Експерти предупреждават за рисковете за сигурността при разполагането на китайски електрически роботакси в чужбина
„Китайският Google“ Baidu и американската компания за споделен транспорт Lyft обявиха на 4 август, че постигнаха споразумение за внедряване на автономни таксита в Европа следващата година.
Планът, който все още чака регулаторно одобрение, предвижда използването на електрическите роботакси RT6 на Baidu върху платформата на Lyft. Услугата ще бъде стартирана първо във Великобритания и Германия.
Двете компании си поставят за цел да разположат хиляди китайски превозни средства в цяла Европа през следващите години. Lyft има достъп до девет страни и над 180 града в Европа след неотдавнашното придобиване на европейското приложение за мобилност FreeNow.
Сделката с Lyft идва само седмици след като Baidu подписа подобно споразумение с Uber. На 15 юли собствениците на най-голямата търсачка в Китай и Uber постигнаха договореност за разполагане на автономните превозни средства Apollo Go на Baidu на множество глобални пазари на Uber извън САЩ и континентален Китай. Там Uber не може да работи, след като се съгласи да предаде част от интелектуалната си собственост на китайския конкурент Didi.
„Първите внедрявания се очакват в Азия и Близкия изток по-късно тази година“, обяви Uber в съобщение за медиите.
Чрез партньорството с Uber, Baidu получава достъп до широко използвана платформа, която работи в 15 000 града по света.
„Като най-голямата платформа от този тип в света, обхващаща мобилност, доставки и товарен транспорт, Uber е в уникална позиция да помогне на лидери в автономните превозни средства като Baidu да интегрират технологиита си в света“, заяви изпълнителният директор на Uber Дара Хосровшахи в съобщението за медиите.
От 2021 г. Baidu управлява собствената си услуга за автономни таксита Apollo Go в големи китайски градове, включително Пекин. Потребителите могат да поръчат превоз чрез приложението ѝ.
Baidu се разширява бурно на чуждестранни пазари тази година. През май компанията обяви партньорство с Управлението за пътища и транспорт в Дубай за стартиране на услуги за автономно шофиране в града. Baidu първо ще разположи 100 автономни превозни средства Apollo Go в ОАЕ до края на 2025 г. – първото си международно внедряване. Компанията цели да достигне 1000 превозни средства до 2028 г.
Партньорството на Baidu с Lyft и Uber „цели да засили глобалното влияние на марката и да се възползва от възможностите за разширяване на международния пазар за интелигентна мобилност, за да се конкурира с американските гиганти Waymo и Cruise, и южнокорейската Pony.ai“, коментира пред The Epoch Times на 5 август Сун Куо-сианг, професор по международни отношения и бизнес в университета Нанхуа в Тайван.
Въпреки това навлизането на китайски флоти от автономни автомобили в Европа вероятно ще предизвика политически противоречия на фона на продължаващите технологични и търговски спорове между Китай и Европа, както и между Китай и САЩ, посочи Сун.
С Европа и САЩ, които приемат политики за намаляване на риска във връзка със заплахите за националната сигурност от страна на управляващата Китайската комунистическа партия (ККП), „регулаторите в ЕС и Великобритания са общо взето предпазливи относно участието на китайски компании при управление на данните и транспортната инфраструктура.
„Подобни внедрявания ще бъдат подложени на строга проверка, което създава значителна несигурност относно одобрението“, добави той.
Рискове за безопасността и сигурността
Електрическите автономни автомобили на Baidu използват облачно дистанционно управление, което позволява дистанционно наблюдение и контрол, обясни Сун.
„Този тип функционалност се счита за високорискова и не се препоръчва в европейската и американската индустрия за автономни автомобили. Дистанционното вмешателство може да представлява сериозни рискове поради мрежови забавяния или хакерски атаки“, посочи той.
Освен това китайските автономни превозни средства са оборудвани с различни функции за събиране на данни, включително разпознаване на лица, история на шофирането и управление на потребителски приложения. Това поражда опасения относно потенциалния достъп на Пекин до събраните данни, посочи Сун.
„Съществуват опасения, че лични и поведенчески данни могат да бъдат събирани от китайското правителство, както се изисква от китайските закони за сигурност. Китайските власти могат да изискат от китайските компании да предадат потребителски данни, което застрашава личната неприкосновеност“, каза Сун.
Базираният в САЩ наблюдател на въпросите, свързани с Китай, Уан Хъ предупреди за друг тип риск от електрическите автономни автомобили на Baidu. Автономните превозни средства имат множество сензори и „автоматично заснемат голям брой изображения на терена за безпилотното шофиране“. Това може да включва снимки на чувствителни зони и секретни данни в други страни, които после могат да бъдат предавани обратно в Китай, предупреди Уан.
Луо Я и Ройтерс допринесоха за този материал.