„Цялата тайна се крие в музиката, от която искаме да изградим съвсем различна терапевтична система“ – Николаус Ленау – австрийски поет и привърженик на музикалната терапия.
Преди много години, когато Винсент Кавара е в битка с рака, той решава да си купи билет за представление на Компанията за сценични изкуства „Шен Юн“. По време на музикално-танцовата продукция той научава от водещите, че в древен Китай музиката е била считана за лекарство и дори двата китайски йероглифа за „музика“ и „лекарство“ са много сходни.
Тази идея дълбоко впечатлява Кавара, който веднага си записва, че „музиката е лекарство“.
„Бях много болен, борех се с рака. Когато научих това, си го записах и от този момент започнах да слушам все повече и повече музика“, припомня си Кавара. Той усеща промяна в себе си и същата вечер, когато се прибра вкъщи, започва да търси онлайн музика, подобна на онази, която чува по време на изпълнениего на базирания в Ню Йорк оркестър на „Шен Юн“. Това е началото на неговото лечебно пътуване, разказва мъжът.
Пет години по-късно той посещава друго представление на „Шен Юн“ и разказва историята си пред журналисти. Кавара твърди, че това не е магия, а се дължи на музиката.
„Помага ми да спя, станах силен. Мога да се изправя, мога да ходя, мога да тичам – изброява Кавара. – Вече нямам рак, вече нямам лошо сърце.“
Кавара е довел приятели на спектакъла, за да сподели богатството си с тях.
„Днес доведох двама приятели. Казах им: „Елате, нека ви покажа какво виждам.“ Единият има Паркинсон. Исках да го доведа и сам да види за какво става дума“, обяснява Кавара.
Обикновено приятелят му не би могъл да издържи двучасово представление. „Но тази вечер очите му бяха широко отворени, беше много съсредоточен, просто запленен от това, което вижда“, обяснява Кавара.
„Тази музика абсолютно носи здраве. Нямам ни най-малкото съмнение в това – твърди той. – Тя те отвежда на съвсем друго, по-добро място.“
Древна терапия
Музикотерапията е стара като времето идея, която присъства в културите от древния Изток до древния Запад, а също и навсякъде между тях. Човешкото тяло е било смятано за свещено творение, както и света на природата. Балансът на вътрешното и външното посредством музика е било упражнение за по-добро разбиране на великия замисъл на Създателя.
Древните гърци, а по-късно и средновековната медицинска теория са учели, че съществуват четири типа проявление на характера: меланхоличен, сангвиничен, холеричен и флегматичен. Те съответстват на четирите елемента земя, въздух, огън и вода, и управляват здравето на индивида. Бароковите композитори и лекари от епохата на Просвещението са вярвали, че могат чрез музикални творения да предразположат настроението към здраве.
Древната китайска музика и медицинската теория са били още по-директни. Китайската музика се основава на пентатонична скала, с пет основни ноти. Всяка от тях съответства на петте елемента – огън, земя, метал, вода и дърво – които пък съответстват на петте основни вътрешни органи – сърце, далак, бели дробове, бъбреци и черен дроб. Освен това, тези пет тона съответстват на петте емоции. Например тонът „jue“, който съответства на дървото и черния дроб, подбужда или потушава гнева в слушателя, в зависимост от това как е написана и изпълнена музиката.
„Музиката е в хармония с небето и земята. … Добродетелната, елегантна музика е в съответствие с движението на материята и с принципите на човешкото здраве. Притежава чиста енергия.“ — Записи на Великия историк, написани по време на династията Хан около 94 г. пр. н. е.
Композиторите и музикантите на „Шен Юн“ са наясно с тази теория и компанията често обяснява философията зад своята музика.
В уебсайта на „Шен Юн“ пише: „В древен Китай музиката е била не само форма на забавление, но и начин за духовно извисяване. Усъвършенстването на нечий характер и търсенето на хармония с небето е било естествена част от артистичния процес.”
Днес артистите на „Шен Юн“ се стремят да правят същото, „възраждайки тази традиция на самоусъвършенстване и култивиране в изкуството“. Всички артисти медитират, стремят се към духовно извисяване и живеят според принципите Истинност, Доброта и Търпение.
„Ще съжалявам, ако само съм ги забавлявал; Исках да ги направя по-добри.“ — Джордж Фридрих Хендел, може би най-успешният бароков композитор.
