• За нас
  • Пишете ни!
неделя, 6 юли, 2025
Няма резултати
Виж всички резултати
Epoch Times Bulgaria
  • България
  • Европа
  • САЩ
  • Русия
  • Китай
  • Свят
  • Култура
  • Наука
  • Дух и съзнание
  • Начин на живот
Epoch Times Bulgaria
Няма резултати
Виж всички резултати
Начало Наука и технологии

Как е създаден съвременният контрол на въздушното движение

отИвайло Ангелов
4 септември , 2021
Как е създаден съвременният контрол на въздушното движение

Самолета Lockheed Super Constellation: модел на един от двата въвлечени в катастрофата над Големия каньон. (снимка: Wikipedia)

Въздухоплаването е един от най-безопасните видове транспорт в днешно време. Но за да се стигне до тук, гражданската авиация е извървяла дълъг път на развитие. За да се превърне въздухоплаването в това, което е днес, и да се гарантира безопасността на бъдещите полети, всяка самолетна катастрофа е била внимателно разследвана и от нея са се извличали сериозни поуки.

В зародиша на гражданската авиация диспечерите на въздушното движение не са се намирали в кули, наблюдаващи цялото летище, както сме свикнали да ги виждаме днес. Тези хора просто стояли близо до самолетните писти и навигирали кацащите и излитащите самолети, развявайки знамена.

Катастрофата над Големия каньон

Една конкретна самолетна катастрофа от юни 1956 г. е тясно свързана със зараждането на съвременната система за контрол на въздушното движение (ATC). Тя се случва над Големия каньон в щата Аризона, САЩ.

Пътнически самолет на United Airlines (полет 718) се сбълсква във въздуха с авиолайнер на Trans World Airlines (TWA, полет 2) над Големия каньон. И двата самолета излитат от летището в Лос Анджелис само минути преди катастрофата.

Няма оцелели от нито един от самолетите и катастрофата се превръща в най-тежката в историята на авиацията до този момент. И все пак, тя ще се превърне в основа за радикалните промени на ATC в САЩ, а и по света.

Турбовитловите самолети, участвали в инцидента, били най-модерните за времето си-Lockheed Super Constellation и Douglas DC-7.

През 50-те години на миналия век системата, използвана за проследяване на полетния трафик, все още била относително примитивна. Докато сега въздушният трафик се следи напълно автоматизирано, ръководителите на полети през 50-те години следели самолетите, като ги позиционирали на хартиени карти въз основа на показанията за скорост и надморска височина, получени чрез радио-комуникация с пилотите.

Тази система дава само приблизителни координати за това къде се намират самолетите във въздуха. По този начин ръководителите на полетите нямали точна представа за точното местоположение на самолетите.

В края на 50-те години територията на САЩ все още не била покрита от радари. Така самолетите по това време летели, като се разчитало само и единствено на ориентацията на пилота и неговите наблюдение и преценка за разминаване с други самолети, преминаващи наблизо.

Малкият на брой инсталирани наземни радари създавали условия всеки самолет в определен период от време да излезе извън обхвата им. Тогава неговото разположение можело да се определи само въз основа на скоростта и височината, последно докладвани от пилотите, докато са били все още в радиоуправляемите зони.

При катастрофата през 1956 г. двата самолета летели на една и съща височина и почти със същата скорост, когато се приближили до Големия каньон. И двата екипажа летели в неконтролирано радарно въздушно пространство, когато се натъкнали на облачна покривка. Когато самолетите летели в неконтролирано радарно въздушно пространство те трябвало да останат видими през цялото време. Но тогава облаците ги закрили.

Вярва се, че при маневриране над Каньона и двата самолета са преминали през една и съща облачна формация по едно и също време, без изобщо да знаят, че са на курс на сблъсък.

Катастрофата била шокираща за обществеността, която преди това имала нарастващо доверие във въздушните пътувания. Сблъсъкът бил предупредителен звънец и за цялата авиационна индустрия.

Трябвало да се направи нещо, за да се предотвратят подобни катастрофи в бъдеще.

Обществото било възмутено, когато научило, че системата за ATC е неадекватна и неспособна да отговори на изискванията на увеличаващия по онова време въздушен трафик, което се превръща в потенциал за поредното бедствие.

В резултат на това правителството на САЩ било принудено да предприеме незабавни действия за решаване на проблема. Станало ясно, че са необходими повече радари за контрол на полетния трафик, а системата за ATC трябвало да получи значителна актуализация.

През 1957 г. Конгресът на САЩ отпуска значително финансиране за наемане и подходящо обучение на повече диспечери на въздушното движение. Така се полагат основите на осъвременената система за контролиране на въздушния транспорт.

