• За нас
  • Пишете ни!
събота, 10 май, 2025
Няма резултати
Виж всички резултати
Epoch Times Bulgaria
  • България
  • Свят
  • Китай
  • Мнения
  • Бизнес
  • Технологии
  • Култура
  • Начин на живот
  • Шен Юн
Дарение
Epoch Times Bulgaria
Няма резултати
Виж всички резултати
Начало Мнения

Защо „Лешникотрошачката“ е толкова обичана в САЩ?

отДжефри Тъкър
5 януари , 2025
Защо „Лешникотрошачката“ е толкова обичана в САЩ?

Сцена от балета "Лешникотрошачката" в изпълнение на руска танцова трупа.

Много хора за коледните и новогодишните празници изпитват радостта да отидат на местно представление на балета на Пьотр Илич Чайковски „Лешникотрошачката“. Това е най-невероятната американска традиция, която бихме могли да си представим, внос от Русия в края на 19-ти век директно във вашия град. Тя е живото доказателство, че магията на музика и танца преминава границите на времето и пространството и може да ни очарова винаги. И завинаги.

Наистина завинаги. Много хора не обръщат никакво внимание на изкуството и това е единственото им посещение на културно събитие през цялата година. Да, щяхме да се радваме фактите да са различни, но това е реалността и не можем да я пренебрегваме.

Може би децата на някои от зрителите ще участват в представлението и това е част от очарованието му. Но има нещо повече. Има проучвания, според които приходите от този балет съставляват 40% от годишната печалба на някои от професионалните танцови трупи.

Това не е учудващо. Музиката е брилянтна, елегантна и смътно позната на всеки (тъй като за нея не се плащат авторски права, я чуваме в безброй реклами). Мелодиите са изпълнени с магия, фантазия, тайнственост, любов, интересни звуци, които трудно може да се чуят другаде, а спектакълът е незабравим. И независимо колко „демоде“ е днес балетът, тази толкова характерна комбинация от спорт и изкуство никога няма да спре да ни удивлява.

Но има и още нещо, което зрителите на балета едва ли осъзнават напълно. А именно: че те гледат нещо дори по-прекрасно от онова, което се вижда на сцената. Благодарение на този балет ние можем да видим образа на един изпълнен с надежда свят от края на 19-ти век, който скоро след това ще бъде погълнат от войни и революция и почти убит от политическите и идеологически експерименти на 20-ти век.

leshnikotroshachat1
Встъпителна сцена от „Лешникотрошачката“ в изпълнение на трупата на Мариинския театър в Петербург, където е и премиерата на спектакъла

Помислете: премиерата на този балет е през 1892 г. Поколението руснаци, живеещо по това време в Санкт Петербург, се радва на просперитет, невиждан в историята. Така е в цяла Европа, от която Русия всъщност е част.

Индустриалната революция е дала добрите си плодове. Доходите се покачват, както и продължителността на живота. Детската смъртност намалява. Средната класа живее спокойно, в хубави домове, в които има електричество, вода, телефони, хората се радват на достъпна и добра здравна грижа.

Виждаме намеци за това във встъпителните сцени на „Лешникотрошачката“. Намираме се в дом с красиво осветено коледно дръвче и няколко поколения на едно голямо семейство празнуват Рождество с подаръци. Подаръци, този символ на благополучието! Човек има достатъчно не само за себе си, но и за другите, и колкото по-изискан е подаръкът, толкова по-ярко той илюстрира благополучието и вярата в бъдещото благополучие.

Помислете и за самия Лешникотрошач. Той е войник, но не е убиец, съдбата му не е да падне жертва или да отнеме чуждия живот. Войникът по онова време е символ на нацията, защитник и добре облечен мъж с достойнство и дисциплина, благодарение на когото е възможен мирът. Той е продължител на обществото – човек на дълга, заслужаващ специално уважение.

Подареният Лешникотрошач първо се чупи и детето плаче, но след това магьосникът идва, за да го сглоби отново и той расте и расте, докато не се превърне в човек, а после и в истински любим. Можете да го приемете за символ на много неща, но не е далеч мисълта, че той е символ на цивилизования живот на тази нация и на много други нации по онова време. Няма граници за благополучието, нито за мира, нито за вълшебствата, които могат да ни се случат. Нещо, което се е счупило, може да бъде поправено и изпълнено с нов живот.

Това е свят, който празнува междукултурния обмен. Това е времето преди създаването на паспортите и пътуването за първи път става реална възможност за много хора. Може да се качиш на кораб и да не умреш от скорбут. Влаковете возят хората бързо, солидно и сигурно. Обмяната на стоки цъфти повече от всякога и многообразието от култури създава всевъзможни видове изкуства. Няма държава, която да контролира процеса, никой не пищи за „културно присвояване“ и никой не проклина цели групи заради културната им идентичност.

Затова в балета виждаме не само популярната Фея на захарните сливи, но танцьорите на арабското кафе, на китайския чай, датските овчарки и разбира се, танцьорите на руските сладкиши, наред с най-различни приказни герои.

