• За нас
  • Пишете ни!
вторник, 16 септември, 2025
Няма резултати
Виж всички резултати
Epoch Times Bulgaria
  • България
  • Европа
  • САЩ
  • Русия
  • Китай
  • Свят
  • Култура
  • Наука
  • Дух и съзнание
  • Начин на живот
Epoch Times Bulgaria
Няма резултати
Виж всички резултати
Начало Култура и изкуство

Премиера на „Фалстаф“ – съвършената опера на Верди – в Софийската опера и балет

отГергана Костова
22 февруари , 2025
Премиера на „Фалстаф“ – съвършената опера на Верди – в Софийската опера и балет

„Фалстаф“

Акад. Пламен Карталов: Във „Фалстаф“ отново даваме възможност на българските певци да се развиват кариерно, съизмервайки се с колегите си от цял свят

Диригентът маестро Григор Паликаров: „Фалстаф“ е едно великолепно заглавие, което незаслужено не се нарежда по популярност до „Риголето“, „Травиата“ и „Трубадур“. Композиторът Джузепе Верди е един дълголетник за разлика от повечето композитори през Романтизма, които си отиват млади. Той има късмета, макар да е връстник на Рихард Вагнер, да си отиде много след него, успявайки да влезе дори в първата година на XX век. Интересното е, че в неговото творчество, предимно оперно, защото той е известен с него, ставаме свидетели на феноменална еволюция. Започвайки от „Набуко“, той извървява огромен път, който не спира до последния му опус. „Фалстаф“ е едно композиционно съвършенство без никакви условности, без никакви забележки, без нито един недостатък. Това е единствената, може би, опера на Верди, в която не е съкратено нищо (защото в популярните „Риголето“, „Травиата“ и „Трубадур“, дори и  в предпоследната му опера „Отело“, много неща са изрязани), нито един такт. В тази постановка няма какво да се изреже, толкова е съвършена.

Начинът, по който Верди изгражда музикалната си драматургия във „Фалстаф“, е уникален. Няма да чуете Di Piano, di Piano, няма да чуете La Donna e mobile и може би на това се дължи по-малката й популярност. Но това е един съвършен опус, който поставя изключително много предизвикателства пред всички изпълнители. На първо място, пред певците, пред всеки от десетте персонажа, които виждаме на сцената. Техните партии са написани като една плетеница, като един калейдоскоп, като един килим, който трябва да се тъче и не може да има дори една грешна нишка. По този начин всеки певец има своята пълноценна изява само в колектив, само едновременно с другите певци. Да, има арии, но те нямат толкова голямо самостоятелно значение, колкото в цялата драматургия. Важно цялостното въздействие на тази опера, което е уникално.

Операта е предизвикателна и за оркестъра, който трябва да изсвири много и много трудни неща. Той трябва да бъде съвършен партньор на певците, за да могат заедно да осъществят драматургичния замисъл на Верди. Ако съпоставим тази опера с творчеството на Пучини, който тогава тъкмо набира скорост, тя е негов своеобразен антипод. При него всичко е rubato, много свободно, подчинено на фразата. Тук всичко е подчинено на драматургията. Пулсацията на операта не се променя, променя се характерът на музиката – тя става лирична, комична, на моменти – леко драматична, но пулсацията трябва да се запази. А това за диригента е убийствено трудно. Защото той трябва да подад едно темпо, най-точното. И ако се наложи да го смени в който и да е от следващите епизоди, значи проблемът е в него. Той трябва да подаде това темпо, което е перфектно за всички останали епизоди в дадената картина. За мен като диригент това на първо място е огромно предизвикателство и на второ – огромно удоволствие. Партнирам си с великолепни солисти, имаме страхотен режисьор, който музикално е толкова навътре в нещата, че на моменти дори иска повече от мен и това е прекрасно“.

Режисьорът Марко Гандини: „Фалстаф“ е абсолютен шедьовър. В Италия и в Европа е много често представяна опера. Присъства в програмата на „Ла скала“ и сега. Поставял съм четири различни представления на „Фалстаф“. Това е комична или иронична опера, в която Верди, чрез своите герои, се забавлява, като осмива живота и поглежда старостта с усмивка и ирония. Така че историята всъщност едно голямо забавление: на жените с Фалстаф, както и на Фалстаф с тях. „Без мен няма да се забавлявате“, казва той. Желаещите да гледат и да аплодират първото представление на тази опера в „Ла скала“ са чакали на огромна опашка.

„Фалстаф“ е една иновация. Верди създава думата в действие. Дума и действие. Дори значението на думата създава музикална атмосфера. Либретото е много богато на фонетични стимули,  на специфични думи, на едно много фино разделение на думата. Това създава възможността да се предложи бърза и винаги различна музика. От време на време – някоя шега, след което – смяна. Това е една единствена форма от началото до края, наподобяваща конно надбягване, тичане до финала – голямата сцена.

Внимание! При комичните опери, които обикновено имат щастлив край, съществува един малък проблем. Доста често краят им е много досаден – историята вече е разказана и е ясно как ще завърши. Така че интересът на публиката спада. Това е типична характеристика на комичните опери. Либретистът на „Фалстаф“ Ариго Бойто, изключителен музикант и невероятен литератор, пише писмо до Верди, в което му напомня: „Трябва да внимаваме с края“. Така те измислят грандиозната сцена в гората, представляваща великолепие от невероятна игра, която може да бъде сравнена с последното действие на „Сватбата на Фигаро“ в градината.  Краят на „Фалстаф“ е едно неспирно движение, един празник, на който всички са маскирани. Верди с изключителна гениалност написва гениалната и много красива фуга – нещо, като да отвориш шампанското. И така двамата гении – Верди и Бойто – с изключителна интелигентност и с голям опит изграждат опера, която от началото до края нито за миг не спира да приковава вниманието на зрителите към сцената“.

