Битката срещу разпространението на COVID-19 изисква социално дистанциране или изолация, което коренно променя начина на живот с нашите деца или юноши.
Като преподаватели към Университета на Квебек в Монреал, които подготвят бъдещи учители по физическо и здравно образование, предлагаме няколко съвета как родители и деца да водят възможно най-здравословен и активен живот в условия на изолация.
На първо място винаги имайте предвид тази формула: движете се, хранете се добре, спете, почивайте, ограничавайте времето пред екрана, играйте.
Не спирайте да бъдете активни
От съществено значение е да поддържате физическа активност, макар и в затворени пространства. Децата и юношите трябва да бъдат активни минимум 60 минути на ден, както препоръчва Световната здравна организация.
Това могат да бъдат интензивни моменти на активност като обикновени игри – криеница, правене на крепост в мазето, измисляне на маршрут по алеята, хвърляне на баскетболна топка, ритане на футболна топка, хокей с топка на улицата, танци, колоездене или каране на скейтборд.
Можете също така да помолите вашите деца да обяснят последната игра, която са научили в междучасие или в часовете по здравно и физическо възпитание и да я изпробвате с тях. Възможностите са безкрайни!
Правете активни почивки
Всичко това можете да редувате с фини двигателни дейности, като писане, рисуване, чертане, моделиране, шиене или занаяти. Тези дейности трябва да се редуват с почивки и е най-добре да се извършват в няколко кратки периода от 5 до 15 минути, а не в един дълъг 60-минутен период. Важното е дейностите да са разнообразни и редовни.
Съществуват и други възможности младите хора да се движат – като ходене и домакински задължения. Допълнителни програми могат да бъдат намерени онлайн, като например активни почивки с GoNoodle, Wixx и H2GO.
Внимателно избирайте почивките си. Някои от тях са по-полезни или дори по-забавни. И накрая още една възможност е свободната игра навън в задния двор, градината или на улицата, без контакт с другите.
Има и много онлайн ресурси за родители, като йога, пилатес, кросфит и циклични тренировки у дома.
Здравословно, балансирано хранене
Скуката и затварянето в себе си лесно могат да доведат до отпускане в ситуация на ограничен живот. Това е отлична възможност да готвим като едно семейство и да се научим как да се храним здравословно с нашите деца, като им предложим рецепти, пригодени към техните способности и нужди. Предварително може да бъде планирано балансирано меню, като се включат необходимите хранителни продукти според бюджета ви.
Канадското ръководство за храните може да бъде отличен домашен справочник-игра за деца. Също така имате възможност да запознаете децата с нови храни, наши собствени характерни етнически специалитети и други храни чрез добре познати сайтове като „Рикардо„.
За родителите, които обичат да експериментират, това е възможност да изпробват нови рецепти или да избършат праха от старите готварски книги, които стоят забравени в библиотеката ви. Това е и удобен случай да запознаете децата си с важността на градинарството, хранителните отпадъци, рециклирането и компостирането.
Както посочва ръководството за храните, трябва да насърчаваме разнообразието, разумните порции, яденето в добра компания и насладата от храненето. В това време на изолация и рязка промяна на ежедневната рутина изкушението да се откажете от добрите си навици може да бъде голямо.
Наспете се добре през нощта
Настоящата криза изисква основна промяна в темпото. За благосъстоянието на всички е важно да спите достатъчно (това се отнася както за родителите, така и за децата).
Умореното дете е изложено на стрес и ще бъде по-раздразнително, което може да окаже влияние върху цялото семейство.
Най-добре е да спазвате обичайните часове за лягане и ставане от сън и да избирате спокойните занимания без електронни устройства непосредствено преди заспиване.
Ограничете източниците на стрес
Изолацията е труден момент, защото се прекъсва нуждата ни от общуване. Важно е да намерим други начини за това: организирайте например хранене с приятели чрез Skype, FaceTime или Messenger, пишете си или се чуйте със семейството или приятелите.
Също така може да има моменти, когато децата ви изпитват стрес, скука или психическо изтощение, свързани с изолацията. Важно е да им осигурите периоди на тишина и почивка, когато да бъдат сами.
Обърнете внимание на благосъстоянието на всички членове на семейството. Организирайте почивки през деня, когато установите, че мотивацията вече я няма. Добре е да смените задачите след 30 или 45 минути или когато сметнете, че децата са прекарали достатъчно време пред екрана. Прочетете нещо различно от новините и позволете на всеки спокойно да се оттегли в някоя стая от къщата, когато е необходимо.
Строго ограничавайте времето пред екрана
Излагането на младите хора на електронни устройства има потенциал да промени поведението им и може да има отрицателен ефект върху съня им.
В тази връзка проучванията показват, че колкото повече време прекарвате пред екрана, толкова по-голям е рискът от депресивни симптоми, тревожност и затлъстяване в по-дългосрочен план.
За да ограничим гледането на телевизия, преподавателят Филип Мейриу ni предлага следната формула: изберете предварително, гледайте заедно и след това го обсъдете.
Трябва да променим връзката на нашите децата с екраните. Първо им помогнете да избират предавания и формати, гледайте с тях видеоклипове или играйте игри, а след това обсъдете какво сте гледали.
По този начин позволяваме на децата да се дистанцират от съдържанието, което консумират, да го анализират и да разсъждават върху него. И накрая ние трябва да отделим за учене от това, което Мейриу нарича „наличното време на мозъка“, така че децата да продължат да учат, а не просто да се забавляват.
Учене чрез игра
Младите хора учат първо и преди всичко чрез игра. Това може да бъде свободна игра навън, настолни игри или организирана игра под родителски надзор. Преди всичко те трябва да запазят мотивацията и увереността си.
Множество игри и дейности помагат за утвърждаване на наученото в училище. Готвенето, изкуствата и занаятите, и физическата активност са изключителни възможности децата да се сблъскват с проблеми, да търсят начини за решаването им и да прилагат своите знания.
Това е подходящ момент да развиете любопитството и независимостта на децата, което ще им позволи да се наслаждават още повече на времето в училище, когато то отново отвори врати. Най-важното е децата да растат като играят и като са активни.
Ако ситуацията стане трудна, дните ви изглеждат дълги и сложни или установите, че децата ви се нуждаят от специална подкрепа, не оставайте изолирани. Разгледайте блогове или разговаряйте виртуално с хора в подобни ситуации. Съществува широк диапазон от възможности за поддържане на физическото и психическото благосъстояние на вашето семейство в този кризисен период.
Статията е написана в съаторство с Тагуен Гаде – професор в катедрата по науки за физическата активност в Университета на Квебек в Монреал, Канада, и е публикувана за първи път в The Conversation.
Изследванията на Тагуен Гаде се фокусират върху темите за развитието на човека чрез холистичен и комплексен подход (бел. ред. за читателите на български език).
Мод Душейнс е преподавател по физическо възпитание и здраве в средното училище и гостуващ професор в Университета на Квебек в Монреал (бел.ред. за читателите на български език).