Японският автопроизводител заявява, че новите американските мита ще имат силно негативен ефект върху печалбите
Тойота намали прогнозата си за годишните печалби в четвъртък и обяви, че очаква да понесе загуби от 9,5 милиарда долара заради американските мита. Това е най-голямото прогнозирано митническо въздействие сред световните автопроизводители, докато новата търговска политика на администрацията Тръмп започва да преобразява автомобилната индустрия.
В тримесечния си финансов доклад, публикуван на 7 август, японският автомобилен гигант обяви, че прогнозира оперативен доход от 22,1 милиарда долара за финансовата година до март 2026 г. Това е с 4,1 милиарда долара по-малко от предишната прогноза. Намалението се дължи главно на рязко повишените мита, наложени от САЩ върху вноса на чуждестранни автомобили и компоненти.
Цялогодишното митническо въздействие, оценено на 9,5 милиарда долара, е над седем пъти по-голямо от предишно прогнозираната сума. За тримесечието до 30 юни Тойота отчете загуби от 3,1 милиарда долара само от митата.
Северноамериканският бизнес на компанията регистрира загуба за тримесечието – оперативен дефицит от 145 милиона долара, в сравнение с печалба от 587 милиона долара година по-рано.
„Въпреки сложната външна обстановка, продължихме да правим широкообхватни инвестиции и подобрения за увеличаване на продажбите, намаляване на разходите и по-висока печалба от веригата на стойността, като минимизирахме негативното въздействие“, заяви Тойота в официално изявление.
Японските автопроизводители като Тойота бяха засегнати от 25-процентните мита на администрацията Тръмп върху внасяните автомобили, които влязоха в сила през април. Въведени бяха и 25-процентни мита върху внасяните автомобилни части, които влязоха в сила през май. Макар Тойота да произвежда много от продаваните си в САЩ автомобили на местно ниво, компанията все още разчита на внасяни части и производство в Япония за значителна част от запасите си. Това я излага на по-високи търговски разходи от конкурентите с по-силно производствено присъствие в САЩ.
Конкурентите Форд и Дженерал Мотърс прогнозират съответно 3 милиарда и 4-5 милиарда долара годишно въздействие от митата, докато производителят на Джийп Стелантис очаква допълнителни разходи от 1,7 милиарда долара.
Белият дом защитава митата като начин за изравняване на условията и възстановяване на американското производство.
Рязкото увеличение на прогнозираното митническо бреме за Тойота идва в момент, когато автопроизводителите в цялата индустрия изпитват засилващ се натиск върху печалбните си маржове.
Средните цени на сделките за нови автомобили в САЩ се повишиха през юни с 1,2% на годишна база до 48 907 долара, според Кели Блу Бук. Индустриални анализатори смятат, че това показва, че автопроизводителите поемат голяма част от допълнителните митнически разходи, като предупреждават за предстоящ по-голям натиск върху печалбите.
„Предстоящите месеци се очертава „голямо притискане“, тъй като истинската новина това лято ще бъде нарастващото несъответствие между покачващите се разходи за автопроизводителите и дилърите и относително стабилните потребителски цени“, заяви в изявление Ерин Кийтинг, главен анализатор в Кокс Оутомотив, майчината компания на Кели Блу Бук.
„Докато средните препоръчителни цени от производителите продължават да се покачват, скромното увеличение на цените при сделките показва, че бизнесът поема по-голяма част от тежестта и не прехвърля добавените разходи на потребителите. Това ще се отрази на рентабилността, ако тенденцията продължи.“
Икономистите общо се съгласяват, че американските мита преоформят търговските потоци и генерират рекордни приходи за правителството, но продължава дебатът за това каква част от разходите ще бъде прехвърлена на потребителите.
Въпреки че някои икономисти предсказваха, че митата на президент Доналд Тръмп ще повишат потребителските цени, данните за инфлацията показват, че въздействието им досега е било относително ограничено. Индексът на потребителските цени за юни показа спад в цените на автомобилите и стабилни стойности за телевизори и смартфони, но повишения при облекло и домакински уреди.