Getting your Trinity Audio player ready...
|
Все повече нарастват опасенията за сигурността на личните данни на потребителите в TikTok. Законодателите в САЩ, Австралия, Канада и Обединеното кралство приеха закони, забраняващи достъпа до китайското приложение на правителствени устройства, в училищата и дори изцяло в един щат в САЩ.
Проблемите, свързани с мощния алгоритъм на TikTok, обаче може да са много по-сериозни от сигурността на данните.
Главният изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск неведнъж е изразявал загриженост за лошите последици от TikTok, демонстрирайки как китайското приложение за социални медии прокарва сред децата вредно съдържание, включващо самонараняване, хранителни разстройства и самоубийства.
Неотдавна Центърът за борба с цифровата омраза (CCDH) – британска организация с нестопанска цел – направи задълбочено проучване на това какво съдържание предлага TikTok. В доклада, озаглавен „Смъртоносен по замисъл“, авторите споделят заключенията, до които са стигнали, относно алгоритмите на TikTok и съдържанието, което предлага на децата.
Натрапване на вредно съдържание чрез алгоритъм
Авторите на изследването създават акаунти, представящи се за 13-годишни тийнейджъри в Съединените щати, Обединеното кралство, Канада и Австралия.
На половината профили се дава традиционно име, а на другата половина – името съдържа и фразата „отслабване“. Изследователите използват тази фраза, след като установяват, че хората с проблеми като дисморфия на тялото обикновено изразяват положението си чрез потребителските имена.
След това екипът разглежда първите 30 минути от съдържанието, предложено от TikTok в канала „За вас“ на тези акаунти. Когато се показват видеоклипове с потенциално опасно съдържание за нездравословно хранене, самонараняване или психични проблеми, изследователите го гледат и харесват, точно както би постъпил типичен тийнейджър.
Средно на всеки 39 секунди в акаунтите се появяват видеоклипове, свързани с образа на тялото и психичното здраве. Съдържание, свързано със самоубийство, се показва на две минути и половина. В рамките на осем минути един акаунт получава съдържание, свързано с хранително разстройство.
В акаунтите с фразата „отслабване“ се доставя три пъти повече вредно съдържание, отколкото в другите акаунти. Освен това тези акаунти са изложени и на 12 пъти повече видеоклипове със самоубийства и самонараняване. По данни на CCDH общността за хранителни разстройства на TikTok, е имала повече от 13,2 милиарда гледания на видеоклипове.
Потенциални вреди
Според Wall Street Journal (WSJ) след публикуването на проучването някои от маркираните видеоклипове, са били свалени от TikTok, но много от акаунтите, които са публикували материала, са останали, като са запазили друго подобно съдържание.
Потребителите могат да филтрират видеоклипове, съдържащи думи или хаштагове, които не искат да виждат, но съдържанието все още може да се промъкне.
Според WSJ някои потребители са разработили креативни начини да заобиколят филтрите за съдържание на TikTok, като например да използват звукоподражание, когато става дума за самоубийство, или просто да напишат „опит“, оставяйки останалото на въображението на зрителя.
През март TikTok заяви, че има 150 милиона потребители в Съединените щати, като аудиторията е предимно от тийнейджъри. Проучване на Pew Research през април установи, че повече от две трети от американските тийнейджъри съобщават, че използват TikTok, а 16% са в него почти постоянно, което показва признаци на пристрастяване.
Имран Ахмед, главен изпълнителен директор на CCDH, посочва, че TikTok е създаден, за да повлияе на младите потребители да отделят от времето и вниманието си. Изследването доказа, че приложението „трови и умовете им“.
„То насърчава у децата омраза към собственото им тяло и крайни внушения за самонараняване, както и разкрепостено, потенциално смъртоносно отношение към храната“, казва той, според доклада.
„Родителите ще бъдат шокирани, когато научат истината, и ще се ядосат, че законодателите не успяват да защитят младите хора от големите технологични милиардери, техните безотговорни приложения за социални медии и все по-агресивните алгоритми.“
Анормални физически и психически изменения
Повсеместното разпространение на TikTok е съпроводено с множество вредни последици, сред които основно място заемат опасенията за неприкосновеността на личния живот и психичното здраве.