Това е визия за времепространство. Не е само Русия. В „Лешникотрошачката“ виждаме визията на света от онова време. Светът от края на 19-ти век е наистина специален и аз за първи път разбрах това, след като прочетох някои пиеси на Оскар Уайлд, някои разкази на Марк Твен, биографията на лорд Актън и няколко викториански готически драми.

Оттогава една мисъл не ми дава мира.

Какво е общото между всички тези творби? Не изглежда да е много. Но след като го откриеш, никога вече не може да погледнеш на тях по същия начин. Ключът е: никой от тези писатели не би могъл да си представи ужаса, който идва през 20-ти век. Бойните полета с 38 милиона убити, ранени или безследно изчезнали само в Първата световна война. Концепцията за „тотална война“, в която под прицел са всички, включително и цивилното население, не е част от техния мироглед.

Много историци описват Първата световна война като бедствие, което всъщност никой не е възнамерявал да причини. То е резултат от действията на държави, които искат да разширяват територията и властта си, на лидери, които си представят, че колкото повече настояват на своето, толкова по-справедлив, свободен и мирен свят ще създадат. Но погледнете каква бъркотия създадоха. И не е само директното клане. Това са и ужасяващите възможности, които тази война отваря за бъдещето. 20-ти век е век на централно планиране, ръководна роля на държавата, комунизъм/фашизъм, военни конфликти.

Как са могли те да знаят? Нищо като това не се е случвало преди. В края на 19-ти век поколението е невинно и възторгнато от това. За това поколение несправедливостите, които то иска да изчисти от света са робството, лошото отношение към жените, дуелите, потисничеството на монархията, затворите за длъжници и подобни… Те не са можели да си представят дебнещите зад историческия ъгъл злини: масовото използване на бойни отровни вещества, гладът като военна тактика, Гулаг, Холокоста, атомните бомби над Хирошима и Нагасаки…

Това е особено интересно в контекста на руската история. Какво виждаме в „Лешникотрошачката“? Вяра, благосъстояние, семейство, сигурност. След Първата световна война в Русия идва Октомврийската революция на болшевиките, чиято цел е да премахне потисническата монархия и да създаде нещо съвсем ново. Комунистическата партия, която взема властта, превръща държавата в обратното на онова, което се възхвалява в балета – вярата, благополучието, семейството, буржоазния живот.

leshnikotroshachat2
Боят между Лешникотрошача и Краля на мишките. През 2024 г. изпълнението на балета в Большой театър е излъчен в Новогодишната нощ по руската национална телевизия. Снимка: Большой театър

След 1917 г. в Русия се срива всичко – доходите падат наполовина, продължителността на живота намалява, започва преследване на християните и разрушаване на църквите. Животът в Русия губи радостта и красотата, които виждаме в „Лешникотрошачката“. Ходът на прогреса, на който Русия се радва в края на 19-ти век, е забавен с десетилетия от комунистическата идеология.

Първата световна война полага и основите на военно-индустриалния комплекс в САЩ и Обединеното Кралство, контролът върху гражданите се засилва чрез цензура и политическо преследване. В САЩ се въвежда данък върху доходите, премахнат е двукамарният Конгрес, Федералният резерв е създаден именно с цел да финансира тази първа ужасяваща война.

Красивото в „Лешникотрошачката“ е, че не виждаме нищо от това. Балетът е създаден в това велико време на невинност, когато всички по света си представят прекрасно бъдеще с безкраен мир, благополучие и справедливост.

Това е магията на този прекрасен руски балет, създаден по германска приказка. Той ни пренася отвъд ужасяващата действителност на 20-ти век, век на кръвопролития и масови убийства, отвъд глобалното зло на локдауните днес и идва право в родния ни град. Можем да седим в красивите си културни домове и да се радваме от сърце в продължение на два часа. Може да споделим мирогледа на това поколение, което не сме виждали. Може и ние да изживеем тяхната мечта.

Не бих казал, че това е било време на наивници. Не, това е време, в което хората на изкуството, интелектуалците и онези, които са отпускали пари за култура, са виждали какво е истинско и правилно.

Темите в „Лешникотрошачката“ – свободният културен обмен, личният и материален растеж, духовният поглед и художествено съвършенство в танци, музика и мечти – трябваше и можеше да бъде нашето бъдеще. Затова трябва да се връщаме към тях – за да не повтаряме греховете на миналото; а да се постараем да постигнем този нов свят, радостен като мелодиите, които Америка чува всеки коледен сезон.

През 20-ти век, а и сега, в началото на 21-ви, подареният Лешникотрошач е счупен. Той е брутално счупен и в държавите, които бяхме свикнали да наричаме свободен свят. Но имаме още три четвърти век, за да сглобим отново тази красива играчка.

Джефри Тъкър е основател и президент на Института „Браунстоун“, автор на хиляди статии в пресата и университетските издания, както и на 10 книги, последната от които е „Свобода или локдаун“. Редовен автор в англоезичния „Епок Таймс“ на теми, свързани с икономика, култура и социална философия.

