Getting your Trinity Audio player ready...
|
Смърт на изкуството предвещава Хенрик Ибсен, ако не подобрим нравствеността си
Пред препълнена зала Народен театър „Иван Вазов“ постави премиерния си спектакъл „Хеда Габлер“.
Вопъл на творци за спасяване на изкуството, като една от най-представителните извадки от обществото. Алкохол, разврат, нехуманни взаимоотношения, фалшиви приятелства, неразбрано и политически ориентирано модерно „творчество“, завист и душевни отклонения убиват артистичния свят. „Да го спасим – всички заедно“, сякаш молят авторът и постановъчният екип, „Като се подобрим!“.
Силната игра приковава вниманието на зрителя до последния миг от постановката и внушава неотложността на борбата със смъртоносната разруха.
Режисьорът Тимофей Кулябин е известен с провокиралата през 2014 г. политически скандал, предизвикан от църквата, негова постановка на операта „Танхойзер“ от Р. Вагнер. Тя е свалена от сцената на Новосибирския театър за опера и балет, а режисьорът, заедно с тогавашния директор на театъра, е съден за издевателство над чувствата на вярващите. Впоследствие е оправдан. Баща му Александър Кулябин е съден условно за злоупотреба с финанси – незаконни парични плащания на сина му. Спектакълът на Тимофей Кулябин „Хеда Габлер“ е по едноименната пиеса на Хенрик Ибсен – най-големия норвежки автор, един от най-значимите драматурзи на всички времена, най-често поставяния класически драматург след Уилям Шекспир.
Основни действащи лица в спектакъла са Дарин Ангелов, Радина Кърджилова, Бойка Велкова, Ана Пападопулу, Деян Донков, Иван Юруков и Албена Ставрева.
Сценичната версия е на Тимофей Кулябин и Роман Должански, преведена е от руски език от Василка Бумбарова. Сценографията и костюмите са дело на Олег Головко, художник на осветлението е Серхей Рилко, композитор – Тимофей Пастухов, а видео-режисьор е Анастасия Журавльова
В спектакъла „Хеда Габлер“ действащите лица са много повече, отколкото в прочутата пиеса на Хенрик Ибсен. И това не са единствено хората, които главните герои срещат, нито просто техни случайни и неслучайни познати, не са и тези, които се споменават в пиесата, но обикновено не се появяват на сцената. Много важен персонаж в спектакъла е самият град – съвременен голям град, столицата на страната, в която се развиват драматичните събития.
Следващите премиерни спектакли ще се играят на 3 и 4 юни от 19:00 ч. на Голяма сцена.