Според анализаторите протича тихо разединение
Доверието на европейските компании, работещи в Китай, е паднало до рекордно ниско ниво, според ежегодно проучване. Анкетираните посочват като причини икономическия спад в Китай и нарастващото геополитическо напрежение.
В Бизнес проучването на доверието за 2025 г. на Търговската камара на Европейския съюз в Китай, публикувано на 28 май, рекордните 73 процента от 503-те анкетирани заявяват, че е по-трудно да се прави бизнес в Китай. Проучването на 503 членове на камарата е проведено през януари и февруари, преди тарифната война да ескалира през април.
Само 5 процента от компаниите от ЕС смятат, че ситуацията се е подобрила, което е най-ниското ниво, откакто проучването се провежда за първи път през 2011 г.
Двадесет и девет процента от анкетираните съобщават за оптимизъм относно перспективите си за растеж в Китай през следващите две години. Само 12 процента от анкетираните са оптимистично настроени за бъдещата рентабилност в Китай през следващите две години, което е спад с 3 процентни пункта спрямо миналата година. И двете числа са исторически ниски.
Междувременно, рекордно високи 49 процента от анкетираните изразяват песимизъм относно бъдещата рентабилност в Китай през следващите две години.
Освен това, 60 процента от анкетираните компании изразяват песимизъм относно бъдещия конкурентен натиск, което показва, че привлекателността на китайския пазар за предприятия с чуждестранно финансиране намалява.
„Несигурността, произтичаща от ескалиращото търговско и геополитическо напрежение, притесненията относно вътрешната икономика на Китай и постоянната дефлация на производствените цени тежат върху умовете както на европейските, така и на китайските компании“, заяви Йенс Ескелунд, президент на Търговската камара на Европейския съюз в Китай, относно резултатите от проучването.
Рекордните 63 процента от анкетираните заявяват, че са пропуснали бизнес възможности в Китай миналата година поради ограничения в достъпа до пазара и регулаторни бариери.
Сред анкетираните компании, 44 процента смятат, че е трудно да се постигне справедлива конкуренция между чуждестранните и местните компании, което показва, че институционалното неравенство все още е сериозно в Китай.
Докладът описва китайския пазар като „една икономика, две системи“. По-специално, в сектори като информационни технологии, медицински изделия и право, чуждестранните компании отдавна са ограничени от изискванията за локализация и несигурността в съответствието. Освен това, членовете на Търговската камара на ЕС като цяло имат опасения, че политиките за обществени поръчки на Китай имат ориентация към закупуване на местни продукти, което е неблагоприятно за чуждестранните компании, допълнително свивайки оперативното пространство на чуждестранните компании, според доклада от проучването.
„Нашето ключово послание към политиците е: несъответствието между ръста на предлагането и търсенето ерозира както печалбите, така и бизнес доверието. Постигането на по-добър баланс не само ще бъде от полза за компаниите и ще направи Китай по-привлекателна инвестиционна дестинация, но може също така да доведе до намаляване на търговското напрежение“, каза Ескелунд.
Американският икономист Дейви Дж. Уон заяви пред The Epoch Times, че проучването на Търговската камара на ЕС разкрива „дълбок спад в бизнес доверието сред европейските фирми, работещи в Китай, което показва, че това е фундаментално срив в системното доверие“.
Това се дължи на „нарастващата непредсказуемост на регулаторната и политическата среда на Китай“, каза Уон, тъй като компаниите от ЕС не знаят „дали правилата от днес ще важат и утре“.
В допълнение към нарастващата регулаторна непрозрачност на китайския режим, Уон каза, че „нарастващото политическо съюзяване с авторитарни режими като Русия, Иран и Северна Корея“ и „заплахите за интелектуалната собственост и лидерството в енергийния преход“ също са допринесли за намаляващото доверие на компаниите от ЕС в правенето на бизнес в Китай.
Франк Сие, професор по бизнес в Университета на Южна Каролина Айкен, заяви пред The Epoch Times на 28 май, че „чуждестранните компании губят доверие, защото китайската икономика е в спад“.
Той отбеляза, че за разлика от американските компании, които произвеждат стоки в Китай и ги изнасят за Съединените щати, „много европейски компании идват да произвеждат и продават стоки в Китай“.
„Така че Европа е донякъде зависима от Китай като експортен пазар и те произвеждат в Китай“, каза Сие.
Той заяви, че „търсенето на китайския пазар намалява и китайската икономика е в спад, и вече не е толкова лесно за тези европейски компании да печелят пари в Китай, така че те са загубили доверие“.
„Тихо разединение“
Все повече компании от ЕС изтеглят съществуващи инвестиции в Китай, достигайки17 процента процента, което е с 4 процентни пункта по-високо от миналата година, според проучването.
Проучването също така установи, че 26 процента от анкетираните съобщават за допълнително преместване на своите вериги за доставки в Китай, което е увеличение с 5 процента на годишна база.
Уон заяви, че този ход на 26 процента от анкетираните компании „не трябва да се разбира погрешно като вот на подновено доверие“. „По-скоро отразява тактическа рекалибрация“, каза той.
Той каза, че „преместването обратно в Китай предлага краткосрочни предимства по отношение на разходите и ефективността, което действа като буферна система за глобалната нестабилност“. Въпреки това, в някои случаи, добави той, „това сигнализира за предварителна консолидация преди изход – препозициониране, а не реинвестиране“.
Според Уон проучването показва, че „реалната трансформация, която се случва, е тихото разединение“.
„Фирмите не „напускат Китай“ напълно, а по-скоро приемат слоеста архитектура: Китай за приходи, Югоизточна Азия за производство, и Европа за интелектуална собственост и геополитическа изолация“.
Луо Я и Чен Тин допринесоха за този репортаж.