• За нас
  • Пишете ни!
събота, 19 юли, 2025
Няма резултати
Виж всички резултати
Epoch Times Bulgaria
  • България
  • Европа
  • САЩ
  • Русия
  • Китай
  • Свят
  • Култура
  • Наука
  • Дух и съзнание
  • Начин на живот
Epoch Times Bulgaria
Няма резултати
Виж всички резултати
Начало Мнения

Защо „Лешникотрошачката“ е толкова обичана в САЩ?

отДжефри Тъкър
5 януари , 2025
Защо „Лешникотрошачката“ е толкова обичана в САЩ?

Сцена от балета "Лешникотрошачката" в изпълнение на руска танцова трупа.

Много хора за коледните и новогодишните празници изпитват радостта да отидат на местно представление на балета на Пьотр Илич Чайковски „Лешникотрошачката“. Това е най-невероятната американска традиция, която бихме могли да си представим, внос от Русия в края на 19-ти век директно във вашия град. Тя е живото доказателство, че магията на музика и танца преминава границите на времето и пространството и може да ни очарова винаги. И завинаги.

Наистина завинаги. Много хора не обръщат никакво внимание на изкуството и това е единственото им посещение на културно събитие през цялата година. Да, щяхме да се радваме фактите да са различни, но това е реалността и не можем да я пренебрегваме.

Може би децата на някои от зрителите ще участват в представлението и това е част от очарованието му. Но има нещо повече. Има проучвания, според които приходите от този балет съставляват 40% от годишната печалба на някои от професионалните танцови трупи.

Това не е учудващо. Музиката е брилянтна, елегантна и смътно позната на всеки (тъй като за нея не се плащат авторски права, я чуваме в безброй реклами). Мелодиите са изпълнени с магия, фантазия, тайнственост, любов, интересни звуци, които трудно може да се чуят другаде, а спектакълът е незабравим. И независимо колко „демоде“ е днес балетът, тази толкова характерна комбинация от спорт и изкуство никога няма да спре да ни удивлява.

Но има и още нещо, което зрителите на балета едва ли осъзнават напълно. А именно: че те гледат нещо дори по-прекрасно от онова, което се вижда на сцената. Благодарение на този балет ние можем да видим образа на един изпълнен с надежда свят от края на 19-ти век, който скоро след това ще бъде погълнат от войни и революция и почти убит от политическите и идеологически експерименти на 20-ти век.

leshnikotroshachat1
Встъпителна сцена от „Лешникотрошачката“ в изпълнение на трупата на Мариинския театър в Петербург, където е и премиерата на спектакъла

Помислете: премиерата на този балет е през 1892 г. Поколението руснаци, живеещо по това време в Санкт Петербург, се радва на просперитет, невиждан в историята. Така е в цяла Европа, от която Русия всъщност е част.

Индустриалната революция е дала добрите си плодове. Доходите се покачват, както и продължителността на живота. Детската смъртност намалява. Средната класа живее спокойно, в хубави домове, в които има електричество, вода, телефони, хората се радват на достъпна и добра здравна грижа.

Виждаме намеци за това във встъпителните сцени на „Лешникотрошачката“. Намираме се в дом с красиво осветено коледно дръвче и няколко поколения на едно голямо семейство празнуват Рождество с подаръци. Подаръци, този символ на благополучието! Човек има достатъчно не само за себе си, но и за другите, и колкото по-изискан е подаръкът, толкова по-ярко той илюстрира благополучието и вярата в бъдещото благополучие.

Помислете и за самия Лешникотрошач. Той е войник, но не е убиец, съдбата му не е да падне жертва или да отнеме чуждия живот. Войникът по онова време е символ на нацията, защитник и добре облечен мъж с достойнство и дисциплина, благодарение на когото е възможен мирът. Той е продължител на обществото – човек на дълга, заслужаващ специално уважение.

Подареният Лешникотрошач първо се чупи и детето плаче, но след това магьосникът идва, за да го сглоби отново и той расте и расте, докато не се превърне в човек, а после и в истински любим. Можете да го приемете за символ на много неща, но не е далеч мисълта, че той е символ на цивилизования живот на тази нация и на много други нации по онова време. Няма граници за благополучието, нито за мира, нито за вълшебствата, които могат да ни се случат. Нещо, което се е счупило, може да бъде поправено и изпълнено с нов живот.

Това е свят, който празнува междукултурния обмен. Това е времето преди създаването на паспортите и пътуването за първи път става реална възможност за много хора. Може да се качиш на кораб и да не умреш от скорбут. Влаковете возят хората бързо, солидно и сигурно. Обмяната на стоки цъфти повече от всякога и многообразието от култури създава всевъзможни видове изкуства. Няма държава, която да контролира процеса, никой не пищи за „културно присвояване“ и никой не проклина цели групи заради културната им идентичност.

