Наскоро Китай публикува статистика за броя на мобилните абонати и потребители на стационарни телефони в страната. Въпреки че данните са противоречиви, всички те сочат за рязък спад в потреблението, което води до спекулации дали това се дължи на икономическа рецесия, смъртност, причинена от пандемията, или на нещо съвсем друго.
В днешно време всеки китайски гражданин се нуждае от мобилен телефон, за да пътува в големите градове. Поради ситуацията с пандемията от COVID-19 властите изискват гражданите да въвеждат здравните си данни в мобилно приложение, което чрез генериране на QR код определя дали човекът е рисков и му дава позволение или забрана за преминаване през контролните пунктове. Независимо дали искате да влезете в жилищен комплекс, да пазарувате, или да ползвате градски транспорт – трябва да сканирате QR кода на телефона си.
Това прави невъзможно човек да живее без мобилно устройство и се очаква да доведе до ръст на потребителите.
„Трудно е да се намери логично обяснение за спада на мобилни абонати в Китай, след като обстоятелствата през 2020 г. наложиха използването на мобилни апарати – каза в телефонно интервю Тан Дзинюен – американски коментатор, отразяващ събитията в Китай. – Да имаш мобилно устройство в Китай е евтино. С други думи, хората не са се отказали от тях заради цената.“
За сравнение, през 2019 г. броят на мобилните абонати се е покачил с 35,25 милиона, докато броят на стационарните потребители е спаднал до 1,05 милиона, според информация на Китайското министерство на промишлеността и информационните технологии (MIIT).
Поради широкото разпространение на мобилните устройства стационарните телефони са станали по-малко необходими, затова и интересът към тях е намалял. Но спадът на мобилните потребители е необясним.
Тан отбелязва, че дори липсата на информация за ККП вируса от страна на режима „да е довела до смъртта на липсващите потребители, такъв огромен брой е плашещо шокиращ“.
Преди време „Епок Таймс“ съобщи, че Китай е загубил 21 милиона мобилни потребители от ноември 2019 г. до февруари 2020 г. От MIIT заявиха, че причината се кроени в лошата икономическа ситуация.
Противоречиви данни
„Telecommunication World” е седмично списание, създадено и ръководено то MIIT. На 23 януари в уебсайта на списанието беше публикуван статистически бюлетин за китайския телекомуникационен бизнес за 2020 г.
Според бюлетина „страната е загубила 16,4 милиона мобилни потребители през 2020 г., а общият им брой е достигнал 1,776 милиарда. „По-точно мобилните потребители са намалели с 7,28 милиона до 1,594 милиарда, докато потребителите на стационарни телефони са намалели с 9,13 милиона до 182 милиона.“
Въпреки това тези данни си проиворечат с информацията, публикувана от мобилните оператори, които в Китай са само три: China Mobile, China Telecom и China Unicom. Наскоро те също публикуваха отчетите за дейността си.
Най-големият оператор, China Mobile, обяви, че е загубил 8,359 милиона потребители през 2020 г. и към края на годината има общо 941,918 милиона абонати.
China Telecom съобщава, че е придобил 15,45 милиона потребители през 2020 г. и към края на година има общо 351,02 милиона потребители.
China Unicom съобщи, че е загубил 12,664 милиона мобилни потребители за 2020 г. и има общо 305,811 милиона абонати.
Базирайки се на тези данни, можем да изчислим загуба от 5,573 милиона потребители (8,359 + 15,45 – 12,664) за 2020 г.
На 22 януари MIIT обяви на своя официален уебсайт, че към края на 2020 г. в Китай има общо 1,594 милиарда мобилни потребители и 181,9 милиона стационарни потребители.
MIIT не предоставят информация за броя на потребителите към края на 2019 г., но са публикували данни за ноември 2019 г., преди разпространението на пандемията в Китай.
При сравнение на данните от ноември 2019 г. с тези от декември 2020 г., може да се установи, че броят на мобилните потребители е намалял с 6,89 милиона, а този на стационарните – с 8,92 милиона.
Остава въпросът каква е причината за този нелогичен спад.