• За нас
  • Пишете ни!
понеделник, 4 декември, 2023
Няма резултати
Виж всички резултати
Epoch Times Bulgaria
  • България
  • Свят
  • Китай
  • Мнения
  • Бизнес
  • Технологии
  • Култура
  • Начин на живот
  • Шен Юн
Дарение
Epoch Times Bulgaria
Няма резултати
Виж всички резултати
Начало Култура и изкуство

От Изтока и Запада – двама величествени владетели променят света

отЕкип на The Epoch Times
9 ноември , 2023
От Изтока и Запада – двама величествени владетели променят света

Двама владетели с много общи черти: китайският император Канси (Л) и френският Луи XIV. (Обществено достояние)

Крал Луи XIV и китайският император Канси установяват стогодишни специални отношения

Дългогодишното увлечение на Европа по древното китайско изкуство и култура не е ново, тъй като то дори е било митологизирано през Средновековието. Въпреки това именно по време на управлението на Луи XIV започва нова ера, която сближава Изтока и Запада повече от всякога.

Вдъхновен от богатството на древната китайска философия и изкуство, през 1685 г. крал Луи XIV изпраща шестима йезуитски мисионери да изследват древен Китай, което променя хода на историята. Макар самият Луи XIV да е образец за европейските монарси, неговите мисионери скоро ще срещнат друг образцов владетел – император Канси. Всъщност през 1688 г. Луи пише писмо до Канси:

„Най-високопоставен, най-величествен и най-превъзходен принце, наш скъп и обичан приятелю, нека Бог увенчае Вашето величие с щастлив край! Тъй като бяхме информирани, че Ваше Величество желае да има близо до себе си и в Своите владения значителен брой учени хора, които да са много запознати с европейските науки, преди няколко години решихме да Ви изпратим шестима учени математици, наши поданици, които да покажат на Ваше Величество какво е най-интересното в науките и особено астрономическите наблюдения на прочутата академия, която сме създали в нашия хубав град Париж… Вашият най-скъп и добър приятел, Луи.“

Тези двама монарси в източния и западния край на евразийската суша се открояват в света от края на XVII век. На Запад Луи XIV (1638-1715 г.) управлява Франция в продължение на 72 години като член на династията на Бурбоните и е най-дълго управлявалият европейски монарх. На Изток Канси (1654-1722 г.) управлява Китай в продължение на почти 62 години като член на династията Цин и е най-дълго управлявалият китайски император. И двамата обичат ездата, лова и стрелбата с лък, привърженици са на изкуствата и поставят началото на златен век по време на управлението си. Всеки от тях е уникален, но все пак споделят поразителни прилики.

portret na lui
Портрет на Луи XIV, около 1701 г., дело на Хиасинт Риго. Лувърът (PD-US)
imperator kangsi
Император Канси в придворно облекло, дело на анонимен придворен художник от династията Цин. Дворцов музей, Пекин (PD-US)

Божественото право на управление

И Луи XIV, и Канси управляват с божествено право, но тяхното управление се проявява чрез различни източни и западни теологии. Крал Луи смята себе си за представител на Бога на земята, докато император Канси е смятан за син на Небето.

Кралят се оприличава на Аполон, който е богът на слънцето в гръцката и римската митология, и избира слънцето на Аполон за свой герб. Точно както планетите се въртели около слънцето, благородниците и придворните се въртели около Краля Слънце във Версай. Като крал, който обичал да танцува и да се изявява, 14-годишният Луи дебютира в ролята на Аполон в „Кралския балет на нощта“, посветен на победата му над бунтовете във Фронда. Алегорични картини и скулптури също изобразяват краля като римски император при военните му победи. Тази асоциация с гръцко-римската древност подчертава властта му като монарх и прославя позицията на краля като божествен владетел.

Луи XIV също е ревностен католик и при коронацията си се заклева да защитава католическата вяра. За разлика от Луи обаче, който се стреми към религиозно единство под една вяра, в древен Китай Канси признава трите религии на конфуцианството, даоизма и будизма, които се пресичат в ежедневието.