Затова в балета виждаме не само популярната Фея на захарните сливи, но танцьорите на арабското кафе, на китайския чай, датските овчарки и разбира се, танцьорите на руските сладкиши, наред с най-различни приказни герои.

Това е визия за времепространство. Не е само Русия. В „Лешникотрошачката“ виждаме визията на света от онова време. Светът от края на 19-ти век е наистина специален и аз за първи път разбрах това, след като прочетох някои пиеси на Оскар Уайлд, някои разкази на Марк Твен, биографията на лорд Актън и няколко викториански готически драми.

Оттогава една мисъл не ми дава мира.

Какво е общото между всички тези творби? Не изглежда да е много. Но след като го откриеш, никога вече не може да погледнеш на тях по същия начин. Ключът е: никой от тези писатели не би могъл да си представи ужаса, който идва през 20-ти век. Бойните полета с 38 милиона убити, ранени или безследно изчезнали само в Първата световна война. Концепцията за „тотална война“, в която под прицел са всички, включително и цивилното население, не е част от техния мироглед.

Много историци описват Първата световна война като бедствие, което всъщност никой не е възнамерявал да причини. То е резултат от действията на държави, които искат да разширяват територията и властта си, на лидери, които си представят, че колкото повече настояват на своето, толкова по-справедлив, свободен и мирен свят ще създадат. Но погледнете каква бъркотия създадоха. И не е само директното клане. Това са и ужасяващите възможности, които тази война отваря за бъдещето. 20-ти век е век на централно планиране, ръководна роля на държавата, комунизъм/фашизъм, военни конфликти.

Как са могли те да знаят? Нищо като това не се е случвало преди. В края на 19-ти век поколението е невинно и възторгнато от това. За това поколение несправедливостите, които то иска да изчисти от света са робството, лошото отношение към жените, дуелите, потисничеството на монархията, затворите за длъжници и подобни… Те не са можели да си представят дебнещите зад историческия ъгъл злини: масовото използване на бойни отровни вещества, гладът като военна тактика, Гулаг, Холокоста, атомните бомби над Хирошима и Нагасаки…

Това е особено интересно в контекста на руската история. Какво виждаме в „Лешникотрошачката“? Вяра, благосъстояние, семейство, сигурност. След Първата световна война в Русия идва Октомврийската революция на болшевиките, чиято цел е да премахне потисническата монархия и да създаде нещо съвсем ново. Комунистическата партия, която взема властта, превръща държавата в обратното на онова, което се възхвалява в балета – вярата, благополучието, семейството, буржоазния живот.

leshnikotroshachat2
Боят между Лешникотрошача и Краля на мишките. През 2024 г. изпълнението на балета в Большой театър е излъчен в Новогодишната нощ по руската национална телевизия. Снимка: Большой театър

След 1917 г. в Русия се срива всичко – доходите падат наполовина, продължителността на живота намалява, започва преследване на християните и разрушаване на църквите. Животът в Русия губи радостта и красотата, които виждаме в „Лешникотрошачката“. Ходът на прогреса, на който Русия се радва в края на 19-ти век, е забавен с десетилетия от комунистическата идеология.

Първата световна война полага и основите на военно-индустриалния комплекс в САЩ и Обединеното Кралство, контролът върху гражданите се засилва чрез цензура и политическо преследване. В САЩ се въвежда данък върху доходите, премахнат е двукамарният Конгрес, Федералният резерв е създаден именно с цел да финансира тази първа ужасяваща война.

Красивото в „Лешникотрошачката“ е, че не виждаме нищо от това. Балетът е създаден в това велико време на невинност, когато всички по света си представят прекрасно бъдеще с безкраен мир, благополучие и справедливост.

Това е магията на този прекрасен руски балет, създаден по германска приказка. Той ни пренася отвъд ужасяващата действителност на 20-ти век, век на кръвопролития и масови убийства, отвъд глобалното зло на локдауните днес и идва право в родния ни град. Можем да седим в красивите си културни домове и да се радваме от сърце в продължение на два часа. Може да споделим мирогледа на това поколение, което не сме виждали. Може и ние да изживеем тяхната мечта.

Не бих казал, че това е било време на наивници. Не, това е време, в което хората на изкуството, интелектуалците и онези, които са отпускали пари за култура, са виждали какво е истинско и правилно.

Темите в „Лешникотрошачката“ – свободният културен обмен, личният и материален растеж, духовният поглед и художествено съвършенство в танци, музика и мечти – трябваше и можеше да бъде нашето бъдеще. Затова трябва да се връщаме към тях – за да не повтаряме греховете на миналото; а да се постараем да постигнем този нов свят, радостен като мелодиите, които Америка чува всеки коледен сезон.