Ивайло Ангелов е Травъл блогър, експерт по гражданска авиация. Следвайте Ивайло Ангелов в Gab Social: @ivailox

Споделете тази статия

Вашият коментар Отказ

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Последвайте ни във Фейсбук

НАЙ-ЧЕТЕНИ ДНЕС

Панирани тиквички по гръцки

Хрупкави пържени тиквички по гръцки

0
0
Селска агнешка чорба на баба

Селска агнешка чорба с ориз

0
0
Оригинален родопски пататник

Вкусен родопски пататник на тиган – лесна рецепта

0
0
signal 2025 07 05 134757

Адв. Румяна Ченалова: Борейки се за лева, защитаваме българската идентичност

0
0
Йорданка Фурнаджиева от издателство „Ентусиаст“, Любен Маринов – автор, и Александър Маринов-Санчо – преводач на „Маските, които носим“ на представянето на романа на 18 март 2025 г. в Книжен център „Гринуич“

„Маските, които носим“ – дебютният роман на българо-американския писател Любен Маринов  

0
0
Президентът Доналд Тръмп, придружен от републикански законодатели, подписа "Големия красив закон" по време на семеен пикник по случай Деня на независимостта, на южната морава на Белия дом на 4 юли 2025 г. Самюъл Коръм/Getty Images

Доналд Тръмп подписа „Големия красив закон“ в Деня на независимостта

0
0
печено агнешко на фурна с фолио

Сочно агнешко с картофи на фурна

0
0

Свързани Публикации

Най-големият цифров фотоапарат в историята направи първите си снимки на Вселената

Най-големият цифров фотоапарат в историята направи първите си снимки на Вселената

0
0
Екипът на Спешното отделение на УМБАЛ „Царица Йоана - ИСУЛ“

Спешното отделение на ИСУЛ с поредно признание

0
0
Българските отбори завоюваха три сребърни и пет бронзови медала на Европейската олимпиада по физика - 2025, София (https://www.mon.bg/)

Българските отбори завоюваха 8 медала на Европейската олимпиада по физика

0
0
Звездното небе над Астрономическата обсерватория в Рожен. Снимка: Михаил Минков

Национална астрономическа обсерватория Рожен – с вход свободен на 8-ми юни

0
0
Илюстрация от The Epoch Times, Shutterstock

Цивилни пилоти свидетелстват за срещи с НЛО

0
0
image 2025 07 02 210458942

Макрон разговаря с Путин, нарушава европейската изолация на Русия

0
0
Пътна полиция

Край на своеволията в аварийната лента

0
0
Министър Георги Георгиев (https://justice.government.bg/)

Приети са законодателни промени за премахването на България от „сивия списък“ за пране на пари

0
0
Най-големият цифров фотоапарат в историята направи първите си снимки на Вселената

Най-големият цифров фотоапарат в историята направи първите си снимки на Вселената

0
0
Европа е обхваната от гореща вълна - избухват горски пожари във Франция и Турция

Европа в плен на горещини – избухват пожари във Франция и Турция

0
0
Следваща публикация
Офицери от Българската армия, 1915 г., Албум на полковник Аспарух Коларов, Първа световна война (1914-1918)

Каубои, военни и самураи - защо всеки истински мъж се нуждае от кодекс на честта

Epoch Times лого
Facebook X-twitter Goodreads-g Youtube Instagram Telegram
  • Последни новини
  • Направете дарение

35 страни, 21 езика

  • English
  • 中文
  • Español
  • עברית
  • 日本語
  • 한국어
  • Bahasa Indonesia
  • Français
  • Deutsch
  • Italiano
  • Português
  • Svenska
  • Nederlands
  • Русский
  • Українська
  • Română
  • Česky
  • Slovenščina
  • Polski
  • Türkçe
  • فارسی
  • За нас
  • Авторски права
  • Условия за ползване
  • Пишете ни!
  • Поверителност на информацията
  • България
  • Свят
  • Китай
    • COVID-19 и Ваксинация
  • Култура и изкуство
  • Наука и технологии
  • Начин на живот
  • Мнения
  • За нас
  • Авторски права
  • Условия за ползване
  • Пишете ни!
  • Поверителност на информацията

Copyright © 2024 Epochtimes.bg | Всички права запазени Epochtimes.bg не носи отговорност за съдържанието на външни сайтове

Няма резултати
Виж всички резултати
  • България
  • Европа
  • САЩ
  • Русия
  • Китай
  • Свят
  • Култура
  • Наука
  • Дух и съзнание
  • Начин на живот

© 2019 Epoch Times България.

Epoch Times Bulgaria