Getting your Trinity Audio player ready...
|
Данните от контролната кула за хеликоптера Black Hawk разкриват значително несъответствие в показанията за надморската височина
Разследващите са открили противоречиви данни за височината между показанията на контролната кула за военния хеликоптер Black Hawk и черната кутия на пътническия самолет, които се сблъскаха във въздуха над Вашингтон.
Вечерта на 29 януари, около 21:00 часа местно време, военен хеликоптер се сблъска с регионален пътнически самолет Bombardier CRJ700 на авиокомпанията American Airlines. В инцидента загинаха 67 души.
Хеликоптерът е извършвал рутинен „годишен тренировъчен полет“ при ясни метеорологични условия. Целта на упражнението е била да се практикуват маршрути за евакуация на ключови правителствени служители в случаи на атака или други извънредни ситуации.
Полет 5342 на American Airlines от Уичита, Канзас, с 64 души на борда, е снижавал за кацане по рутинен маршрут на летище „Роналд Рейгън“ във Вашингтон. Във военния хеликоптер Black Hawk е имало трима военнослужещи, които според армейските служители са били високо квалифицирани и запознати с натовареното въздушно пространство около летището.
След сблъсъка двете въздухоплавателни средства паднаха в ледените води на река Потомак. Оцелели няма въпреки мащабната нощна спасителна операция и усилията на стотици спасители.
Противоречиви данни
Служители от Националния съвет по транспортна безопасност (NTSB) съобщиха на репортери на 1 февруари, че предварителните данни за височината на инцдента не съответстват на събитията в нощта на фаталния инцидент.
Според служителите контролната кула е отчела, че хеликоптерът Black Hawk е летял на височина 61 м по време на сблъсъка, в съответствие с максимално разрешената височина за неговия полетен маршрут.
Въпреки това, данните от черната кутия на пътническия самолет показват, че сблъсъкът е станал на височина от около 99 м, т.е. разлика от почти 40 м.
Разследващите се надяват да съгласуват разликите във височината с данните от черната кутия на хеликоптера, чието извличане отнема повече време, тъй като се е намокрила при падането в речната вода. Те също така планират да уточнят данните от кулата, които може да не са толкова прецизни.
Разследващите се фокусират и върху действията на военния пилот и ръководителите въздушно движение, които през последните годни имат недостиг на персонал под управлението на Федералната авиационна администрация.
„Това е сложно разследване,“ заяви Брайс Банинг, главен разследващ от NTSB. „Има много елементи. Нашият екип работи усилено, за да събере тези данни.“
Полетите на хеликоптери в натовареното въздушно пространство около летище „Роналд Рейгън“ временно са спрени докато продължава разследването.
Черните кутии на самолета
NTSB описа последните моменти от двете черни кутии на самолета.
„Екипажът е имал вербална реакция,“ уточни Банинг и добави, че звукозапис от пилотската кабина от едната черна кутия е показал, че самолетът е започнал да увеличава вертикалната посока на носа на самолета.
„Около секунда по-късно се чуват звуци от удара, последвани от края на записа.“, описва експертът.
Другата черна кутия е записала полетните данни от самолета.
Най-смъртоносната авиокатастрофа от 2001 г.
Висш служител от американската военна авиация съобщи, че екипажът на хеликоптера Black Hawk е бил „много опитен“ и запознат с натовареността на полетите, които се движат ежедневно във въздушното пространство на Вашингтон. Негови членове са били 28-годшният сержант Райън Остин О’Хара от Джорджия – шеф на екипажа, 39-годишният пилот, старши офицер Андрю Лойд Ийвс от Мериленд и капитан Ребека М. Лобах от Северна Каролина.
По думите на Джонатан Козиол, началник на щаба на военната авиация, максималната разрешена надморска височина на хеликоптера по това време е била около 60 метра. Министърът на отбраната Пийт Хегсет заяви, че височината вероятно е била фактор за сблъсъка.
Главният изпълнителен директор на American Airlines Робърт Изом потвърди, че самолетът на авиокомпанията е извършвал нормална маневра за кацане, когато „военният хеликоптер е попаднал на пътя“ му.
Според доклад на Федералната авиационна администрация, получен от Асошиейтед прес, по време на сблъсъка е имало един отговорен ръководител въздушно движение за координиране движението на хеликоптерите и пристигащите и заминаващите самолети. Тези задължения често се разпределят между двама души, но летището обикновено комбинира ролите в 21:30 ч., след като трафикът започне да намалява. В деня на инцидента началникът на кулата е наредил функциите да бъдат комбинирани по-рано. Лице, запознато със ситуацията е докладвало, че броят на персонала на кулата същата нощ е бил нормален.
Разследващите от NTSB се надяват да имат предварителен доклад в рамките на 30 дни, но според тях цялостното разследване ще отнеме поне година.
Авиокатастрофата във Вашингтон е най-смъртоносната в историята на американската авиация от почти 25 години насам. На 12 ноември 2001 г. пътнически самолет се разби в жилищен комплекс в нюйоркския квартал „Куинс“ след излитане от международното летище „Джон Ф. Кенеди“. В този инцидент загинаха всички 260 души на борда и петима души на земята.