„Шен Юн“ не е обикновен сценичен спектакъл, представящ далечно източно изкуство. Самото име „Шен Юн“, което в превод от китайски означава „Красотата на танцуващи божествени същества“, ни подсказва, че в него има нещо повече от театрално изпълнение.
В историята на човечеството всяка култура се е обръщала към божественото за вдъхновение. Изкуството е имало за цел да одухотворява и да носи удовлетворение както на хората, които го създават, така и на онези, които му се наслаждават.
В древен Китай артистите са култивирали добродетели. Те вярвали, че изкуството е почит към божественото и трябва да възпитава доброта. Често практикували медитация и лично самоусъвършенстване, стремейки се да създадат творби, родени от пречистено и смирено съзнание.
Артистите на „Шен Юн“ следват тази благородна традиция. Те заедно са поели по път, който търси духовно извисяване. Тяхното вдъхновение идва от духовната практика Фалун Дафа, позната също като Фалун Гонг. Те медитират заедно, изучават заедно философията на практиката и се стремят да спазват нейните универсалните принципи: Истинност, Доброта, Търпение. Изключителната самодисциплина и безкористност в изпълненията им докосват душите на милиони зрители по света.
Унищожено културно наследство
За съжаление богатата древна китайска културна беше почти изличена от атеистичната Китайска комунистическа партия (ККП). През 1966 г. Мао Дзедун стартира Културната революция, с цел да унищожи и опорочи китайските традиции и наследство. Той се заема да изкорени “Четирите старини” – старите традиции, старата култура, старите привички и старите идеи. В резултат на това са унищожени безброй културни реликви, храмове, исторически сгради и статуи.
В същото време хунвейбините, или така наречените червеногвардейци, пътуват из страната, унищожавайки и опорочавайки културните реликви. По време на тази 10-годиша разрушителна кампания милиони са убити или доведени до самоубийство поради провежданото от държавата насилие.
Но не всичко е изгубено.
Китайска традиция, съживена в Ню Йорк
„Шен Юн“ се заема с благородната мисия да възроди изкуството на традиционния китайски танц и музика. Американската компания за сценични изкуства „Шен Юн“ е базирана в Ню Йорк, където е създадена през 2006 г. Тя започва с една театрална трупа, като 15 години по-късно, гастролира със седем трупи в континентите Северна и Южна Америка, Европа, Азия и Австралия. Всяка от тях се състои от около 80 артисти – танцьори, музиканти, певци, водещи и продуцентски екип.
Артистите се обучават и получават елитно танцувално и музикално образование в Академията за изкуства „Фей Тиен“ и Колежа „Фей Тиен“ в щата Ню Йорк в САЩ.
Магията на класическия китайски танц
В сърцето на всеки „Шен Юн“ спектакъл е класическият китайски танц. Това изключително атлетично и изразително изкуство е един от начините, по които петхилядолетната китайска култура се е предавала на поколенията. Той се е запазил благодарение на фолклорни традиции, представления в императорските дворове и древен театър. С всяка следваща династия танцът се е обогатявал и усъвършенствал, превръщайки се в една от най-сложните танцувални системи в света. Класическият китайски танц притежава собствена тренировъчна структура и специфични пози на тялото, които могат да изобразят съкровени чувства и герои по изключително реалистичен начин.
Характерна за класическия китайски танц е позицията на тялото „юн“. Това е техника за външен израз на вътрешни емоции посредством определени форми, и представлява отражение на интимния, душевен свят на танцьора.“Юн“ е съвкупност от неща, които можем да определим като културно ДНК или етническа същност, които китайците носят в кръвта си – наследство от древната, датираща от 5000 години цивилизация. Позата на тялото поставя ударение върху вътрешния дух, дишането, намерението, аурата и съкровеното емоционално изразяване. Същността на юн се състои в това, че съзнанието направлява формата и по този начин формата е пропита със съзнание. Ето защо съзнанието трябва да е чисто.
Друга отличителна черта на класическия китайски танц са многобройните премятания, превъртания, въртения и други въздушни и акробатични техники. Може би малцина знаят, че съвременният балет и гимнастика всъщност включват елементи на класически китайски танц.
Древни мелодии, изсвирени със съвременни инструменти
Оркестърът на „Шен Юн“ ни поднася уникално музикално преживяване. Той е първият в света, който перманентно обединява класически западни и източни музикални инструменти, в това число древните ерху и пипа. Хармоничната комбинация от източни и западни ноти е истинско удоволствие за слуха.
Всяка година музиката в програмата на „Шен Юн“ е написана специално за сезона и дава нов живот на древни мелодии.
