Щатската асамблея на Калифорния, която е местният сенат, наскоро предложи със законопроект задължително изучаване на етнически въпроси в гимназиите. Много жители на Калифорния, включително голям брой американци от китайски произход, опасявайки се от индоктриниране на училищата с теории от типа на комунистическата „Културна революция“, организираха протестни митинги, за да бойкотират предложението.
На протестните митинги присъстваха и родители, които не са съгласни децата им да бъдат обучавани в критичната расова теория. Срещу проектозакона бяха издигнати лозунги като „Спрете образованието на омраза“ и „Против калифорнийската комунистическа културна революция.“
Въпреки това предложението беше официално прието в края на месец май 2021 г. благодарение на Хосе Медина, конгресмен – демократ от 61-ви избирателен район в Калифорния и председател на Комитета за висше образование.
Според проектозакон АВ 101 новата учебна програма по eтнически въпроси става задължително условие за получаването на гимназиална диплома в Калифорния. Подобна мярка беше одобрена миналото лято от Управителния съвет на Калифорнийския университет: всички студенти трябва да преминат тази специалност или курса за социална справедливост, за да се дипломират.
Тези лекционни курсове проповядват сред студентите и учениците теорията, че в Съединените щати съществува системен расизъм и че всички бели хора са ощастливени с привилегии и се изявяват като потисници, докато цветнокожите са техни жертви. Колективизмът е нещо добро, а капитализмът е виновен за расистките институции.
Моят проблем с критичната расова теория е, че е изцяло насочена към това да научи учениците как да класифицират себе си и им насажда тази класификация като тяхна позиция в живота.
New York Post публикува статия за подобно развитие и в образователната система в град Ню Йорк.
Публикацията описва разработката на преподавател по афроамерикански изледвания в Северозападния университет в щата Илинойс. Учебната програма инструктира студентите да си правят тестове за „бяла привилегия“. Директорът на държавно училище в град Ню Йорк е поискал белите студенти и родители да вземат материалите и да се самоанaлизират.
Разработката разделя белите хора на осем идентичности и дори идва с диаграма, която ги степенува от лош бял човек до добър бял човек.
„Белите доминанти“ са обозначени в яркочервено и се възприемат като най-лошата група в списъка, тъй като те се застъпват за общество, което „формира, цени и съхранява бялото превъзходство“.
Втората най-лоша категория е „Белият воайор“. Това е човек, който „не би предизвикал бял доминант, намира не-белотата за интересна и си присвоява черната култура „без бремето на чернотата“.
Следващото ниво е „Бяла привилегия“. Тези бели хора може да критикуват белите доминанти, но все пак поддържат бялото господство.
Следващи са хората с „Бели облаги“, които само насаме съчувстват на цветнокожите и не говорят публично за проблемите на малцинствата.
Пети са „Белите изповедници“, които искат признание от цветнокожите и изобличават белотата в малка степен.
Следващи са „Белите критици“, което е етикет на хора, които се занимават с изобличаване на „белия режим.“
Седмата категория е „Бял предател“. Това са хора, които активно разобличават бялото господство и казват истината на всяка цена.
Последната, най-добра бяла идентичност са хора, които се стремят да разрушат белотата и отказват да ѝ позволят да се прояви отново – „Бели аболиционисти“.
Освен специалност за етнически въпроси щатът Калифорния има и курсове по социални проблеми. Те изискват студентите да разберат структурата на властта, формите на потисничество, патриархата, предразсъдъците срещу коренното население , ислямофобията, трансфобията и ЛГБТИ проблемите.
Политики на идентичността в комунистически Китай
Тези практики дублират комунистическата идеология. Една от целите на комунизма е да свали съществуващата система, като използва всички възможни методи за разделяне на обществото. Тя се базира на социални идентичности и класификация на привилегиите, за да установи култура на омразата, която неизбежно води до социална разруха.
Ленинизмът и маоизмът използват подобни методи, въпреки че също така употребяват и насилствени революционни методи, за да унищожат контрареволюционерите. По време на революционния период в държавите с тези две идеологии, стремежът е бил да се разедини обществото колкото може повече, с цел запазване на властта.
Китайската комунистическа партия (ККП) взема властта в континентален Китай през 1949 г. Нейните практики са огледало на системните усилия на американската левица да налага категорична класификация на идентичностите и привилегиите. Всеки в континентален Китай е трябвало да съобщи за произхода си, предците си и дали е бил богат или беден през предходните 49 години.