Древните китайци вярвали, че планините са близо до небесата и са свещени обиталища за безсмъртните. В продължение на векове китайските императори посещавали планината Тай, която е била известна като свещена планина, и трите религии имали големи храмове там. Изкачването на върха ѝ утвърждавало управлението им от небето и символизирало връзката между императорската легитимност и божествеността. Посещението на Канси било от особено значение, тъй като той бил манджур и по-скоро аутсайдер за ханските китайци. Изкачвайки връх Тай, Канси изпраща послание, че ще управлява не като манджурски завоевател, а като традиционен хански император, и доказва, че новата династия Цин се вписва в съществуващите китайски традиции. Това необикновено събитие е отбелязано в свитъка на Уан Хуей „Обиколка на император Канси в южната част на страната, свитък трети“: Дзи’нан до планината Тай.“

1725 600x754 1
Скулптура на краля-слънце Луи XIV във Военната зала (Salon de la Guerre) на двореца Версай, Париж (Coyau/CC BY-SA 3.0)

Император Канси и учението от Запада

Макар че Канси и Луи XIV никога не се срещат лично, те са непряко свързани чрез френските йезуитски мисионери в Китай. Именно мисионерите първи правят лирични сравнения между двамата владетели и внасят знания от първа ръка. Това предизвиква взаимни открития и вдъхновение и поставя началото на вълна от китайско-френски обмен.

Император Канси посреща пратениците на френския крал и е очарован от научните знания, които те носят; той проявява дълбок интерес към европейската астрономия, математика и медицина. Императорът ги прави свои лични учители, които му дават усърдни уроци всеки ден. Канси обича да обучава и министрите си, като ги води на пътувания, за да демонстрира знанията си. Той също така нарежда да се преведат книги като „Елементи“ на Евклид и дори се опитва да докаже авторитета на древнокитайски трудове със западната наука.

Математиците на краля имат ясно формулирани научни цели; сред тях е географското изучаване на териториите на Цин и континентална Източна Азия. Император Канси има сходни стремежи, тъй като иска да усъвършенства картографската практика като средство за граничен контрол на новозавоюваните от него територии. По този начин интересите на императора и стремежът на Кралската академия към научни изследвания се доближават.

Мисионерите са впечатлени от усърдието на императора, който прекарва по-голямата част от свободното си време в търсене на западни знания. Те донасят многобройни прецизни инструменти, изработени в Париж от позлатена мед, включително компаси, телескопи, часовници и чертожни инструменти като транспортири, сектори и линии, за да улеснят обучението му.

Един такъв инструмент, подарен на императора, е полукръгъл транспортир с вграден компас, използван за геодезия.

Канси често води мисионерите със себе си по време на военните си походи и те работят заедно, за да определят местоположението им спрямо столицата. Докато императорът и неговите наставници изчисляват географската ширина въз основа на височините на полярните звезди, чиновниците на Цин изчисляват географската дължина с помощта на геометрични разстояния, измерени с въжета. Прилагайки тези новопридобити знания в областта на астрономията и геометрията, те успяват да очертаят нови терени.

С разрастването на империята на Канси необходимостта от цялостно и последователно картографиране на териториите на Цин налага търсенето на по-добри геодезически инструменти от Европа. За да отговори на това търсене, императорът нарежда на императорските работилници да произвеждат свои собствени инструменти, базирани на парижките прототипи, и лично проверява и критикува тяхното производство. По този начин император Канси установява официална имперска картографска практика, използваща методите на Френската кралска академия на науките.

Луи XIV и китайският порцелан

Мисионерите на крал Луи се връщат във Франция, носейки подаръци от императора. Зашеметен от съкровищата, кралят проявява силен интерес към китайското изкуство и култура на всички нива във френското общество. Това чувство на възхищение е отразено в цитат от Волтер (1694-1778 г.), който пише: „Няма дом в Европа, чиято античност да е толкова добре изявена, колкото тази на Китайската империя.“

Порцеланът е едно от най-важните неща, чрез които китайското изкуство е въведено във френския двор. Самият Луи XIV събира повече от 3000 произведения предимно от китайски порцелан. Кралят пие супата си от голяма китайска порцеланова чаша със златни дръжки. По онова време в Европа той се възприема като бяло злато поради своята рядкост и е признак на лукс. Пигментът кобалтов оксид се рисува върху чисто бяла глина, в резултат на което се получава елегантен син дизайн на снежнобял фон.

Тези произведения обаче са били преобразени и адаптирани към френския вкус. Към тези вносни порцеланови изделия са добавени позлатени бронзови обкови, за да се повиши стойността им и да се промени предназначението им. Например „Фонтанът за парфюми“ е реконструиран от три различни порцеланови изделия с монтиран позлатен бронз, за да придобие напълно нова функция – разпръскване на парфюм. Две кани са изработени от две китайски порцеланови вази. Всяка ваза е прикрепена между позлатен бронзов пръстен за изливане и пръстен за стъпало, свързани с дръжка, украсена с цветни клонки и свити акантови листа. Тези кани са били предназначени само за декоративна употреба.