Музика, вода, живот
През 2004 г. японският бизнесмен Масару Емото публикува книгата „Тайните послания на водата“, която бързо се превръща в бестселър. Може би сте чували за неговия експеримент: Емото подлага дестилирана вода на различни звуци, включително класическа музика и хеви метъл. Водата, подложена на вибрациите на симфонията „Юпитер“ на Моцарт е произвела богато украсени, геометрично перфектни кристали. Обратно – водата, която е била подложена на хеви метъл е кристализирала в изкривени форми. Емото е заключил, че шестоъгълните кристали, които е наблюдавал, представляват жизнената сила на майката природа.
Емото предположил, че тъй като човешките същества са съставени до голяма степен от вода, би трябвало да реагират по подобен начин на различни видове звуци. Така той продължил да лекува клинично болни пациенти с вода, която предварително е заредил с вибрационна информация.
„Вярвам, че музиката е създадена, за да върне нашата вибрация към нейното нормално състояние. В човешката природа е да създава музика, която пренастройва вибрациите, изкривени от историята. Ето защо съм толкова сигурен, че музиката е форма на лечение, преди да е изкуство“ – твърди Емото.
„Надеждата е издигане на душата или духовете; но отчаянието е депресия: всичко това са неща, които много естествено могат да бъдат представени със звук, особено когато другите обстоятелства (особено темпото) играят своята роля. По този начин човек може да формира концепция за всички емоции и да композира в съответствие с тях“— Йохан Матесън, бароков композитор и музикален теоретик, дипломат и привърженик на музикотерапията.
„Те докоснаха душата ми“
„Музиката може да изтрие издълбаните в мозъка проблеми“—Уилям Шекспир
Англоезичният The Epoch Times отразява „Шен Юн“ от самото му създаване през 2006 г. в Ню Йорк, тъй като вярва, че начинанието на компанията е културно-историческо. Всяка година публиката описва преживяванията си по време на спектаклите като подмладяващи, освежаващи и дори изцеляващи тялото, ума и духа.
През 2016 г. Денис Ланджевин, пастор и ветеран, гледа представлението на „Шен Юн“ в Уотърбъри, щата Кънектикът, най-вече за да задоволи любопитството си към това шоу, чийто реклами е виждал навсякъде.
„Аз съм ветеран и съм 100 процента инвалид, така че прекарвам много време в болки. Докато седях в залата изведнъж осъзнах, че не чувствам повече болка – споделя Ланджевен, като благодари на всеки един от изпълнителите, и отправя специални благодарности на членовете на оркестъра. – През двата часа, по време на тяхното изпълнение, болката ми изчезна!“
„Аз съм морски пехотинец и ние сме известни с това, че сме корави момчета. Но тук очите ми се напълниха със сълзи. Как да не кажеш „благодаря“ на някой, който може да направи това за теб? Така че още веднъж – много ви благодаря“ – заявява ветеранът.
„Сражавал съм се във Виетнам и много спомени нахлуха в главата ми – споделя той. – Най-вече, когато един от танците разказа историята на вярващ, който отстоява вярата си в съвременен Китай, противно на атеистичната китайска комунистическа партия.“
Стремежът на „Шен Юн“ към справедливост и духовна вяра е впечатлила Ланджевен толкова, колкото уменията и професионализма на неговите артисти.
„Това някак си докосна душата ми. Независимо от всичко, той не промени вярата си. Повече хора трябва да са такива. Това е просто прекрасно, правят нещо чудесно, направиха нещо прекрасно и за самия мен. Благодаря ви изключително много – вълнува се ветеранът и добавя – те докоснаха сърцето ми, докоснаха душата ми – много малко хора могат да го направят.“
„Музиката може да ни извади от депресия или да ни докара до сълзи – тя е лек, тоник, портокалов сок за ухото. Но за много от моите неврологични пациенти музиката е нещо повече – тя може да осигури достъп, дори когато никакви лекарства не могат, до движение, до говор, до живот. За тях музиката не е лукс, а необходимост“ — д-р Оливър Сакс, професор по неврология, лекар и автор на бестселъри.
Англоезичният The Epoch Times е горд спонсор на „Шен Юн“. Засега компанията няма представления в България, но желаещите могат да гледат спектаклите на „Шен Юн“ в редица градове в Европа: https://www.shenyun.com/tickets.