След почти петгодишна битка граждани и организации осъдиха Столична община за мръсния въздух в София. На 9.11.2021 г. съдът се произнесе, като постанови, че със своите действия и най-вече бездействия, Общината е допуснала сериозно и опасно за здравето на софиянци замърсяване на въздуха и я задължи в максимално кратки срокове да предприеме действия за ограничаване на замърсяването.
Непосредствено след произнасянето на съда екипът, подал колективния иск срещу Общината, даде пресконференция пред емблематичната за София сграда „Царевец“, на площад „Орлов мост“. Участниците посочиха основните детайли по гражданското дело и отговориха на въпросите: какво постигна гражданското дело, защо това е важно в битката за чист въздух, какво не направиха управляващите през годините и какво трябва да предприеме Общината, за да реши проблема.
„Решението на съда установява 3 неща. Първо, че Столична община е причинила замърсяване на въздуха с фини прахови частици през последните 6 години и със своите действия или бездействия не ги е предотвратила“ – заяви Димо Господинов, водещ адвокат по делото. Второто нещо, което съдът е установил е, че към днешна дата това замърсяване продължава и са налице наднормени емисии фини прахови частици.
Трето, като заключение, на базата на предишните свои констатации съдът осъжда Столична община в рамките на едногодишен срок от влизане в сила на решението да предприеме такива действия, че да се достигне под прага на пределните стойности на емисиите. Това означава замърсяването да се намали до петдесет процента на различни места.
Това решение на съда идва ясно да покаже, че чистият въздух и здравословната и безопасна околно среда не са по желание, или нещо което зависи от добрата воля на политиците, а са право, което може да бъде защитено в съда.
Столичната община все още не е обявила дали ще обжалва това решение и дали ще похарчи още 108 хил. лв. за адвокатски разходи. И въпреки че съдът определя срок от една година, тя си дава отсрочка от пет, като планира да достигне пределните емисии до 2026 г. Адв. Господинов изрази опасението си, че Столична община ще се опита да обжалва решението на съда, без да има правно основание за това, тъй като решението на съда е базирано на самопризнания от страна на Общината за превишаването на нормите на фини прахови частици. Единственото нещо, което би спечелила Столична община, ако обжалва това решение, е политическо време и политически комфорт, залагайки здравето и живото на хората в София, добави той.
„Ако усетим и най-малки наченки на такова поведение, трябва да бъдем готови за протести и критично отношение – призова адвокат Господинов.
Ивайло Хлебаров от екологичното сдружение „За Земята“ заяви, че има два важни акцента, които съдът е установил:
„Първо. Съдът ясно констатира, че Столична община през годините не е имала механизъм, по който да оценява дали мерките, които прилага, са ефективни и какъв би бил ефектът им върху замърсяването. Не само, че самата община, когато избира мерки, не прилага такъв механизъм, но и хората, разработвали програмите до момента (4 на брой) не са прилагали такива оценки за вече свършените мерки от миналите програми. Наливат се милиярди левове в програми, без да се знае техният ефект“ – заяви Хлебаров.
„Вторият акцент е, че още от 2015 г. Столична община е имала не само възможността, но и задължението да прилага мерки, които да ограничават отоплението на твърдо гориво в столицата и транспорта… От Столична община се е очаквало много по-рано да въведе програми за подмяна на печките, да ограничи движението на замърсяващи автомобили.. Това е можело да стане още през 2015 г.. Без да кани експерти, Столична община ще се опита за кратък срок да приложи част от мерките, въпреки че без нужните механизми, тя не знае дали и до какво ще доведат тези мерки“ – продължи Ивайло Хлебаров.
Програмите на Общината са неефективни и неработещи. От близо 50 000 уреда общината е подменила едва няколкостотин.
От изводите на съда става ясно, че именно транспорта и отоплението трябва да са основният фокус на Столична община и мерките, свързани с тях да са приоритетни.
Андрей Зографски от „Спаси София“ обясни какви са мерките, които съдът задължава Столичната община да предприеме в сферата на транспорта, които са в две насоки: поощрителни и рестриктивни.
Съдът задължава да бъдат създадени разумни, конкурентни алтернативи за придвижване без личен автомобил. Това може да се постигне с конкурентност на градския транспорт, той да бъде по-бърз, по-редовен, по-удобен за ползване.
„Второто и много важно нещо е да бъде изградена най-накрая безопасна велосипедна мрежа, която да свързва центъра с кварталите. По този начин почти 70 000 студента в студентски град ще имат свободен и безопасен достъп до центъра на града“ – заяви г-н Зографски.
Да бъдат построени няколкоетажни паркинги в кварталите и буферни паркинги до метростанциите също едно от най-съществените действия, които Общината трябва да предприеме в най-кратък срок. Замърсяването от трафика не е за подценяване, защото за разлика от битовото отопление, трафикът е целогодишен и коктейла от отрови, който произвежда, не е по-малко опасен от фините прахови частици.
От 2019 г., Общината обещава да въведе зона с ниски емисии, но това и до днес не се случва. Г-н Зографски заяви още, че по всички тези теми той и редица граждански организации са готови да сътрудничат на общината, за да защитят пред обществото тези мерки. Общината за сега остава глуха за тях и без всякакъв интерес.
В заключение експертът от „Спаси София“ напомни, че здравето е най-висша ценност и че в обществото се наблюдава ясен консенсус по този въпрос.