През 20-ти век, а и сега, в началото на 21-ви, подареният Лешникотрошач е счупен. Той е брутално счупен и в държавите, които бяхме свикнали да наричаме свободен свят. Но имаме още три четвърти век, за да сглобим отново тази красива играчка.

Джефри Тъкър е основател и президент на Института „Браунстоун“, автор на хиляди статии в пресата и университетските издания, както и на 10 книги, последната от които е „Свобода или локдаун“. Редовен автор в англоезичния „Епок Таймс“ на теми, свързани с икономика, култура и социална философия.

Споделете тази статия

Вашият коментар Отказ

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Последвайте ни във Фейсбук

НАЙ-ЧЕТЕНИ ДНЕС

Лятна естрада-сцена в Борисова градина в София

Kонцертният цикъл „Остров на музиката“ в Борисова градина в столицата започна

0
0
Протестът в София на 16 юли срещу Пеевски, Борисов и Сарафов, както и в защита на кмета Благомир Коцев (снимка: Епок Таймс България)

София, Варна и Русе се вдигнаха на протест срещу Пеевски, Борисов и Сарафов и в защита на кмета Благомир Коцев

0
0
Селска агнешка чорба на баба

Селска агнешка чорба с ориз

0
0
Панирани тиквички по гръцки

Хрупкави пържени тиквички по гръцки

0
0
Оригинален родопски пататник

Вкусен родопски пататник на тиган – лесна рецепта

0
0
Скритите разходи зад безплатното образование в Европа

Скритата цена на безплатното образование в Европа

0
0
Георги Сираков (личен архив)

Тайната на Словото

0
0

Свързани Публикации

Доц. Григор Сарийски

Доц. Григор Сарийски: Ето как да спасим лева

0
0
Доц. Григор Сарийски

Доц. Григор Сарийски: БРИКС – глобализъм по сиромашки

0
0
Кръстовище в Минеаполис, САЩ, кръстено на Джордж Флойд

Митологизирането на националните герои

0
0
"Майките"

Българският сериал „Майките“ предава посланието „Децата не идват с упътване“

0
0
Изучаване на религия в училищата

За и против религията в училище

0
0
Бившият президент Барак Обама говори на Националната конвенция на Демократическата партия през 2024 г. в Чикаго на 20 август 2024 г. Джон Фредерикс/The Epoch Times

Барак Обама иска демократите да се „стегнат“

0
0
Новото румънско правителство отстоя плана си за покачване на данъците и устоя на вота на недоверие

Новото румънско правителство защити плана си за повишаване на данъците и оцеля след вота на недоверие

0
0
I notice that both the original text and the Bulgarian translation you've provided only contain "top-article-image", which appears to be an image placeholder or HTML element rather than actual text content. Could you please provide the actual text content that needs to be reviewed and edited? I'd be happy to help improve the Bulgarian translation once I have the full text to work with.

Десет години след историческото „Ще се справим“ на Меркел – поглед назад към решението, което промени всичко

0
0
Доц. Григор Сарийски

Доц. Григор Сарийски: Ето как да спасим лева

0
0
Президентът Доналд Тръмп в Овалния кабинет на Белия дом на 5 юни 2025 г. Анна Мънимейкър/Getty Images

Доналд Тръмп обяви 30-процентни мита за Европейския съюз и Мексико

0
0
Следваща публикация
Положени цветя пред паметника на Цар Освободител в памет на Александър Втори, издигнат по инициатива на българския княз Фердинанд през 1901 г. Снимки: Българска патриаршия

София празнува 147 години свобода

Epoch Times лого
Facebook X-twitter Goodreads-g Youtube Instagram Telegram
  • Последни новини
  • Направете дарение

35 страни, 21 езика

  • English
  • 中文
  • Español
  • עברית
  • 日本語
  • 한국어
  • Bahasa Indonesia
  • Français
  • Deutsch
  • Italiano
  • Português
  • Svenska
  • Nederlands
  • Русский
  • Українська
  • Română
  • Česky
  • Slovenščina
  • Polski
  • Türkçe
  • فارسی
  • За нас
  • Авторски права
  • Условия за ползване
  • Пишете ни!
  • Поверителност на информацията
  • България
  • Свят
  • Китай
    • COVID-19 и Ваксинация
  • Култура и изкуство
  • Наука и технологии
  • Начин на живот
  • Мнения
  • За нас
  • Авторски права
  • Условия за ползване
  • Пишете ни!
  • Поверителност на информацията

Copyright © 2024 Epochtimes.bg | Всички права запазени Epochtimes.bg не носи отговорност за съдържанието на външни сайтове

Няма резултати
Виж всички резултати
  • България
  • Европа
  • САЩ
  • Русия
  • Китай
  • Свят
  • Култура
  • Наука
  • Дух и съзнание
  • Начин на живот

© 2019 Epoch Times България.

Epoch Times Bulgaria