Агенцията за киберсигурност на ЕС потвърди участието на „трета страна“ в хакерската атака срещу външните системи за регистрация и качване на борда
Пътниците на редица европейски летища се сблъскаха с поредния ден на възможни смущения на 22 септември след кибератаката, която засегна системите за регистрация и качване на борда през уикенда.
Атаката започна вечерта на 19 септември и причини смущения в големи международни възли като Брюксел, Берлин Бранденбург и лондонското летище Хийтроу – най-натовареното летище в Европа.
Отговорността за атаката все още остава неизвестна.
Редица полети бяха отменени или закъсняха, тъй като засегнатите авиокомпании трябваше да извършват регистрацията и качването на борда ръчно.
В изявление от 19 септември Хийтроу съобщи: „Продължава работата по отстраняване и възстановяване на повредата в авиационната система на Collins Aerospace, която засегна регистрацията.
Извиняваме се на всички, които се сблъскаха със закъснения, но благодарение на съвместната работа с авиокомпаниите мнозинството от полетите продължиха да се изпълняват.“
Летище Брюксел, което вероятно беше най-тежко засегнато, продължи да изпитва смущения и на 22 септември. Летището помоли авиокомпаниите да отменят близо 140 заминаващи полета – около половината от общо 276-те полета, планирани да излетят от Брюксел в този ден.
Правоохранителните органи продължават разследването.
Спекулации
Появиха се спекулации от някои среди, че Русия може да е отговорна за атаката. Това последва на фона на нарастващите опасения за авиационната безопасност в Европа след скорошните нарушения от руски дронове в полското въздушно пространство.
Засега обаче не са съобщени доказателства за отговорност от руска страна. Повечето скорошни хакерски атаки, включително мащабната атака срещу британския търговец М&S през април, се приписват на престъпни групировки, които се опитват да изнудват големи корпорации за големи суми.
Британската национална агенция за борба с престъпността (NCA) повдигна обвинения срещу двама тийнейджъри – 19-годишния Талха Джубейр и 18-годишния Оуен Флауърс – във връзка с мащабна кибератака, извършена през август 2024 г. срещу транспортната мрежа на Лондон (Trasport of London, TfL). Двамата ще се явят пред съда следващия месец.
NCA заяви, че смята, че атаката срещу TfL е дело на членове от киберпрестъпната група Scattered Spider – мрежа, която според данните се състои предимно от лица от Великобритания и САЩ.
„Трета страна“
Агенцията за киберсигурност на Европейския съюз ENISA потвърди на 22 септември, че смущенията са причинени от кибератака на „трета страна“, но не предостави допълнителни подробности.
Collins Aerospace, чиито системи помагат на пътниците да се регистрират, да отпечатват бордни карти и багажни етикети и да подават багажа си лично, съобщи за „кибер-свързано смущение“ в софтуера си Multi-User System Environment в „избрани летища“.
Collins, компания за авиационни и отбранителни технологии и дъщерно дружество на RTX Corp. (бивша Raytheon Technologies), заяви, че „работи активно за решаване на проблема и възстановяване на пълната функционалност за нашите клиенти възможно най-бързо“.
„Въздействието е ограничено до електронната регистрация на клиентите и предаването на багажа и може да бъде компенсирано с ръчни операции по регистрацията“, се казва в изявлението.
Европейската комисия, която участва в управлението на въздушното пространство в Европа, заяви, че следи ситуацията, но добави, че няма признаци предполагаемата кибератака да е „широкомащабна или тежка“.
Засегнати цени на акции
Акциите на котираните в Лондон авиокомпании поевтиняха в сутринта на 22 септември след смущенията.
Собственикът на British Airways – International Consolidated Airlines Group (IAG), който има основни бази в летищата Хийтроу и Гетуик, отчете спад в акциите си от 1,3% при откриването на търговията за седмицата.
Акциите на нискотарифните конкуренти EasyJet и Wizz Air също спаднаха съответно с 1,3% и 1,5%.
Пътниците в Летище Хийтроу бяха посъветвани да проверят статуса на полетите си преди заминаване и да пристигат в засегнатите летища не по-рано от три часа преди дългите полети и два часа преди късите полети.
Associated Press и PA Media допринесоха за настоящия материал.