Митата ще засегнат най-вече компании, които разчитат на метали, като например производители на уреди, автомобили и строителни фирми
Президентът Доналд Тръмп започна втория си мандат със смела тарифна политика, която разтърсва световната търговия.
След като наложи 10% допълнително мито върху китайски стоки в отговор на кризата с фентанила, президентът предприе още една стъпка, като наложи 25% мито върху вноса на стомана и алуминий.
Въпреки че този ход предизвика загриженост сред търговските партньори на САЩ, включително Европейския съюз, той беше посрещнат с похвали от местните производители на метали и работническите групи. Същевременно някои икономисти изразиха опасения относно потенциалните инфлационни последици от митата.
Митата ще влязат в сила на 4 март.
Ето пет основни извода от заповедта на Тръмп за митата върху стоманата и алуминия.
1. Държави, които са най-засегнати от новите мита
Канада, най-големият доставчик на стомана и алуминий за Съединените щати, ще бъде най-засегната от новите мита.
През 2024 г. най-големите доставчици на стомана за Съединените щати са Канада, Бразилия, Мексико, Южна Корея и Виетнам. А водещите доставчици на алуминий са Канада, Обединените арабски емирства и Мексико.
По време на първия си мандат Тръмп наложи 25% мито върху стоманата и 10% мито върху алуминия. Въпреки че по-късно той предостави изключения на няколко търговски партньори, включително Канада, Мексико и Бразилия, той запази митническите ставки за Китай.
И администрациите на Тръмп, и на Байдън обвиниха Китай в дъмпинг на евтина стомана на световния пазар. През май 2024 г. Байдън допълнително повиши митата върху китайската стомана и алуминий, за да намали излагането на дъмпинг и да защити американските производители.
Някои китайски компании обаче заобикалят тези мита чрез прекарване на стоки през други държави, които нямат мита.
Кристофър Тан, професор по управление на веригата за доставки в Калифорнийския университет в Лос Анджелис, смята, че Китай използва страни като Виетнам, за да избегне американските мита.
„Те правят това, като изпращат стоманени продукти във Виетнам, където се извършват някои малки процеси с добавена стойност, преди да ги изпратят в САЩ“, посочва Тан пред The Epoch Times.
Китай също така увеличава доставките си на метали за страните от Глобалния юг и Латинска Америка, добави той.
В продължение на години Китай наводнява стратегически сектори, като например стоманата, с доставки, които далеч надхвърлят това, което световното търсене може да поеме. Китай обаче не е единствената страна, която изкривява пазарите, според доклад на Американския институт за желязо и стомана (AISI).
„През последните 10 години Виетнам е увеличил производството си на стомана с 243%, като в същото време износът на виетнамска стомана за САЩ се е увеличил с 264% от 2014 г. насам“, се посочва в доклада.
Режимът в Пекин също така субсидира своите производители на стомана извън Китай – особено в страни от Югоизточна Азия като Индонезия, например.
Новите мита на Тръмп върху стоманата и алуминия имат за цел да защитят местните производители, като намалят зависимостта от чуждестранни доставчици.
2. Какво казват местните производители
Американските производители на стомана и алуминий похвалиха последните тарифни планове на Тръмп.
Според Американския институт за стомана и желязо (AISI) търговските политики, прилагани по време на първата администрация на Тръмп, са създали по-конкурентна среда за американската стоманодобивна промишленост, което е довело до значителни инвестиции в нови и модернизирани съоръжения.
Кевин Демпси, президент и главен изпълнителен директор на AISI, приветства новината като стъпка към справяне с практиките, нарушаващи пазарните отношения.
„AISI приветства постоянния ангажимент на президента Тръмп към силната американска стоманодобивна промишленост, която е от съществено значение за националната сигурност и икономическия просперитет на Америка“, заяви Демпси в изявление за The Epoch Times.
Той посочи, че ще продължи да работи с администрацията на Тръмп за осъществяване на търговска програма, която ще изравни условията за американските производители на стомана.
Макар че износът на стомана постоянно намалява в годините преди първия мандат на Тръмп, тенденцията се обръща малко след налагането на неговите митнически ставки върху стоманата и алуминия. По данни на Международната търговска администрация доставките на стомана от САЩ се увеличават от около 6 млн. метрични тона през 2020 г. до над 8 млн. метрични тона в края на миналата година.
Степента на използване на капацитета за производство на продукти от желязо и стомана се повишава по време на първия мандат на Тръмп, но рязко спада по време на предишната администрация, показват данни на Федералния резерв.
За седмицата, приключваща на 1 февруари по данни на AISI, заводите са работили на 74,4% от капацитета си.
