Getting your Trinity Audio player ready...
|
Износът съставлява една трета от икономическия растеж на Китай за миналата година. Данните за износа е трудно да бъдат фалшифицирани от режима, тъй като трябва да съответстват на вноса на други държави
Ли, износител на облекла от Южен Китай, казва, че високите американски мита са нанесли съкрушителен удар върху бизнеса му.
Този бизнесмен от провинция Гуанджоу споделя, че поръчките му от Съединените щати „се изпариха“ с повишаването на митата.
Ли не е единствен. Повечето китайски износители са в същото положение. В социалните мрежи в Китай те обсъждат проблема. Някои твърдят, че са незасегнати от американските мита поради незаменимостта на продуктите им.
Тези износители съобщават, че американските поръчки съставляват по-голямата част от бизнеса им — и са най-доходоносни. Без американския пазар никой друг регион, включително Европа, не може да запълни празнотата.
Износът е сред малкото светли точки по време на неравномерното икономическо възстановяване на Китай от края на 2022 г., когато режимът прекрати строгите мерки за изолация заради COVID-19. Сега той е силно засегнат от митата.
Официалните икономически данни на Пекин показват, че китайската икономика все още расте, макар и с по-бавен темп. Някои експерти оспорват тези цифри — според тях китайската икономика вече е в рецесия, а американските мита могат да влошат нещата значително.
„Китай е в период на истински проблеми,“ казва пред The Epoch Times Род Мартин, основател и главен изпълнителен директор на Martin Capital.
Пекин ще има затруднения да отстъпи от конфронтацията със Съединените щати, казва той, защото лидерът на Китайската комунистическа партия Си Дзинпин „явно е изградил цялата си личност като лидер, който може да се противопостави на Америка.“
Предвид незаменимия характер на американския потребителски пазар в експортно ориентираната икономика на Китай, Род Мартин заяви, че Пекин „ще трябва да сключи сделка в даден момент, или тази рецесия ще се превърне в депресия.“
Уилям Лий, главен икономист в Milken Institute, икономически мозъчен тръст базиран в Калифорния, заявява, че Си вероятно ще субсидира китайските износители за сметка на допълнително увеличаване на дефицитите на и без това силно задлъжнелите местни правителства.
Китайският режим вероятно може да поддържа износителите на повърхността в продължение на около шест месеца до година, ако не разреши търговската война със Съединените щати, прогнозира Лий.
Мрачна перспектива
След като комунистическият режим премахна драконовските политики за нулев COVID през декември 2022 г., китайската икономика е в продължително възстановяване.
Въпреки това, износът през 2023 г. е спаднал с 5% в сравнение с предходната година поради мита и други мерки, наложени от страни, водени от Съединените щати, за ограничаване на свръхпроизводствения капацитет на Китай и дъмпинга.
През 2024 г. износът на Китай нараства с 6%, отчасти защото вносителите предварително зареждат пратките си в очакване на по-високи мита.
След като всеобщите мита влязоха в сила на 2 април, резервациите за транспортни контейнери от Китай за Съединените щати са спаднали с 60%, според Райън Петерсън, главен изпълнителен директор на компанията за превози Flexport.
Междувременно, ключов водещ индикатор илюстрира света, в който сега живеят Ли и други китайски износители.
През април фабричната активност в Китай се сви най-бързо — спад от 3% на месечна база за две години, според Националното статистическо бюро на страната. Индексът на мениджърите по покупките в производството беше 49 през април, най-ниският от декември 2023 г.
В своя публикация в RedNote, китайска социална медийна платформа, Ли описа какво се случва с дългогодишния американски клиент след влизането в сила на новите американски мита.
Клиентът иска отстъпка, когато американските мита върху китайските стоки се увеличиха с 10% през февруари. За да запази бизнеса, Ли понася загуба, въпреки че нетната му печалба е по-малко от 10%. Таксите обаче се увеличават с още 10% месец по-късно. Клиентът иска да разделят увеличението този път, но Ли отказва, защото не можеше да си позволи да намали цената отново.
След това идва по-тежкия удар.
На 2 април Съединените щати наложиха реципрочни мита от още 34% върху китайските стоки. „Клиентът не се обади. Нямаше какво да направим и ние. Поръчката просто изчезна“, казва Ли.
Оттогава общите допълнителни американски мита са се увеличили до 145%.
Малкият бизнес на Ли със 100 служители преди е печелил месечни приходи от повече от 1 милион юана (137 000 долара). Сега той трябва да намери начин да продава облеклата си в Китай.
Без да е изненада той се сблъсква с ожесточени ценови войни със съществуващите местни продавачи и много износители в подобна ситуация.
В онлайн дискусиите си тези износители казват, че продажбите в Китай са „брутална“ игра, защото продуктите им са с по-високо качество и следователно струват повече. Същите или по-високите цени в сравнение с местните доставчици означава продажба на загуба. Не помага и фактът, че вътрешният пазар на Китай все още е под дефлационен натиск и се нуждае от стимулиране за увеличаване на потреблението.
Ли казва, че няма избор, освен да продължи. Веднъж щом работниците напуснат фабриката, компанията няма да може да възобнови производството за една нощ, ако поръчките се върнат.
