Getting your Trinity Audio player ready...
|
Британският актьор и комик Роуън Аткинсън, който е и магистър по електроинженерство и дългогодишен автомобилен ентусиаст, призова шофьорите да запазят възможно най-дълго старите си автомобили с двигатели с вътрешно горене.
Като един от първите ползватели на електрически автомобил, Аткинсън споделя, че в началото е бил ентусиазиран, но бързо се е разочаровал от липсата на надеждност за околната среда.
„Все по-често имам чувството, че меденият месец с електрическите автомобили е към края си, и това не е лошо: осъзнаваме, че трябва да се проучат повече алтернативи, ако искаме да се справим адекватно със сериозните екологични проблеми, причинени от автомобилите“, пише Аткинсън в коментар за The Guardian.
Той посочва данни, публикувани от автомобилния гигант Volvo, които разкриват, че емисиите на парникови газове в процеса на производство на електромобили са със 70% по-високи от тези при създаването на бензинови автомобили.
„Как е възможно?“ пита Аткинсън.
„Проблемът се крие в литиево-йонните батерии, с които в момента се оборудват почти всички електрически превозни средства: те са абсурдно тежки, за производството им се изисква огромно количество енергия и се предполага, че ще издържат максимум 10 години.“
„Странно решение за борба с климатичната криза“, констатира Аткинсън.
Освен трудния производствен процес на батериите за електромобили, последващото им извеждане от употреба предизвиква загриженост в индустрията. Очаква се до 2030 г. само в Съединените щати да има отпадък от шест милиона акумулатора от електрическите превозни средства.
Аткинсън посочва, че настоящите усилия за разработване на по-нови технологии, като твърдотелни батерии, водородни горивни клетки и синтетични горива, са потенциални дългосрочни решения, но отбелязва, че е необходимо повече време, преди те да станат масови.
Актьорът заявява, че по-голям проблем отвъд технологиите е настоящият лизингов модел за притежание на автомобили, при който собствениците преминават към нов автомобил в края на срока.
„Това изглежда безобразно разточително използване на световните природни ресурси, като се има предвид в какво отлично състояние е един тригодишен автомобил“, казва Аткинсън. Според него собствениците могат просто да се научат да използват автомобилите си по-дълго, като по този начин ефективно ще намалят търсенето на нови превозни средства.
Според него друго решение е загрижените за околната среда просто да шофират по-малко.
„Както веднъж ми каза един природозащитник: „Ако наистина се нуждаеш от кола, купи си стара и я използвай възможно най-малко“, пише той.
Остри критики срещу Аткинсън
Коментарите на Аткинсън предизвикаха критики от страна на медиите (чрез „проверка на фактите“), включително от Washington Post.
Някои експерти осмиваха комика заради очевидната липса на скорошен опит в областта на енергетиката.
„Обичам, когато странна британска знаменитост от 90-те години, която не е енергиен експерт, разпространява дезинформация за електрическите превозни средства в @guardian. Просто най-доброто!“ пише в Twitter Лия Стоукс, професор по климатична и енергийна политика в Калифорнийския университет в Санта Барбара.
Ауке Хукстра, холандски изследовател на електромобили, твърди, че Аткинсън е „подбрал“ ключови факти.
„Той се оплаква от сегашните батерии и намеква, че трябва да чакаме по-добри. Но сегашните вече издържат целия живот на автомобила, като ще отделя 3 пъти по-малко CO2. (Да, сигурен съм в това, защото това е действителната ми област на изследване)“, написа той в Twitter.
Забрана на бензинови и дизелови автомобили
Коментарите на Аткинсън идват в момент, когато правителствата на развитите страни въвеждат забрани за продажба на бензинови автомобили на фона на глобалния стремеж към нулеви емисии.
Обединеното кралство обмисля забрана на новите бензинови и дизелови автомобили от 2030 г. и на хибридите от 2035 г. В столицата Лондон също така има зона със свръхниски емисии, която принуждава водачите на автомобили, които не се задвижват с водород или батерии, да плащат дневна такса от 12,50 лири.
Междувременно в САЩ Калифорнийският съвет за въздушни ресурси оказва натиск върху федералното правителство да одобри забрана на продажбата на нови автомобили с бензинови и дизелови двигатели до 2035 г.
Властите в Австралийската столична територия – дом на столицата на страната Канбера – също се стремят да създадат подобна зона с „нулеви емисии“ като тази в Лондон.
Глобалното споразумение на С40 – група от най-големите градове в света – цели начинът на придвижване в тях да бъде ходенето пеша, колоезденето и споделеният транспорт с нулеви емисии, а до 2030 г. да се създадат зона с нулеви емисии в тези градове.
Споразумението е подписано от най-големите градове в света, сред които Амстердам, Барселона, Берлин, Милано, Осло, Париж, Рио де Жанейро, Рим, Ротердам, Сантяго, Сиатъл, Сеул, Токио, Ванкувър, Варшава.