1 1 pair of ewers 600x523 1
Чифт уиски от китайски порцелан (порцелан, произведен през 1662-1722 г.), от епохата Канси, с френски позлатени бронзови обкови (обкови, произведени през 1745-49 г.), Музей „Джей Пол Гети“ (Public Domain)

Увлечението по китайския порцелан се проявява и във френското изкуство и архитектура. Кралят показва вкуса си към китайското изкуство в частните си резиденции във Версай, като например Порцелановия Трианон, който е вдъхновен от Нанкинската порцеланова пагода. Порцелановата къща представлява съчетание на двете култури, тъй като покривът във френски стил е покрит със сини и бели керамични плочки, украсени с порцеланови вази, а вътрешните мазилки, дограмата и мебелите са боядисани в синьо и бяло, което напомня за китайското изкуство.

Френската барокова живопис по това време също изразява възхищението си към китайския порцелан, особено творбите на Александър-Франсоа Депорте (1661-1743), който често изобразява китайски порцеланови купи в своите натюрморти.

Запленени от изящните качества на порцелана, френските занаятчии се опитват да го имитират и да открият тайните му техники на изработка. За да го пресъздадат, те разработват изкуствен порцелан от мека паста. Установяват обаче, че не могат да постигнат същото качество и издръжливост без каолин – изключително рафинирана бяла глина, която е ключова съставка. Едва в началото на XVIII в. французите откриват китайската техника за производство на порцелан с твърда паста благодарение на проучванията на йезуитски мисионер в императорските пещи в Китай.

1 1 lidded vases 600x257 1
Вази с капак от комплект от пет броя, 1662-1722 г., Китай (царуване Канси). Порцелан с твърда паста и синя украса под глазура. Музей „Джей Пол Гети“. (Обществено достояние)

Китайско-френският обмен

Император Канси и крал Луи XIV са не само изключителни владетели сами по себе си, но и тяхното наследство е белязано от взаимни открития, които поставят началото на повече от век специални отношения между Изтока и Запада. Но дори и доста след тяхното управление наследниците им продължават тази традиция на взаимни открития, която вдъхновява размислите на интелектуалците в епохата на Просвещението, които се разпространяват далеч отвъд границите на Франция и Средното кралство.

Макар че мисионерите успешно запознават древните китайци със западната наука, разпространението на християнството остава в сянка, тъй като ученията на Конфуций и Лао Дзъ остават дълбоко вкоренени в древната китайска традиция. Това на свой ред оставя дълбоко впечатление у мисионерите и те пренасят тези древни китайски учения в Европа. По-специално конфуцианската философия е била обект на голямо възхищение от страна на европейските философи, за да разберат по-добре небето и природата.

Споделете тази статия

НАЙ-ЧЕТЕНИ ДНЕС

Илюстрация от The Epoch Times, Shutterstock

Как захарта подхранва рака в тялото

0
0
Кръгла маса „Консервативни решения в ерата на глобализацията“, организирана от фондация "Консервативно общество" и Кристиян Шкварек, 25 ноември 2023 г., хотел „София Балкан Палас“ в София. (снимка: Кристиян Шкварек, фейсбук)

Консервативни решения на актуални глобални проблеми бяха обсъдени на кръгла маса в София

0
0
Сателитна чиния Starlink RV (Бояна Ненова за "Епок Таймс")

Starlink Bulgaria: Сателитният интернет Starlink RV вече и в България

0
2
Колаж с корицата на дебютната книга на Иван Фурнаджиев „70 опасни неща, които да направим заедно с децата си“

Книгата „70 опасни неща, които да направим заедно с децата си“ прави чудеса с родители и деца

0
0
“Събуждането на Психе от целувката на Любовта” - скулптура на Антонио Канова (1787-1793 г.) (снимка: greekreporter.com)

Ерос и Психея: най-красивата любовна легенда в гръцката митология

0
0
Кадър от филма "Звукът на свободата", с участието на Джим Кавийзъл, с премиера в САЩ на 4 юли 2023 г. (С любезното съдействие на Angel Studios)

„Звукът на свободата“ – Божиите деца не са за продан

0
0
Плодове хинап (снимка: Ева Иванова)

Хинап (китайска фурма) – 10 ползи за здравето

0
0

Последвайте ни във Фейсбук

Вашият коментар Отказ

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Свързани Публикации

Хората предпочитат класическата архитектура. Партенонът в Атина, Гърция, 1978 г. (Стив Суйен/CC BY 2.0)