„Имам затруднения да плащам заплати“, казва Ли. „Но не мога да спра да произвеждам.“
Китайските държавни медии съобщиха историята на Ли, но с оптимизъм, който не е споделен в собствените му онлайн публикации. Според пропагандата, продажбата на планираните за износ стоки на вътрешния пазар е чудесен път напред.
Друг начин за избягване на митата е претоварването — изпращане на продукти в трета страна, преди да бъдат изпратени в Съединените щати. Това обаче също става по-трудно. За тези, които искат да създадат фабрика във Виетнам, производственият капацитет там е малък в сравнение с капацитета на Китай, казват производителите. Освен това, Съединените щати прилагат всеобщо мито от 10%, което е в сила за обичайните хъбове за претоварване, включително Виетнам и Камбоджа.
В допълнение, на 2 май Съединените щати започнаха да налагат такса от 25 долара на колет от Китай на стойност под 800 долара, които колети преди бяха освободени от такси. Таксата ще се увеличи на 50 долара на 1 юни.
От рецесия към депресия
Министърът на финансите Скот Бесент наскоро заяви пред репортери, че Китай може „да загуби 10 милиона работни места много бързо“, ако американските мита върху китайските стоки продължат.
Рецесията се определя, когато има две последователни тримесечия на намаляващ БВП. Но експертите казват, че светът няма да види рецесия, отразена в официалните данни на Китай.
Докато Пекин твърди, че икономическият растеж на Китай за 2024 г. е точно целевите 5%, много банки определят действителния темп на растеж на 3,5% или по-малко. Според глобалната консултантска фирма Rhodium Group, китайската икономика е нараснала между 2,4% и 2,8% през 2025 г.
„За Китай, растеж на БВП по-малко от 4% вече е рецесия, защото е необходим висок темп на растеж, който да поеме младежите, излизащи от училище, и също така да осигури работни места“, казва Лий пред The Epoch Times.
Частните оценки за икономическия растеж на Китай са дори по-ниски, казва той.
В серия от ходове през 2024 г., Китай издаде стимулиращ пакет с обща стойност от 10 трилиона юана (1,4 трилиона долара). През октомври 2024 г., Даниел Розен, основател на Rhodium Group, заяви, че ако на Китай е необходим стимул от 6 трилиона юана, „това означава, че те растат с нула процента.“
Следвайки неговата логика, стимул от 10 трилиона юана би означавал отрицателен растеж.
„Икономическата структура на Китай е изградена въз основа на глобализацията,“ казва пред The Epoch Times Йе Яо-Юан, професор по международни изследвания в University of St. Thomas в Хюстън.
„Но след като свръхкапацитетът на Китай изкривява глобалните пазари от толкова дълго време, и глобалните пазари започнаха да казват ‘не’, вътрешният пазар няма да може да абсорбира свръхпроизводството. Само въпрос на време е китайската икономика да навлезе в депресия.“
Франк Сие, бизнес професор в University of South Carolina Aiken, смята, че Китай може вече да е в състояние на депресия, период на продължителна рецесия.
„Страната, казва той, страда от тежка, продължителна рецесия, характеризираща се с висока безработица и загуба на заплащане. Всичко това беше удължено от лошата правителствена политика,“ споделя той пред The Epoch Times.
Сие заявява, че ситуацията ще се влоши, когато нова вълна от дипломирани студенти навлезе на пазара на труда това лято.
През юни повече от 12 милиона студенти ще се дипломират. Сред тях около 7 милиона ще навлязат на пазара на труда, а останалите ще продължат за по-високо образование.
Официалната младежка безработица в Китай беше 16,5% през март.
Режимът спря да съобщава цифрата през юни 2023 г., когато тя достигна рекорд от 21,3%. The Epoch Times съобщи тогава, че действителната младежка безработица може да е била много по-висока.
Режимът възобнови отчитането на данните за безработицата през януари 2024 г., но започна да изключва студентите от методологията си.
Признаци, които да наблюдаваме
Ако официалните данни не представят точна картина на китайската икономика, какви признаци могат наблюдателите да следят, за да разберат дали тя е навлязла в по-лоша фаза?
Сред всички статистики, данните за износа са трудни за фалшифициране, защото износът на една страна винаги трябва да се равнява на вноса на други страни, казва Сие.
Социалните вълнения поради липсата на работа ще бъдат друг признак, че Китай навлиза в рецесия, според Йе.
Износът поддържаше една трета от икономическия растеж на Китай през 2024 г., най-високото ниво от 2017 г. до сега, според Mercator Institute for China Studies. Китай все още трябва да намери друг двигател на растеж, който да заеме мястото на износа.
Сега, за много китайски износители, вътрешният конкурентен пазар изглежда единственият жизнеспособен начин да пласират натрупаните стокови запаси и да продължат да произвеждат.
Търговец на обувки на едро в провинция Гуандун продължава да публикува рекламни видеоклипове в социалните мрежи, показващ трудностите да поддържа 1000 работни места и високото качество на продуктите си, защото са съобразени с износа. Мениджърът по продажбите казва, че обувките са произведени за известни западни марки, „те са просто без логата.“