Getting your Trinity Audio player ready...
|
За 12-ти пореден път Българска хранителна банка организира кампания за даряване на хранителни продукти на хора в нужда, като тази година се събраха рекордните 20 хил. кг. храна за нуждаещите се
Единствената активно действаща хранителна банка в България, от двете лицензирани на територията на страната, е управлявана от Фондация „Българска хранителна банка“ (БХБ).
БХБ се ръководи от Цанка Миланова – Изпълнителен директор.
„Животът на дарената храна започва с приемането и в Българска хранителна банка и продължава като храна, дарена на много организации, които носят грижа за хора в нужда.“, споделят от БХБ. От създаването си през 2012 година БХБ работи за среда и практики, които насърчават компаниите в хранителната индустрия да даряват излишната храна за различни социални програми. „През 2023 година с дарени храни подкрепихме над 130 организации в цялата страна и подобрихме условията на живот на 60 957 хора в нужда или в риск от бедност.“, посочват от БХБ.
До момента Българска хранителна банка е спасила от разхищение и предоставила в социалния сектор над 2,4 млн. кг храни на стойност около 11 000 000 лв. „През 2023 г. Банката е обслужила над 169 000 кг спасена храна, чийто оценен социален принос възлиза на 2 247 000 лв.“, съобщи Цанка Миланова. Само до края на септември 2024 г. са спасени над 241 400 кг храни и напитки – количество, което надхвърля целия годишен обем за предходната година.
Българска хранителна банка е фондация, която работи в обществена полза и издържа дейността си изцяло с дарени средства. Тя е член на Европейската федерация на хранителните банки (The European Food Banks Federation) и Глобалната мрежа на хранителните банки (The Global Food Banking Network).
БХБ в стратегическо партньорство с Фантастико Груп
През 2023 г. Българска хранителна банка стартира стратегическо партньорство с търговска компания „Фантастико“. Двете организации обявиха началото на съвместна кампания „Не е за изхвърляне“ с послание за спасяване на храната.
БХБ посочват, че в средата на хранителната индустрия все още се разхищават над 347 700 000 кг годишно, докато домакинствата генерират над 267 000 000 кг хранителен отпадък. По последни данни на Евростат, всеки българин губи 93 кг храна годишно. У нас през 2022 година са генерирани над 614 000 000 кг хранителни отпадъци, чиято годишна стойност се оценява на над 1,8 млрд. лв.
„Поставени в социален контекст, данните будят тревога. Докато около 10% от храната, която се предлага на потребителите от ЕС, се изхвърля, повече от 42 млн. души в общността не могат редовно да си позволят качествено и пълноценно хранене“, коментира Цанка Миланова.
„Отговорността за намаляване на хранителните отпадъци е както на бизнеса, така и на всеки от нас в личен план. Надявам се, че посланието ни за отговорно потребление ще достигне до хилядите наши клиенти и ще ги накара да се замислят как да бъдат по-отговорни към храната.“, заяви Светослав Гаврилов, изпълнителен директор на „Фантастико Груп“ ООД.
Кампанията „КИЛОГРАМ ДОБРОТА“
През изминалия уикенд БХБ стартира за 12 пореден път кампанията „Килограм Доброта“ в партньорство с „Фантастико Груп“. Доброволци от различни възрасти споделяха с клиентите в 6 магазини от веригата в София за кампанията, в която хората могат да закупят пакети ориз, боб, леща, макарони, олио или други дълготрайни хранителни продукти и ги дарят на обозначените за това места в магазина.
Стотици клиенти на „Фантастико“ и над 190 доброволци събраха повече от 500 кашона с продукти, които по прогнозни данни се равняват на поне 10 000 килограма храна. Българската търговска верига удвоява дарените дълготрайни продукти и така приносът на компанията и клиентите ѝ само за два дни достига поне 20 000 килограма храна.
Продуктите ще бъдат дарени на над 60 000 хора в нужда – деца без родители, деца с увреждания, самотни родители, деца и жени, преживели насилие, самотно живеещи възрастни хора, хора със зависимости, възрастни хора с трайни увреждания и други хора в риск в цялата страна.
