Главният изпълнителен директор Илон Мъск заяви, че Тесла може да се изправи пред „няколко трудни тримесечия“ заради променящите се мита и изтичащите данъчни кредити за електрически автомобили в САЩ.
Европейските продажби на Тесла рязко се свиха през юли. Драматичният спад в Германия и Великобритания подчертава задълбочаващите се проблеми на производителя на електрически автомобили на два от най-важните пазари в региона.
Новите регистрации във Великобритания се сринаха с около 60 процента до 987 автомобила, спрямо приблизително 2462 година по-рано. Това показват данни, публикувани на 5 август от Асоциацията на производителите и търговците на автомобили.
В Германия – най-големия автомобилен пазар в Европа – продажбите на Tesla спаднаха с 55,1 процента до 1110 единици. Това сочат цифрите от Федералната служба за автомобилен транспорт. За първите седем месеца от 2025 година регистрациите на Тесла в Германия се свиха с почти 58 процента до 10 000 автомобила.
Колапсът в продажбите на Тесла се случва точно когато китайският конкурент BYD отчете взривен растеж. Продажбите на автопроизводителя от Шенжен във Великобритания скочиха почти четворно до 3184 единици през юли, а в Германия се увеличиха почти петкратно до 1126 единици.
Широк спад
Юлските показатели продължават месеци наред тенденцията Тесла да губи позиции в Европа. Последните данни от Европейската асоциация на производителите на автомобили показват, че компанията губи пазарен дял вече шест поредни месеца. Причините са засилваща се конкуренция от китайските производители на електрически автомобили, намаляващи субсидии и влошено обществено мнение за противоречивите публични позиции на главния изпълнителен директор Илон Мъск и връзките му с администрацията на Тръмп.
Слабостта в Европа съвпада с разочароващите резултати на Тесла за второто тримесечие. Компанията отчете 12-процентов годишен спад в общите приходи до 22,5 милиарда долара – най-стръмното падение за десетилетие. Оперативните приходи спаднаха с 42 процента до 923 милиона долара. Доставките на автомобили в глобален план се свиха с 13 процента, включително 12-процентов спад при доставките на Model 3/Y – основните модели на компанията.
Мъск призна в телефонна конференция за резултатите, че Тесла може да се изправи пред „няколко трудни тримесечия“ заради променящите се мита, изтичащите данъчни кредити за електрически автомобили в САЩ и развиващите се регулации за автономното шофиране.
Въпреки спада в продажбите Тесла ускорява стратегическата си промяна отвъд обикновеното производство на електрически автомобили. Компанията стартира първата си услуга за роботакси в Остин, Тексас през юни и планира да я разшири в други американски градове. Специално построеният Cybercab е предвиден за производство през 2026 година. Компанията започна и първоначално сглобяване на по-достъпен модел – описан като подобен на Model Y – с масово производство, насочено към края на 2025 година.
Съветът на директорите на Тесла този месец одобри бонус в акции от 29 милиарда долара за Мъск. Тя замества рекордния пакет от 2018 година, който беше отменен от решение на съда в Делауер. Директорите заявиха, че задържането на Мъск е критично, докато Tesla се насочва към бизнеси с изкуствен интелект, роботика и енергийно съхранение.
В писмо до акционерите съветът на директорите описа новия компенсационен пакет като „важна първа стъпка“ за възнаграждаване на работата му в компанията. Директорите отбелязаха неговата „уникална визия и лидерство“ при изграждането на стойността за акционерите и заявиха, че „задържането на Илон е по-важно от всякога“, докато компанията преминава през предизвикателна трансформация.
„За да успее, компанията изисква лидер, който съчетава стратегическа прозорливост, адаптивност и безкомпромисно изпълнение, за да надмине конкуренцията и да вдъхнови екипа“, заяви съветът. „Илон демонстрира тези несравними лидерски способности отново и отново с безпрецедентната си история в създаването на стойност за акционерите, откакто се присъедини като основател и поведе трансформацията на нашата изключителна компания.“