Българско участие
Вече девет години диригент на един от оркестрите на „Шен Юн“ е българинът Милен Начев. Той има зад гърба си осем сезона като диригент на Симфоничния оркестър на „Шен Юн“ и представления в Карнеги Хол, Кенеди Сентър, Токио Опера Сити и други световни сцени. Милен Начев е бивш диригент и главен музикален директор на няколко източноевропейски оркестъра, включително оркестъра на БНР.
Необятни измерения
„Шен Юн“ ни пренася в неочаквана виртуална реалност, благодарение на патентована, анимирана екранна стена. Този 3D дигитален декор прави сцената необятно голяма и създава илюзията, че героите се появяват и изчезват в далечни светове и измерения.
Феерия от цветове
Легендата гласи, че в древен Китай дрехите са били вдъхновени от облеклото на Небето. Костюмите на „Шен Юн“ превъплъщават автентичните стилове на различни китайски династии и етнически групи с колоритни нюанси и прецизни детайли. Те са феерия от цветове, които обикновено са в същата цветова гама с анимирания екран. Костюмите също оживяват на сцената, като например в „Танца на водните ръкави“, в който танцьорките изписват красиви въздушни фигури със своите дълги, наподобяващи на ленти от художествена гимнастика ръкави.
Преживявания през векове и династии
Спектаклите на „Шен Юн“ са наниз от 20 инригуващи акта, разделени с 15-минутен антракт. Освен завладяващите танци, можете да се насладите на две солови изъплнения на сопрано и тенор, и едно – на древното ерху, с акомпанимент на пиано.
Настоящият сезон 2021-2022 не прави изключение. Той е магия, която съчетава богата духовност със земен хумор, грациозна женска красота, бликаща сила мъжественост, древни митове и трагична история за преследването, на което са подложени практикуващите Фалун Дафа в Китай.
Още с откриването на завесата се пренасяме в райска сцена, където всемогъщият Създател усеща, че вселената е изправена пред катастрофа. Той подканя събралите се божества да слязат с него при хората, за да донесат спасение в края на времената.
След това духовно въведение стъпваме здраво на земята с енергичното изпълнение на „Класически мъжки китайски танц“. Той комбинира изчистени грациозни и експлозивни движения, които ни припомнят за двоичната природа на ин и ян.
И тази година имаме възможност да се посмеем на хумора на палави герои, като „Монаси новобранци“, магическия Крал маймуна от класическата творба „Пътешествие на запад“ или пък собствениците на заведения в акта „Ресторантьорска случка“.
Ако никога не сме чували за етническото малцинство И (най-голямата етническа малцинствена група в Съчуан), сега имаме възможност да се запознаем с техните бодри, ритмични танци, които празнуват богатата реколта от елда.
Друг етнически танц, който ни зарежда с енергия, е на хората от Юрчен (Манджурия). Техните изкусни умения на стрелба с лък се превръщат в танцови движения, а бързият ритъм на музиката се слива с потропването на конските подкови през необятните степи.
В женските танци също присъстват елегантната грация на пируети, скокове и въздушни шпагати, съчетани със силови акробатични елементи. Очарованието им се допълва от водопадите от ярки цветове на красивите рокли. Танци като „Син Рай“, „Пролетни сливови овошки“ и „Класически женски китайски танц“ са цветен разкош, от който не можем да откъснем поглед.
Актът „Безумие в края на времената“ ни пренася в съвременен Китай, за да ни представи тъжната и алармираща действителност на провежданото от комунистическата партия насилствено отнемане на органи от последователи на Фалун Дафа в страната.
Това е същата духовна дисциплина, която практикуват нашите артисти. Тя е забранена от 1999 г. насам в страната и жестоко преследвана от властите. Причината е необоснованата завист и страхът на ККП, че популярната идеология на Фалун Дафа, която по онова време има почти 100 милиона последователи в Китай, може да се окаже заплаха за атеистичния тоталитарен режим.
По тази причина спектаклите на „Шен Юн“ са забранени в родината на древната култура, която възраждат на сцената.
Завладяващата двучасова програма, която ни пренася през векове, легенди и династии приключва с духовен сегмент, с какъвто започва. Финалният акт „Проява на велико съчувствие“ отново ни връща в днешен Китай, където виждаме, че живеем в съдбовни времена на борба между доброто и злото. На хората е даден шанс да изберат по кой път да поемат.
Не ни остава нищо друго освен да аплодираме невероятното преживяване, което е докоснало всяко кътче на душата.
Ако искате да направите запомнящ се подарък на себе си, приятели или своето семейство, посетете уебстраницата на „Шен Юн“ с датите на представленията за новата 2022 г.