Коледните празници са обичани не само в християнския свят. И Китайската народна република не прави изключение.
Коледа се празнува повсеместно в Китай, но не като религиозен празник и дори не като почивен ден. Тя е подобна на Деня на Свети Патрик в Америка – забавен ден със свои специални традиции и украса. За много млади хора в Китай Коледа е и романтичен празник, подобен на Деня на влюбените. Китайските търговски центрове са украсени с коледни елхи, мигащи лампички, чуват се и популярните в цял свят коледни песни.
Но за китайските християни празникът става все по-труден, тъй като възможностите да практикуват вярата си стават все по-ограничeни. Тази година за много от тях празникът припомни една древна християнска традиция: да се събират тайно, страхувайки се от преследване от страна на правителството.
„Положението на християните в Китай се влоши през 2021 г.“, каза пред „Епок Таймс“ преподобният Джонатан Лиу от намиращото се в Ню Йорк Китайско християнско братство на правдата. „Китайското правителство все повече контролира дейността на християнските църкви, използвайки пандемията като претекст за действията си.“
„Сега китайските власти сериозно потискат и християнските студентски общности“, споделя също той, „като не само искат от тях да се присъединят към партията [на комунистите], но и принуждават семействата им да оказват натиск върху тях да се откажат от религиозните си убеждения“.
Християнството в Китай
Християнството не е новост в Китай – за първи път то е разпространено от йезуитски мисионери през XVI век. Китайският режим съобщава за 44 милиона китайски християни, което представлява около 3% от населението, макар че официалният брой вероятно е значително по-малък от реалния.
Съвременната история на християнството в Китай започва през 20-те години на ХХ век с евангелизатора Ни Туошен, организатор на стотици малки църкви и групи за изучаване на Библията и издател на книги, обясняващи Библията на китайците. След комунистическия преврат Ни е арестуван и прекарва остава в затвора до смъртта си 20 години по-късно.
Религията винаги е била строго контролирана от атеистичната Китайска комунистическа партия (ККП). След победата на комунистите през 1949 г. следват години на слабо преследване, но през 60-те години на ХХ век Културната революция предизвиква насилствена национална кампания за унищожаване на църквите, убийства и арести на религиозните лидери и премахване на всички религиозни практики.
Само няколко години по-късно, през 1978 г. новата конституция на Китай включва текст, гарантиращ свободата на религията и забраняващ религиозната дискриминация. Въпреки това християните и другите религиозни малцинства все още са обект на постоянна правителствена цензура, наблюдение и ограничения, се посочва в доклад от 2020 г. на холандската неправителствена организация Open Doors.
Преследване от страна на ККП
„Наблюдава се увеличаване на набезите и тормоза над отделни християни и семейства“, се казва в горецитирания доклад. „Хиляди църкви са повредени или разрушени, а имуществото на някои е конфискувано, в кампания, която се разпространява в почти всички региони на страната. Междувременно новите закони, регулиращи религията … продължават да се прилагат по-строго“.
Доклад за преследването, публикуван ежегодно от намираща се в САЩ християнска организация с нестопанска цел ChinaAid, документира стотици конкретни случаи на религиозно потисничество, включително затваряне на църкви, полицейски набези, арести на пастори и улични евангелизатори, а през 2002 г. дори смъртни присъди на петима китайски църковни лидери.
През 2016 г. ChinaAid документира смъртта на Дин Куймей: християнка, погребана жива, докато защитава църквата си от разрушаване. През 2020 г. докладът разкрива разрушаването на църквата Дунху, одобрена от правителството, в 8:30 ч. сутринта на Великденската неделя – заради предполагаеми нарушения на строителните правила. Според основателя на ChinaAid Боб Фу „тези случаи представляват само малка част от религиозното преследване, което се случва в цял Китай“.
Изповядването на религия, както и почти всеки аспект на живота в Китай, се контролира от комунистическата партия.
По време на комунистическото управление китайските християни могат да се присъединяват само към църкви, които са регистрирани и контролирани от един от трите държавни органа: Китайската патриотична католическа църква, Китайския християнски съвет или Триединната църква. Тези организации са пряко контролирани от Отдела за работа на Обединения фронт на Китайската комунистическа партия – мощен орган, отговорен за защита от и неутрализиране на заплахите за партията в страната и чужбина.
Изправени пред контрола на ККП върху тяхната религия, много китайски християни избират да богослужат и изповядват религията си в малки, нерегистрирани общности. Именно тези „домашни църкви“ са обект на повечето полицейски набези, арести и разрушения.
Но дори големите църкви, одобрени от държавата, се нуждаят от специално разрешение за провеждане на празнични събития. Миналата Коледа католическата църква Тайху в провинция Анхуей споделя онлайн официалното си разрешение за Коледно богослужение, което показва необходимите правителствени печати за одобрение от местната полиция, Китайската патриотична католическа църква, местния орган за планиране и девет други правителствени агенции.
Преподобният Лиу казва пред The Epoch Times: „Официалните църкви със сигурност могат да празнуват Коледа, но в празнуване винаги се намесва и политиката. Например миналата година по време на коледните тържества на църквата Му’ен Тан в Шанхай църковните служители пяха червени песни във възхвала на китайското комунистическо правителство.“
Християните в опасност
Според Лиу нещата са на път да станат още по-рестриктивни. „Мерките за управление на религиозните информационни услуги в интернет ще бъдат въведени на 1 март 2022 г. – казва той. – Този закон забранява на всяка организация или лице да провежда религиозни дейности онлайн и дори е забранено да се препубликува религиозно съдържание. Това допълнително ще задуши пространството за религиозни дейности.“
А докладът на Open Doors говори също за „сведения, че граждани получават пари, ако разкриват пред властите информация за християни и други малцинства. Това отразява решимостта на комунистическата партия да упражнява контрол върху всички сфери на живота.“
Християните са в опасност дори в Хонконг, казва Лиу. „Религиозната свобода в Хонконг е силно ограничена по силата на така наречения Закон за националната сигурност“ – каза той, визирайки законодателството, наложено от Пекин през юни 2020 г., което значително ограничава свободата на словото и сдружаването в града.
„Много пастори, които подкрепят демократичното движение на Хонконг, избягаха в изгнание в Тайван или други държави, докато патриотичните религиозни организации продължават да разширяват дейността си.“
„Смятам, че скоро гласът на Хонконг ще е в съзвучие с този от континентален Китай – казва той. – Това се отнася и за религиозните му организации. Хонконг ще потисне Фалун Гонг и всички други религиозни организации, които Китайската комунистическа партия нарича „секти“.
Историята на един от най-известните китайски християни показва колко опасни могат да станат нещата. Адвокатът по правата на човека Гао Джишън приема християнството през 2005 г., след като защитава човек, хвърлен в затвора за отпечатване на Библии без разрешение.
Вече известен със защитата на активисти, на практикуващи Фалун Гонг и с изказванията си срещу нарушенията на човешките права в Китай, през 2006 г. Гао публикува книгата си „Един по-справедлив Китай“, отказва се от членството си в комунистическата партия и призовава за бойкот на Олимпийските игри в Пекин през 2008 г.
Гао е хвърлен в затвора в продължение на години, а когато е освободен, съобщава, че е бил жестоко измъчван от китайската тайна полиция. През август 2017 г. Гао изчезва и местонахождението му все още е неизвестно.