„В своята 12-а година „Килограм доброта“ надмина всички очаквания и постигна най-добрия резултат в историята си. Кампанията обаче е нещо повече от събраната храна – тя доказва, че доброто в хората съществува! Безкрайно благодарни сме на 190-те доброволци на Българска хранителна банка и ФАНТАСТИКО, които направиха кампанията възможна и толкова успешна. Признателни сме на всички пазаруващи за дома си хора с отворени сърца, които споделиха поне 10 000 килограма доброта с хора в нужда“, сподели Цанка Миланова, изпълнителен директор на БХБ.
Сред дарителите има деца, семейства и възрастни хора. Хора с различни финансови възможности и социален статус. Всеки от тях дарява спрямо възможностите си – от пакет ориз, до цяла пазарска количка, пълна с продукти. Всички тях ги обединява желанието да помогнат на човек в нужда. Нели Неделчева е един от доброволците в капанията. Тя работи в училище за ученици с увреден слух. „Виждам, че хората са много добри, изпълват ме с надежда, че именно доброто ще спаси света. Тази кампания е невероятна. Тук никой не познава никого, събрали сме се различни хора, но всъщност всички правим едно и също – даряваме килограм доброта. Щастлива съм, че съм част от всичко това“, споделя Нели.
БХБ изрази своята признателност на всички, включили се в кампанията – доброволци и клиенти на „Фантастико“, както и на партньорите от Coca-Cola HBC Careers и IKEA България с благодарности за логистичната подкрепа и на доброволците от Hitachi Solutions Bulgaria за сортирането на част от дарените продукти.
„Благодарим на координаторите Александра Стефанова, Велизара Манова, Веселина Николова, Валерия Доневска, Деси Дойчинова, Здравка Дабчева, Милена Милева, Невена Димитрова, Нели Неделчева, Преслав Дряновски, Радостин Димитров, Теодора Петкова! Направихте кампанията великолепно преживяване за всички! Няма как да подминем Асен, Александър, Иван и Краси, през чиито здрави ръце минаха всички кашони, за да бъдат транспортирани до склада на Българска хранителна банка. Благодарим!“, споделиха от БХБ.
Доброволците
Хората, които доброволно споделят времето, уменията и усилията си от първите дни на работа на Българска хранителна банка оказват неоценима подкрепа за превръщането на излишната и годна храна в ресурс за различни социални програми.
С доброволен труд са сортирани много голям обем храни и през годините са подготвени много хиляди хранителни пакети за хора в нужда, като засегнатите от наводнението в Мизия, наводнението в Аспарухово и железопътната катастрофа в Хитрино. Кампанията „Килограм доброта“ за набиране на храни с по-дълъг срок на годност е кампанията за хората в нужда, която се реализира почти изцяло от доброволци.
За всички начини да се включите в работата БХБ като доброволец, можете да разговаряйте с екипа на телефон +359 876 406 703 или да пишете на partners@bgfoodbank.org .
Виртуалната хранителна банка
БХБ притежава експертизата за работа с храни с къс срок на годност и предоставя хранително подпомагане на над 130 организации и програми, които носят отговорност за хора в нужда или в риск от бедност. Организацията поддържа Виртуалната хранителна банка, която е системата за ежедневна връзка с дарители на храни, организации, които носят грижа за хора в нужда и с доброволци.
Българска хранителна банка обявява на уебстраницата си всички дарители на храни за 2023 г., както и от учредяването си през 2012 г. до 2023 г., както и дарителите на активи и услуги. Информация за дарителите на парични средства и дарените суми може да се намери в годишните отчети на Българска хранителна банка.
БХБ поддържа ежедневно сътрудничество с компаниите от хранителната индустрия, които спасяват и даряват излишната и годна храна и организациите, които носят грижа за хората в нужда. Българска хранителна банка работи единствено с организации, като ако компания има капацитет за работа с програми за хранително подпомагане, може да заяви своя интерес тук, за да се премине през процедура за кандидатстване и оценка с помощта на БХБ.
БХБ призовава за разумно и отговорно потребление и за споделяне на излишъка с хора в нужда, като посочва, че годишно българинът губи 93 кг храна на пазарна стойност над 520 лева. „Надяваме се, че посланието ни за отговорно отношение към храната ще докосне и замисли много хора, за да променим тази статистика. А ние от Българска хранителна банка ще продължим да работим за това храната да остава храна и да бъде споделяна.“
Екипът на Епок Таймс България се присъединява към посланието на Българска хранителна банка, като повече информация за дейността на организацията можете да намерите тук, както и на уебстраницата https://www.bgfoodbank.org/.