По време на пандемията COVID-19 юношите прекарваха огромно количество време вкъщи, използвайки електронни устройства. Впоследствие сред тийнейджърите започнаха да се увеличават симптомите, подобни на тиковите разстройства.
Диагностицирането на тиково разстройство, наричано още синдром на Турет, означава, че човек неволно извършва физически движения или има словесни изблици. Разстройствата включват неконтролируеми повтарящи се движения или нежелани звуци (тикове), като например многократно примигване на очите, свиване на рамене или изричане на обидни думи.
Според репортаж на WSJ от 2021 г. експерти от най-добрите педиатрични болници в САЩ, Канада, Австралия и Обединеното кралство откриват, че общото между повечето тийнейджъри е повтарящото се гледане на видеоклипове в TikTok.
В репортажа се цитират и статии от медицински списания и статистически данни от лекари и специалисти, които наблюдават рязко увеличение на тикоподобните разстройства, свързани с използването на TikTok.
Според друг материал на WSJ, освен физическите разстройства, TikTok предлага на тийнейджърите видеоклипове за гранично личностно разстройство, биполярно разстройство и множествено личностно разстройство.
Тези видеоклипове подтикват зрителите към самооценка и много от тях разпознават себе си в разстройствата и се убеждават, че ги имат, като по този начин се огорчават и депресират.
Според организацията с нестопанска цел за защита на психичното здраве на САЩ – Национален алианс за психични заболявания, само 1,4 % от възрастното население на САЩ изпитва тези разстройства. А това многоличностно разстройство е още по-рядко, като засяга по-малко от 1 процент от населението, според Кливландската клиника.
В доклада се казва, че видеоклиповете в TikTok, съдържащи хаштага #borderlinepersonalitydisorder, (гранично личностно разстройство) са били гледани почти стотици милиони пъти.
Неблагоприятни ефекти върху подрастващите
Според проучване, публикувано на 3 януари от базираната в Лондон благотворителна организация за психично здраве stem4, социалните медии карат децата и младежите да имат ниско самочувствие и да не харесват външния си вид.
„Социалните медии определено ми влияят негативно. Като млади хора ние постоянно се сравняваме с добре изглеждащи хора онлайн. В сайтове като TikTok единствените хора, които виждаш, са красиви, благодарение на алгоритмите, и това те кара да се чувстваш наистина зле в тялото си“, казва млад човек, цитиран в проучването.
Проучването, обхванало 1024 деца и младежи на възраст между 12 и 21 години в Обединеното кралство, установява, че 97% от тях са в социалните медии и прекарват средно по 3,65 часа на ден в приложения за смартфони, като TikTok, Snapchat, Instagram, YouTube и WhatsApp.
Установено е, че 77% от анкетираните не са доволни от начина, по който изглеждат, като някои от тях казват, че се „срамуват“ от телата си.
Почти половината от анкетираните са заявили, че са получавали негативни коментари и омраза за външния си вид. В резултат на това 24% от тях са реагирали, като са се отдръпнали, 22% са започнали да спортуват прекомерно, 18% са спрели да общуват, 18% са решили драстично да ограничат приема на храна, а 13% са наранявали себе си.
Проучването също така установява, че 42% от анкетираните – 51% от момичетата и 31% от момчетата – са заявили, че изпитват психически затруднения.
В светлината на все по-неблагоприятното въздействие на социалните медии върху подрастващите, през април Американската психологическа асоциация препоръча родителски контрол и подходящо определяне на ограниченията при използването на социални медии, особено за тези в ранна юношеска възраст.
На 17 май японският инженер по електроника Лий Джи-Шин заяви пред The Epoch Times, че родителите трябва да държат децата си далеч от TikTok и да ги насочат към нещо смислено.
„Алгоритъмът на TikTok е фокусиран върху трафика, основната му цел е да печели пари и не се съобразява с това дали прокараното съдържание ще навреди или ще повлияе на незрелите умове на тийнейджърите, като ги направи тревожни или импулсивни.“
Навин Атрапули, Франк Фанг и Елън Уан допринесоха за този материал.
Свързани Статии