• За нас
  • Пишете ни!
понеделник, 2 октомври, 2023
Няма резултати
Виж всички резултати
Epoch Times Bulgaria
  • България
  • Свят
  • Китай
  • Мнения
  • Бизнес
  • Технологии
  • Култура
  • Начин на живот
  • Шен Юн
Дарение
Epoch Times Bulgaria
Няма резултати
Виж всички резултати
Начало Наука и технологии

Как е създаден съвременният контрол на въздушното движение

отИвайло Ангелов
4 септември , 2021
Как е създаден съвременният контрол на въздушното движение

Самолета Lockheed Super Constellation: модел на един от двата въвлечени в катастрофата над Големия каньон. (снимка: Wikipedia)

Въздухоплаването е един от най-безопасните видове транспорт в днешно време. Но за да се стигне до тук, гражданската авиация е извървяла дълъг път на развитие. За да се превърне въздухоплаването в това, което е днес, и да се гарантира безопасността на бъдещите полети, всяка самолетна катастрофа е била внимателно разследвана и от нея са се извличали сериозни поуки.

В зародиша на гражданската авиация диспечерите на въздушното движение не са се намирали в кули, наблюдаващи цялото летище, както сме свикнали да ги виждаме днес. Тези хора просто стояли близо до самолетните писти и навигирали кацащите и излитащите самолети, развявайки знамена.

Катастрофата над Големия каньон

Една конкретна самолетна катастрофа от юни 1956 г. е тясно свързана със зараждането на съвременната система за контрол на въздушното движение (ATC). Тя се случва над Големия каньон в щата Аризона, САЩ.

Пътнически самолет на United Airlines (полет 718) се сбълсква във въздуха с авиолайнер на Trans World Airlines (TWA, полет 2) над Големия каньон. И двата самолета излитат от летището в Лос Анджелис само минути преди катастрофата.

Няма оцелели от нито един от самолетите и катастрофата се превръща в най-тежката в историята на авиацията до този момент. И все пак, тя ще се превърне в основа за радикалните промени на ATC в САЩ, а и по света.

Турбовитловите самолети, участвали в инцидента, били най-модерните за времето си-Lockheed Super Constellation и Douglas DC-7.

През 50-те години на миналия век системата, използвана за проследяване на полетния трафик, все още била относително примитивна. Докато сега въздушният трафик се следи напълно автоматизирано, ръководителите на полети през 50-те години следели самолетите, като ги позиционирали на хартиени карти въз основа на показанията за скорост и надморска височина, получени чрез радио-комуникация с пилотите.

Тази система дава само приблизителни координати за това къде се намират самолетите във въздуха. По този начин ръководителите на полетите нямали точна представа за точното местоположение на самолетите.

В края на 50-те години територията на САЩ все още не била покрита от радари. Така самолетите по това време летели, като се разчитало само и единствено на ориентацията на пилота и неговите наблюдение и преценка за разминаване с други самолети, преминаващи наблизо.

Малкият на брой инсталирани наземни радари създавали условия всеки самолет в определен период от време да излезе извън обхвата им. Тогава неговото разположение можело да се определи само въз основа на скоростта и височината, последно докладвани от пилотите, докато са били все още в радиоуправляемите зони.

При катастрофата през 1956 г. двата самолета летели на една и съща височина и почти със същата скорост, когато се приближили до Големия каньон. И двата екипажа летели в неконтролирано радарно въздушно пространство, когато се натъкнали на облачна покривка. Когато самолетите летели в неконтролирано радарно въздушно пространство те трябвало да останат видими през цялото време. Но тогава облаците ги закрили.

Вярва се, че при маневриране над Каньона и двата самолета са преминали през една и съща облачна формация по едно и също време, без изобщо да знаят, че са на курс на сблъсък.

Катастрофата била шокираща за обществеността, която преди това имала нарастващо доверие във въздушните пътувания. Сблъсъкът бил предупредителен звънец и за цялата авиационна индустрия.

Трябвало да се направи нещо, за да се предотвратят подобни катастрофи в бъдеще.

Обществото било възмутено, когато научило, че системата за ATC е неадекватна и неспособна да отговори на изискванията на увеличаващия по онова време въздушен трафик, което се превръща в потенциал за поредното бедствие.

В резултат на това правителството на САЩ било принудено да предприеме незабавни действия за решаване на проблема. Станало ясно, че са необходими повече радари за контрол на полетния трафик, а системата за ATC трябвало да получи значителна актуализация.

През 1957 г. Конгресът на САЩ отпуска значително финансиране за наемане и подходящо обучение на повече диспечери на въздушното движение. Така се полагат основите на осъвременената система за контролиране на въздушния транспорт.

