Анализ на новините
Наскоро индийският онлайн вестник „The Print“ публикува сателитни снимки като доказателство, че в Тибет се строят поне три „лагера за реформиране“. Авторът на новината Винаяк Ба е бивш полковник от индийското военно разузнаване и известен експерт по анализ на сателитни изображения. Проучвайки такива кадри, той неведнъж е разкривал местонахождението на китайски военни обекти. Този път неговият анализ извади на показ строеж на китайския режим в Тибет. Така нареченият тибетски будистки „храм“ всъщност се оказа концентрационен лагер със структурен дизайн на затвор, ограден с високи стени и наблюдателни кули. Наблюдатели предупредиха, че Китай може скоро да започне масово задържане на тибетци, следвайки модела на концентрационните лагери за уйгурски мюсюлмани в Синдзян.
От 2009 г. насам етническите малцинства в Синдзян са интернирани и подлагани на изтезания от китайското правителство. Ако китайският режим започне поредната унищожителна кампания на репресии в Тибет, както стана по време на печално известната Културна революция, тя може да доведе до още една катастрофа за уникалната култура на Тибет.
Неотдавна китайският режим попречи на чуждестранни туристи да отидат в Тибет заради деликатната дата 10 март 2019 г., която бележи 60 години от тибетското национално въстание срещу окупацията на Китайската комунистическа партия (ККП) на столицата Лхаса.
Ако погледнем в историята, тиранията на ККП в Тибет вече е причинила опустошителни щети върху тибетската култура.
От тибетски биографични данни и фотоколекции от Културната революция, открити в Лхаса през последните години, става ясно, че въпреки многократните гаранции на ККП за свобода на религията и уважение към местния начин на живот по време на ранната окупация на Тибет, в средата на 50-те години тя налага т. нар. „демократична реформа“ за провеждане на поземлени реформи и създаване на комуни. Китайският режим насилствено конфискува или изкупува частна собственост, производствени инструменти и добитък на изключително ниски цени.
Впоследствие ККП определя тибетския будизъм, който е гръбнакът на тибетската култура, като „феодално суеверие“. За партията тибетските манастири са „контрареволюционни щабквартири“, а монасите – „контрареволюционери“. В резултат на това са унищожени множество храмове. От манастирите са плячкосани хилядолетни исторически реликви. Много монаси са станали обект на критики и малтретиране, след което са хвърлени в затвора. Животът на тибетците е застрашен, културата им разрушена, а религиозните им вярвания – на косъм от изчезване. Ето защо десетки хиляди тибетци, в това число селяни, пастири, търговци, войници и дори монаси решават да се въоръжат и да организират партизански атаки с ясното съзнание, че това не е най-добрият избор. Те се сражават със своите изключително прости оръжия и недостатъчни боеприпаси срещу тренираните и превъзхождащи ги войски на ККП в трите исторически области на Тибет: У Цанг Амдо и Кан.
Далай Лама намира убежище в Индия през 1959 г., а съпротивителното движение в Тибет продължава до 60-те години, преди да бъде напълно потушено от ККП. Но това не е краят на тибетските страдания. Впоследствие, по време на Културната революция, тибетската култура бива методично унищожавана.
По време на Културната революция са били забранени всякакви религиозни и културни дейности, като пеене на свещени текстове или палене на лампи с масло от як. Десетки хиляди монаси са принудени да се отрекат от монашеския обет, да се оженят или да отидат в трудови лагери. Много свещени текстове, културни реликви, будистки статуи и архитектурни декорации са унищожени, изгорени, ограбени или изнесени за продан извън Тибет. Площадът, на който монасите изучават своя Дхарма и се молят, е превърнат в място за тяхното публично унижение. Храмът Джокхан е обновен само за да бъде използван като свинарник. Същата трагедия сполита целия тибетски регион, както и съседните провинции Цинхай, Гансу, Съчуан и Юннан.
Исторически данни показват, че от 1949 г., когато ККП започва своята инвазия в Тибет, до края на Културната революция през 1979 г., господството на ККП е причинило смъртта на 1,2 милиона души в Тибет, включително в околните провинции. Това представлява почти 20 процента от шестмилионното население на Тибет. Разрушаването на повече от 6 000 манастири нанася непоправими щети на тибетската култура.
Този метеж продължава и до днес. ККП принудително изселва тибетци в специално назначени райони, ограничава употребата и преподаването на тибетски език, стриктно наблюдава манастирите и принудително насажда „патриотично обучение“. Всичко това ускорява отмирането на тибетската култура и обезличаването на Тибет. Много тибетски деца, които живеят в метрополитни райони като Лхаса, отдавна са забравили да общуват на своя майчин език.
Съдбата на Тибет е само един пример как ККП може да погуби традиционната национална и етническа култура. В същото време всички етнически групи, включително преобладаващите хански китайци, са подложени в различна степен на репресии под господството на ККП. За последните 70 години китайският комунистически режим е причинил неописуеми страдания на китайския народ. Но както гласи древната мъдрост – има възмездие и за доброто, и за злото. Вече са налице признаци, че ККП изживява последните си дни. Без сянката на комунизма величието на пет хилядолетната китайска цивилизация ще продължи да сияе.
Флора Ян е студентка в Университета на Вашингтон в Сиатъл с две специалности – политически науки и комуникации. Тя се занимава с проучване на влиянието на пропагандата върху общественото мнение и обществената политика; ролята на пропагандата в тоталитарните държави; и връзката между правата на човека и външната политика. Надежден наблюдател по китайските въпроси, тя проявява особен интерес към проблемите на човешките права в Китай.
Статията изразява личното мнение на автора, което може да не съвпада с това на „Епок таймс“.
Как „Епок таймс“ се различава от другите медии?
„Епок таймс“ е най-бързоразвиващата се независима медия в Америка. Ние сме различни от другите медийни организации, защото не се влияем от никое правителство, корпорация или политическа партия. Нашата единствена цел е да поднесем на читателиte си достоверна информация и да сме отговорни към обществото. Ние не следваме нездравословната тенденция в съвременната медийна среда на водената от дневния ред журналистика. Вместо това прилагаме нашите принципи на Истина и Традиция.