Споделете тази статия

Вашият коментар Отказ

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Последвайте ни във Фейсбук

НАЙ-ЧЕТЕНИ ДНЕС

"Майките"

Българският сериал „Майките“ предава посланието „Децата не идват с упътване“

0
0
“Събуждането на Психе от целувката на Любовта” - скулптура на Антонио Канова (1787-1793 г.) (снимка: greekreporter.com)

Ерос и Психея: най-красивата любовна легенда в гръцката митология

0
0
Германия ще отблъсква повече търсещи убежище на границата

Германия ще връща повече търсещи убежище на границата

0
0
https://www.operasofia.bg/

Софийската опера с грандиозни спектакли на площада пред храм -паметника „Св. Александър Невски“

0
0
Китайският Си казва на руския Путин да устоява на "външна намеса", докато сътрудничеството се задълбочава

Си Дзинпин и Путин засилват партньорството си „без граници“ по време на честванията за 9 май

0
0
Румен Радев поднесе цветя пред паметника на Незнайния воин в чест на българите, загубили живота си във финалната фаза на Втората световна война. Снимки: Прес служба на президентската институция

Румен Радев: Страхува ли се днес Европа от мира?

0
0
Кехлибар от Алем Кетема, Етиопия

Художникът Иван Саздов: Водещото при мен е любовта ми към древната смола кехлибар

0
0

Свързани Публикации

"Майките"

Българският сериал „Майките“ предава посланието „Децата не идват с упътване“

0
0
Изучаване на религия в училищата

За и против религията в училище

0
0
Може ли изкуственият интелект да създава изкуство? Сотбис казва да

Може ли AI да създава изкуство? Sothebys казва „Да“

0
0
Разгадаване на парадокса на трудолюбивите бедни в Китай

Парадоксът „трудолюбивите бедни“ в Китай

0
0
Тръмп открива непреднамерени съюзници в своята търговска война с Китай

Тръмп открива неволни съюзници в своята търговска война с Китай

0
0
Ужасяващият начин, по който измамниците клонират гласа ви, за да измамят вашето семейство

Телефонни измамници клонират гласа ви, за да излъжат семейството ви

0
0
Споделено родителство (снимка: Национална асоциация "Поход за семейството")

Обединеният законопроект за въвеждане на споделеното родителство създава рискове и правна неяснота

0
0
спектакъла „Хубавата Елена“ – опера-буфа от Жак Офенбах

Учебният музикален театър към НМА „Проф. Панчо Владигеров“ отбелязва 60 години от създаването си

0
0
Суданци се редят на опашка, за да получат благотворително ястие „Ифтар“ в Омдурман, 19 март 2025 г., по време на Рамазана. Ебрахим Хамид/AFP via Getty Images

Войната на ОАЕ срещу Судан навлезе в нова и много опасна фаза         

0
0
Индия съобщава, че е извършила въздушни удари срещу терористи в контролирания от Пакистан Кашмир

Индия нанесе въздушни удари срещу терористи в Пакистан

0
0
Следваща публикация
Положени цветя пред паметника на Цар Освободител в памет на Александър Втори, издигнат по инициатива на българския княз Фердинанд през 1901 г. Снимки: Българска патриаршия

София празнува 147 години свобода

Epoch Times лого
Facebook X-twitter Goodreads-g Youtube Instagram Telegram
  • Последни новини
  • Направете дарение

35 страни, 21 езика

  • English
  • 中文
  • Español
  • עברית
  • 日本語
  • 한국어
  • Bahasa Indonesia
  • Français
  • Deutsch
  • Italiano
  • Português
  • Svenska
  • Nederlands
  • Русский
  • Українська
  • Română
  • Česky
  • Slovenščina
  • Polski
  • Türkçe
  • فارسی
  • За нас
  • Авторски права
  • Условия за ползване
  • Пишете ни!
  • Поверителност на информацията
  • България
  • Свят
    • Бизнес
    • Конфликти
    • Политика
  • Китай
    • Взаимоотношения
    • Общество
    • COVID-19 и Ваксинация
    • Комунистически режим
    • Отнемане на органи
    • Човешки права
  • Култура и изкуство
    • „Шен Юн“
    • Българска история и култура
    • Изящни изкуства
    • Литература
    • Сценични изкуства
    • Традиционна култура
  • Наука и технологии
    • Околна среда
  • Начин на живот
    • Семейство, традиции
    • Здраве
    • Вкусни рецепти
  • Мнения
  • За нас
  • Авторски права
  • Условия за ползване
  • Пишете ни!
  • Поверителност на информацията

Copyright © 2024 Epochtimes.bg | Всички права запазени Epochtimes.bg не носи отговорност за съдържанието на външни сайтове

Няма резултати
Виж всички резултати
  • България
  • Свят
  • Китай
  • Мнения
  • Бизнес
  • Технологии
  • Култура
  • Начин на живот
  • Шен Юн

© 2019 Epoch Times България.

Epoch Times Bulgaria