Златното сечение в древната архитектура

0
0
Габриел "Коко" Шанел в модната си къща на улица Камбон 31, Париж, през 1937 г. Тя се премества тук през 1918 г., като събира под един покрив ателиетата си за висша мода, апартамента и студиото за създаване на произведения. (Roger Schall/Condé Nast/Shutterstock)

Шикозното наследство на Габриел ,,Коко‘‘ Шанел

0
0
5 nina dimitrova fotograf kalojan grozev lichen arhiv

Нина Димитрова – посланик за любов

0
0
Сцена от операта "Турандот" на Джакомо Пучини. (Marty Sohl/The Metropolitan Opera)

Празнуваме Световния ден на операта с почит към ярката българска следа в оперното изкуство

0
0
"Пристанището на Манау", фотограф Румен Койнов, фестивал „Международни фотографски срещи” (13 – 31 октомври, 2023 г.), Пловдив

40 години „Международни фотографски срещи” на Никола Лаутлиев в Пловдив

0
0
Ляво:(Olga Gavrilova/Shutterstock); Дясно: (Taiga/Shutterstock)

Астрономическият часовник в Прага работи вече 6 века

0
0
Концерт на "Четиримата пианисти" на Sofia Summer Fest 2023

Нa 18 август „Четиримата пианисти” отново ще свирят за нас

0
0
Алексей Султанов (spb.kp.ru)

Алексей Султанов – „божествената искра“ на класическата музика

0
0
bb32d442d69d244e5e5d1b61cfa32652

Приказка за сестрите Истина, Доброта и Търпение

0
0
362630561 253980564060467 286306190316526165 n

Опенхаймер: „Аз се превърнах в Смъртта – Унищожителят на световете“

0
0
Кадър от филма "Звукът на свободата", с участието на Джим Кавийзъл, с премиера в САЩ на 4 юли 2023 г. (С любезното съдействие на Angel Studios)

„Звукът на свободата“ – Божиите деца не са за продан

0
0
Според традиционната китайска мъдрост жените въплъщават нежните и скромни характеристики на ин, които смекчават и балансират силата и мъжествеността на ян. Чрез култивиране на женските добродетели жените играят решаваща роля в хармонизирането на семейството и обществото (снимка: Yang Zihua via Wikimedia Commons)

„Ръководство за жената“ от Бан Джао – I част: Култивиране на скромност и нежност

0
0
Следваща публикация
Протестиращи провеждат демонстрация в подкрепа на прекратяването на огъня срещу палестинците, Вашингтон, 18 октомври 2023 г. (Alex Wong/Getty Images)

EK: Европейските евреи днес отново живеят в страх

Epoch Times лого
Facebook Youtube Instagram Goodreads-g Telegram
  • Последни новини
  • Направете дарение

35 страни, 21 езика

  • English
  • 中文
  • Español
  • עברית
  • 日本語
  • 한국어
  • Bahasa Indonesia
  • Français
  • Deutsch
  • Italiano
  • Português
  • Svenska
  • Nederlands
  • Русский
  • Українська
  • Română
  • Česky
  • Slovenščina
  • Polski
  • Türkçe
  • فارسی
  • За нас
  • Авторски права
  • Условия за ползване
  • Пишете ни!
  • Поверителност на информацията
  • България
  • Свят
    • Бизнес
    • Конфликти
    • Политика
  • Китай
    • Взаимоотношения
    • Общество
    • COVID-19 и Ваксинация
    • Комунистически режим
    • Отнемане на органи
    • Човешки права
  • Култура и изкуство
    • „Шен Юн“
    • Българска история и култура
    • Изящни изкуства
    • Литература
    • Сценични изкуства
    • Традиционна култура
  • Наука и технологии
    • Околна среда
  • Начин на живот
    • Семейство, традиции
    • Здраве
    • Вкусно и полезно
  • Мнения
  • За нас
  • Авторски права
  • Условия за ползване
  • Пишете ни!
  • Поверителност на информацията
Copyright © 2021 Epochtimes.bg | Всички права запазени Epochtimes.bg не носи отговорност за съдържанието на външни сайтове
Няма резултати
Виж всички резултати
  • България
  • Свят
  • Китай
  • Мнения
  • Бизнес
  • Технологии
  • Култура
  • Начин на живот
  • Шен Юн

© 2019 Epoch Times България.

Epoch Times Bulgaria