский
  • Українська
  • Română
  • Česky
  • Slovenščina
  • Polski
  • Türkçe
  • فارسی
  • За нас
  • Авторски права
  • Условия за ползване
  • Пишете ни!
  • Поверителност на информацията
  • България
  • Свят
    • Бизнес
    • Конфликти
    • Политика
  • Китай
    • Взаимоотношения
    • Общество
    • COVID-19 и Ваксинация
    • Комунистически режим
    • Отнемане на органи
    • Човешки права
  • Култура и изкуство
    • „Шен Юн“
    • Българска история и култура
    • Изящни изкуства
    • Литература
    • Сценични изкуства
    • Традиционна култура
  • Наука и технологии
    • Околна среда
  • Начин на живот
    • Семейство, традиции
    • Здраве
    • Вкусни рецепти
  • Мнения
  • За нас
  • Авторски права
  • Условия за ползване
  • Пишете ни!
  • Поверителност на информацията

Copyright © 2024 Epochtimes.bg | Всички права запазени Epochtimes.bg не носи отговорност за съдържанието на външни сайтове

Няма резултати
Виж всички резултати
  • България
  • Свят
  • Китай
  • Мнения
  • Бизнес
  • Технологии
  • Култура
  • Начин на живот
  • Шен Юн

© 2019 Epoch Times България.

Epoch Times Bulgaria