По онова време разделението е било по-елементарно, тъй като е имало само няколко категории: работници, капиталисти, земевладелци, богати селяни, бедни селяни, средни селяни, градски занаятчии и бизнесмени. По-късно тази класификация на идентичността става все по-подробна, с все повече разновидности, докато накрая се появява родилният код за семеен произход.
Бащата на мой приятел разказваше история за идентичността в разгара на културната революция. Той и негов приятел чистели, когато приятелят му без да иска съборил и счупил гипсова статуя на Мао Дзедун. Човекът се разтреперил и почти припаднал от страх. Бащата на моя приятел го успокоил и му казал да не се страхува, и ако някой попита кой е счупил статуята, да каже, че е бил той, а не приятелят му.
Единствената разлика между двамата приятели бил техният произход и идентичност. Бащата на моя приятел бил син на беден селянин, докато неговият приятел бил син на земевладелец. В комунистически Китай ако земевладелецът е предизвикал инцидента, това би го превърнало в контрареволюционер, докато бедният селянин би бил невинен.
Когато разказвах тази история на хората след културната революция, повечето я намираха за абсурдна и се смееха на нейната нелепост. Не съм очаквал, че 50 години по-късно тя ще е актуална в Съединените щати.
Скептичното отношение на американци от китайски произход
Много от протестиращите срещу законопроекта за етническите изследвания в Калифорния са китайци. Китайците от континентален Китай, Хонконг или Тайван веднага надушват покварата в теорията за идентичността, защото им е твърде добре позната.
На митинг на 26 април 2021 г. в Лос Анджелис родител на име Келсън Сун дава интервю пред китайскоезичното издание на Epoch Times. Той споделя, че разделянето на хората според цвета на кожата им и подстрекаването на расизъм всъщност проправя пътя за осъществяване на расова дискриминация. Следователно преподаването на курсове по расизъм в учебните заведения е един вид системно образование в омраза. Според Сун смисълът на този вид образование е преди всичко да разпалва антагонизъм.
„Независимо дали става дума за расово или друго разделение, това разпалва омраза. В човешката история независимо дали в континентален Китай, Бирма или в Камбоджа ясно виждаме убийствата, причинени от насаждането на омраза. Вярвам, че всеки, който поддържа фундамента на Съединените щати, не трябва да приема подобни разделения“ — заяви Сун.
„Ако има американци, които все още не знаят за злокобните последици от омразата, предлагам да отидат да видят купищата кости в Мемориала на Червените кхмери. Просто се замислете защо тези хора са разстреляли своите сънародници? Защото в сърцата им е имало омраза. Ненавист. Откъде са дошли? Не е ли просто индоктринация? Ако не се съгласите с този вид омраза, няма да можете да се дипломирате или да си намерите работа. Не искаме децата ни да изпаднат в тази ситуация.“
Друг родител, на име Ли, посочи, че теорията разделя Съединените щати на две класи: „потиснати“ и „потисници“. Според тази теория белите хора се класифицират като класа на „потисници“, а останалите цветнокожи хора – като класа на „потиснати“. Азиатците се превърнати в „псевдопотисническа“ класа, “близка до бялата“.
„Това е чиста проба атака на омраза срещу азиатците“ — обясни Ли.
„Ние дойдохме в Съединените щати със стремеж към свобода, човешки права и по-добър живот. Надяваме се, че следващото поколение ще расте с всякакви свободи, вместо с промити мозъци, подобно на Червената гвардия на китайската Културна революция, изпълнена с омраза към нашето общество.“
Съгласен съм с възгледите на тези китайски родители. В основата на критичната расова теория е, че Съединените щати са расистка и потисническа държава
Съединените щати имат расови проблеми, точно както всички други държави. Всяка раса в този свят, независимо дали е бяла, жълта или черна, и всяка страна на бели, азиатци или чернокожи, е упражнявала културна или расова дискриминация. Не можете просто да вземете тези проблеми и да им лепнете етикет на системни или институционни, вместо да ги разглеждате като произлизащи от недостатъците на човечеството.
Това, за което трябва най-много да сме нащрек, е, че някои хора използват икономическата, расова, джендър и класова идентичност, за да разделят американското общество и да насаждат омраза. Пътят към ада е постлан с добри намерения и днешните „добронамерени“ разделения на обществото не са по-различни.
Александър Ляо е журналист и експерт в областта на международните отношения в САЩ, Китай и Югоизточна Азия. Автор е на голям брой репортажи, коментари и видео материали във вестници и китайски финансови списания в САЩ и Хонконг.
Мненията, изразени в тази статия, са тези на автора и не отразяват непременно възгледите на „Епок Таймс“.