Последната опера на Верди – гениалният шедьовър „Фалстаф“ – идва на сцената на Софийската опера и балет, за да утвърди съвършенството в музиката и литературата в наши дни.

Датите на представленията можете да видите тук.

ВИЖТЕ СЪЩО
nocholas burns koncert
Победителят от конкурса „Млади посланици на операта“ в Монреал Никълъс Бърнс дебютира на сцената на Софийската опера
opera
Млади посланици на операта от Корея гостуват на Софийската опера
rayna kabaivanska
„Весталка на операта“ – книга за живота и творчеството на Райна Кабаиванска от Ангел Антонов
2020 01 28 rainasoprano 700x447 1
Райна Кабаиванска оцени „магията“ на спектакъла „Шен Юн“
Сцена от представление на "Шен Юн". Shen Yun Performing Arts
„Шен Юн“ с послание за Истинност, Доброта и Търпение на световните сцени
Артистите на "Шен Юн" изнасят представление в пълната зала на Grand Théâtre de Provence, в Екс-ан-Прованс, на 7 февруари 2022 г. Джан Юе/The Epoch Times
„Шен Юн“ откри европейската част от своята програма за 2025 г. с представления в Италия
Споделете тази статия

Вашият коментар Отказ

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Последвайте ни във Фейсбук

НАЙ-ЧЕТЕНИ ДНЕС

Селска агнешка чорба на баба

Селска агнешка чорба с ориз

0
0
3ffwsi5jrs v3 ax s2048 801x534 1

Руски войски се промъкват по тунел към Купянск

0
0
Плодове хинап (снимка: Ева Иванова)

Хинап (китайска фурма) – 10 ползи за здравето

0
0
Ройтерс оттегли видеото със Си и Путин, след като китайската държавна телевизия отмени разрешението за ползването му

Ройтерс изтегли видеото за дълголетието на Си и Путин, след като китайската държавна телевизия отмени разрешението за използването му

0
0
Бурканчета с вкусна лютеница (снимка: предоставена с любезното съдействие на майстор готвача Иван Звездев)

Рецепта за традиционна домашна лютеница

0
2
Остров Раротонга е най-големият от веригата Кук. Снимка: Марти Мелвил/AFP/Getty Images

Ответният удар на Aмерика срещу растящото влияние на Китай на Тихоокеанските острови

0
0
Оригинален родопски пататник

Вкусен родопски пататник на тиган – лесна рецепта

0
0

Свързани Публикации

40c782bc 756b 4a79 bdcb b5501cd93e53

Фестивалът „Музикални зографи“ от 15 до 19 септември в Бургас

0
0
„Сарсуела – огън и страст“

Наградата „Емил Чакъров“ ще бъде връчена на тенора Костадин Андреев преди концерта „Сарсуела – огън и страст“

0
0
balet v operata

„Балетът в операта“ – премиера в Летния театър на Бургас

0
0
Софийска филхармония и диригента Найден Тодоров

Софийската филхармония открива сезон 2025/2026 с концерт, посветен на Чайковски

0
0
„Опера на светилището“ 2025

„Набуко“ ще закрие „Опера на светилището“ 2025

0
0
Демонстрации и бдения по целия свят отбелязаха паметта на Чарли Кърк

Демонстрации и бдения по целия свят в памет на Чарли Кърк

0
0
3ffwsi5jrs v3 ax s2048 801x534 1

Руски войски се промъкват по тунел към Купянск

0
0
40c782bc 756b 4a79 bdcb b5501cd93e53

Фестивалът „Музикални зографи“ от 15 до 19 септември в Бургас

0
0
signal 2025 09 13 235146 004

Антиправителствен протест за запазване на лева

0
0
gettyimages 2234541850

Лондон: Около 110 000 души излязоха на протест срещу имиграцията и правителството на лейбъристите

0
0
Следваща публикация
Виктор Папазов като гост на предаването "Делници" по телевизия "Евроком". Снимка: телевизия "Евроком"

Ще приеме ли България еврото, без да е готова за това?

Epoch Times лого
Facebook X-twitter Goodreads-g Youtube Instagram Telegram
  • Последни новини
  • Направете дарение

35 страни, 21 езика

  • English
  • 中文
  • Español
  • עברית
  • 日本語
  • 한국어
  • Bahasa Indonesia
  • Français
  • Deutsch
  • Italiano
  • Português
  • Svenska
  • Nederlands
  • Русский
  • Українська
  • Română
  • Česky
  • Slovenščina
  • Polski
  • Türkçe
  • فارسی
  • За нас
  • Авторски права
  • Условия за ползване
  • Пишете ни!
  • Поверителност на информацията
  • България
  • Свят
  • Китай
    • COVID-19 и Ваксинация
  • Култура и изкуство
  • Наука и технологии
  • Начин на живот
  • Мнения
  • За нас
  • Авторски права
  • Условия за ползване
  • Пишете ни!
  • Поверителност на информацията

Copyright © 2024 Epochtimes.bg | Всички права запазени Epochtimes.bg не носи отговорност за съдържанието на външни сайтове

Няма резултати
Виж всички резултати
  • България
  • Европа
  • САЩ
  • Русия
  • Китай
  • Свят
  • Култура
  • Наука
  • Дух и съзнание
  • Начин на живот

© 2019 Epoch Times България.

Epoch Times Bulgaria