Getting your Trinity Audio player ready...
|
Докато Volkswagen настоява за намаляване на заплатите и съкращаване на работните места, IG Metall настоява за ясни ангажименти за запазване на работните места и производствените локации
Преговорите за заплатите между Volkswagen и IG Metall започнаха в сряда с интензивни дискусии относно мерките за намаляване на разходите на автомобилния концерн. Първият кръг на колективното договаряне между изпадналия в тежко финансово положение автомобилен производител VW и най-големия профсъюз в Германия IG Metall продължи почти седем часа. Единственият осезаем резултат до момента е, че Управителният съвет на VW изясни подробностите за своите цели за икономии. Профсъюзът сигнализира, че няма да приеме исканията на ръководството на компанията.
Засега не се очакват стачни действия. Действащият колективен трудов договор на дружеството изтича на 31 декември 2024 г., и към този момент е прекратен от работодателя. На 21 ноември трябва да се проведе нов кръг от колективни преговори. Главният преговарящ за IG Metall Торстен Грьогер посочи, че възнамерява да се възползва от това въпреки „наглото посягане към джобовете на служителите“, както той нарече плановете. В края на краищата VW е изпълнил „минималното изискване“ на профсъюза за по-нататъшни преговори: готовност да се говори за запазване на обектите и работните места.
IG Metall (Industriegewerkschaft Metall или „Промишлен съюз на металурзите“) е най-големият профсъюз в Германия, както и най-големият профсъюз в промишления сектор в Европа. Анализаторите в развитието на трудовите отношения в Германия го смятат за основен фактор, определящ тенденциите в националното договаряне.
Фокус върху мерките за намаляване на разходите: VW иска с 10% по-ниски заплати
В началото на преговорите ръководството на концерна публикува съобщение за пресата относно основните искания на VW. За да се запази конкурентоспособността, са необходими голям брой съкращения, като Групата настоява за намаляване на заплатите с 10%. Освен това някои специални плащания трябва да бъдат отменени, а системата за бонуси Tarif Plus също трябва да бъде преструктурирана, така че от нея да се възползват основно само служителите със специални отговорности.
В бъдеще временните работници вече няма да бъдат наемани по собствените условия на компанията, а според колективния трудов договор, който се прилага за индустрията като цяло. Концернът иска също така „устойчив във времето и конкурентен фирмен колективен трудов договор със стандартизирани условия на труд“. Това включва запазване на 35-часовата работна седмица и по този начин отхвърляне на четиридневния модел, който IG Metall наскоро въведе.
VW също така иска да премахне специално право на работниците, чието трудово правоотношение е започнало преди 2005 г. Освен това броят на стажантите и студентите, които се обучават по време на работа, трябва да бъде организиран „в съответствие с търсенето“. Според настоящите оценки на ръководството на концерна това би означавало намаляване на броя на служителите от 1400 на 600.
IG Metall настоява за сигурност на производствените локации и на работните места – ръководството на Групата иска да намали разходите за труд
Главният преговарящ на VW Арне Майсвинкел коментира пакета от искания, представен от ръководството на Групата, като заяви, че разходите, които компанията трябва да поеме, особено в Европа, не могат да бъдат управлявани в дългосрочен план:
„Само тези, които работят успешно, могат да предложат сигурни работни места. За да направим това, трябва да намалим разходите си за труд.“
При обявяването на тримесечните данни в сряда сутринта управителният съвет заяви, че текущата норма на печалба е едва 2,1%. За да се финансират необходимите инвестиции за запазване на настоящото ниво на заетост, ще са необходими поне 6,5%.
Наскоро VW отчете спад на печалбата си с 63,7%. В допълнение към високите разходи, за това е отговорен и спадът на продажбите в Китай. Единствено на американския континент концернът успя да продаде повече леки и лекотоварни автомобили през първите девет месеца на годината.
Увеличение на заплатите или съкращения? Преговори за бъдещето на работната сила
IG Metall счита, че пакетът от мерки за икономии на Управителния съвет на VW е „неприемлив както по отношение на формата, така и по отношение на мащаба“. Това бяха думите на главния преговарящ Торстен Грьогер след първия ден от преговорите. Профсъюзът настоява Volkswagen AG да възстанови прекратените колективни трудови договори.
Освен това той се придържа към искането си за увеличение на заплатите със 7%. Понастоящем Управителният съвет не е в състояние да изпълни това искане. Майсвинкел посочва, че VW все още ще бъде привлекателен работодател в сравнение с останалите предприятия от бранша, дори ако бъде осъществено планираното намаляване на заплатите.
Докато Мейсвинкел наблегна на „съвместната отговорност“ на страните по колективния трудов договор, Грьогер повдигна въпроса „какъв принос трябва да имат висшият мениджмънт и акционерите за преодоляване на настоящата криза“. Ръководството все още не е дало отговор на този въпрос.
Фирменото споразумение за заплатите на Volkswagen AG се отнася за около 120 000 служители в заводите във Волфсбург, Брауншвайг, Хановер, Залцгитер, Емден и Касел. То се прилага и за служителите на Volkswagen Financial Services, Volkswagen Immobilien GmbH и dx.one GmbH.
Правителството на федералната провинция на Германия Долна Саксония иска яснота за бъдещето на VW до Коледа
Ръководителят на работническия съвет Даниела Кавало също така обясни в първоначално изявление, че компанията не е готова да обсъжда въпроса за разходите за труд изолирано. Тя се интересува от цялостна концепция за това как VW иска да се позиционира в бъдеще. Сега е необходим „генерален план“. Бъдещата жизнеспособност на VW не се определя само от нивото на разходите за труд.
Провал на преговорите, за чието продължаване в момента се формират технически групи за преговори, би означавал „ескалация“, подчертаха Кавало и Грьогер на съвместна пресконференция. Закриването на заводи и масовите съкращения все още не са изключени от дневния ред, предупреди Кавало, като добави, че фактът, че преговорите продължават, не е причина да се обявява всичко за ясно.
В сряда в предаването на ZDF „Маркус Ланц“ министър-председателят на Долна Саксония Щефан Вайл призова ситуацията да бъде изяснена до Коледа. Според него трябва да има яснота за бъдещето на концерна, тъй като настоящата ситуация е бреме за всички участници.
Тя трябва да „приключи“ и преговарящите страни носят голяма отговорност в това отношение.
Федералната провинция Долна Саксония има 20% право на глас във VW Group.
Рейнхарт Вернер допринесе за настоящия материал.