Обединените работници в стоманодобива (USW) благодариха на Тръмп, че се е заел с проблема с глобалния свръхкапацитет, тъй като „лоши играчи като Китай“ се опитват да наводнят международните пазари. Профсъюзът обаче се противопоставя на това, че Белият дом наказва търговските съюзници на САЩ като Канада, вместо да се съсредоточи върху други държави, които подбиват цените на американските индустрии.
„Канада не е проблемът. Всъщност Канада е предприела стъпки за координиране на търговските си политики със САЩ в отговор на нелоялната външна търговия, а прилагането на повсеместни мита в крайна сметка вреди на работниците и от двете страни на границата“, заявява в изявление Дейвид Маккол, президент на USW International.
„Макар че нашият профсъюз категорично разглежда митническите тарифи като един от многото важни инструменти, които трябва да използваме, за да ребалансираме търговските си отношения, ние настояваме за премерен подход, който едновременно да укрепи нашия производствен сектор и да отчита отношенията ни с нашите съюзници като Канада, които играят по правилата.“
3. Сектори, засегнати от митата
Секторите, които ще бъдат най-засегнати от митата, са тези, които разчитат на метали, като например производителите на уреди, автомобилостроителите и строителството. Алуминият е основен материал, който се използва в широк спектър от продукти – от бирени кутии и самолетни части до фолио, съдове и електрически кабели.
Според Сундереш Херагу, професор в инженерния колеж на Държавния университет на Оклахома, тези сектори ще усетят увеличение на разходите си в краткосрочен план.
„Бизнесът не обича несигурността“, казва Херагу пред The Epoch Times. „Те искат нещо по-предсказуемо. И така, ако има несигурна среда, те биха могли да задържат капиталовите си разходи“.
Той отбеляза, че тези предприятия може да не видят 25% увеличение на разходите в краткосрочен план, а по-скоро по-малък ръст, докато настоящите им запаси се изчерпят.
Много бизнес лидери също така се надяват, че тези тарифни заплахи са тактика за преговори от страна на президента, каза Херагу.
4. Ефектът върху потребителите
Митата на Тръмп доведоха до множество икономически прогнози, предвиждащи, че тези мерки могат да съживят инфлационния натиск.
Според прогнозите годишните изменения на основния и базовия индекс на потребителските цени ще останат стабилни.
Въпреки това потребителското проучване на Мичиганския университет показа, че през февруари инфлационните очаквания за една година напред са скочили с 1 процентен пункт до 4,3%.
„Много потребители изглеждат притеснени, че високата инфлация ще се върне през следващата година“, заявява Джоан Хсу, директор по проучванията. „Това е едва петият път за последните 14 години, в който наблюдаваме толкова голямо едномесечно повишение“.
Ева Мантей, стратег по суровините в ING, прогнозира, че митата върху алуминия ще предизвикат по-високи вътрешни цени на алуминия, с риск за повишаване на премията за Средния Запад на САЩ.
„Премията за Средния Запад на САЩ, най-добрият индикатор за тарифния риск, вече се е повишила с повече от 30%, откакто Тръмп спечели президентските избори в САЩ“, посочва Мантей.
Според Марк Малек, главен инвестиционен директор в Siebert Financial, този допълнителен разход към базовата цена на метала ще има низходящ ефект върху по-широката икономика.
„Независимо от това откъде идват стоките, американските компании са тези, които ще трябва да платят митата“, каза Малек в коментар, изпратен по електронната поща на The Epoch Times.
„Затова помислете за всички предмети в дома си, които съдържат алуминий или стомана – от гаража до кухнята и самата конструкция. Всички тези предмети вероятно ще поскъпнат в резултат на тези мита, ако бъдат въведени. Това би било инфлация, свързана с предлагането.“
Тези мита представляват и допълнителен риск за инфлационните перспективи на Федералния резерв, заявиха икономисти на Deutche Bank в неотдавнашен доклад.
5. Глобално напрежение
Очаква се Тръмп да въведе допълнителни мита, насочени към държави, които понастоящем налагат високи мита на американските продукти.
Той заяви, че възнамерява да въведе реципрочни мита.
„Много просто, ако те ни таксуват, ние ще ги таксуваме“, каза той пред репортери на 9 февруари.
В изявление от 9 февруари Европейската комисия заяви, че ще реагира на новите мита.
„ЕС не вижда никакво оправдание за налагането на мита върху неговия износ. Ще реагираме, за да защитим интересите на европейските предприятия, работници и потребители от неоправдани мерки“, се казва в изявлението.
Като цяло европейските държави разглеждат налагането на мита като незаконно и икономически вредно, се посочва в изявлението.
Неотдавнашно проучване на CSB показва, че 56% от американците одобряват налагането на мита на Китай. Митата върху Мексико, Канада и Европа обаче не са популярни сред повечето американци. Освен това почти трима от всеки четирима смятат, че новите мита върху вносните стоки ще увеличат цените