Ивайло Ангелов е Травъл блогър, експерт по гражданска авиация. Следвайте Ивайло Ангелов в Gab Social: @ivailox

Споделете тази статия

НАЙ-ЧЕТЕНИ ДНЕС

(Ground Picture/Shutterstock)

Преодоляване на рака с 3 ключови стратегии: Прозрения на един излекуван професор

0
0
Робърт Фицо (Снимка Facebook)

Проруският бивш премиер Фицо спечели изборите в Словакия

0
0
Царска туршия (снимка: zvezdev.com)

Хрупкава царска туршия без консерванти

0
0
Унгарският министър-председател Виктор Орбан преди срещата на върха на лидерите на ЕС в Брюксел (Johanna Geronн/Reuters)

Виктор Орбан с тежка позиция за членството на Украйна в ЕС

0
0
Сателитна чиния Starlink RV (Бояна Ненова за "Епок Таймс")

Starlink Bulgaria: Сателитният интернет Starlink RV вече и в България

0
2
Възрастен мъж държи ръката на своя болногледач в стаята си в Берлин. (Odd Andersen/ Getty Images)

Нашият стремеж за контрол над живота и смъртта

0
0
Връх Юмрука, Стара планина (Емил Рашковски)

Красотата на българските планини през обектива на фотографа Емил Рашковски

0
0

Последвайте ни във Фейсбук

Вашият коментар Отказ

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Свързани Публикации

Нобеловият лауреат Джон Клаузер (nobelprize.org)

ООН отстрани Нобелов лауреат, който отрича климатичните промени

0
0
Ракетата "Союз-2.1б" с автоматичната станция за кацане на Луната "Луна-25" излита от стартовата площадка на космодрума "Восточний" в Амурската област на Далечния изток, Русия,  11 август 2023 г. ("Роскосмос" чрез AP)

Русия стартира първата си мисия до Луната от 47 години насам

0
0
Ecojet - първата електрическа авиокомпания в света (YouTube)

Стартира Ecojet – първата в света електрическа авиокомпания

0
0
Посетител наблюдава знак за ИИ на анимиран екран на Световния мобилен конгрес в Барселона. (Josep LagoAFP via Getty Images)

Как ние, хората, трябва да контролираме Изкуствения интелект?

0
0
човешки ембриони

Синтетични човешки ембриони – правни и етични проблеми

0
0
Летящият автомобил Alef Model A - компютърно генерирано изображение (Alef Aeronautics)

Летящ автомобил получи одобрение от американския авио регулатор

0
0
Работници монтират соларни панели

Слънчевата енергия – процъфтяваща технология или предстояща екокатастрофа?

0
0
Германският президент Франк-Валтер Щайнмайер по време на пресконференция (Ronen Zvulun/Reuters)

Изкуственият интелект е заплаха за демокрацията според президента на Германия

0
0
Актьорът и комик Роуън Аткинсън в Кралската болница "Челси" на 19 май 2014 г. в Лондон, Англия. (Eamonn M. McCormack/Getty Images)

Роуън Аткинсън: Не прибързвайте с покупката на електромобили

0
0
NGC 2818

Германия: Разработват машина за добив на енергия чрез термоядрен синтез

0
0
Новородено бебе в родилното отделение на болница "Фримли Парк" в Съри, Обединеното кралство, на 22 май 2020 г. (Стив Парсънс - Pool/Getty Images)

Родиха се първите бебета с гени от трима родители

0
0
Пионерът в областта на изкуствения интелект Джефри Хинтън

„Бащата на изкуствения интелект“ предупреждава за „страшната“ технология

0
0
Следваща публикация
Офицери от Българската армия, 1915 г., Албум на полковник Аспарух Коларов, Първа световна война (1914-1918)

Каубои, военни и самураи - защо всеки истински мъж се нуждае от кодекс на честта

Epoch Times лого
Facebook Youtube Instagram Goodreads-g Telegram
  • Последни новини
  • Направете дарение

35 страни, 21 езика

  • English
  • 中文
  • Español
  • עברית
  • 日本語
  • 한국어
  • Bahasa Indonesia
  • Français
  • Deutsch
  • Italiano
  • Português
  • Svenska
  • Nederlands
  • Русский
  • Українська
  • Română
  • Česky
  • Slovenščina
  • Polski
  • Türkçe
  • فارسی
  • За нас
  • Авторски права
  • Условия за ползване
  • Пишете ни!
  • Поверителност на информацията
  • България
  • Свят
    • Бизнес
    • Конфликти
    • Политика
  • Китай
    • Взаимоотношения
    • Общество
    • COVID-19 и Ваксинация
    • Комунистически режим
    • Отнемане на органи
    • Човешки права
  • Култура и изкуство
    • „Шен Юн“
    • Българска история и култура
    • Изящни изкуства
    • Литература
    • Сценични изкуства
    • Традиционна култура
  • Наука и технологии
    • Околна среда
  • Начин на живот
    • Семейство, традиции
    • Здраве
    • Вкусно и полезно
  • Мнения
  • За нас
  • Авторски права
  • Условия за ползване
  • Пишете ни!
  • Поверителност на информацията
Copyright © 2021 Epochtimes.bg | Всички права запазени Epochtimes.bg не носи отговорност за съдържанието на външни сайтове
Няма резултати
Виж всички резултати
  • България
  • Свят
  • Китай
  • Мнения
  • Бизнес
  • Технологии
  • Култура
  • Начин на живот
  • Шен Юн

© 2019 Epoch Times България.

Epoch Times Bulgaria