Getting your Trinity Audio player ready...
|
Рекламата Crush! за iPad Pro на Apple провокира вълна от неодобрение и осъждане. Apple се извини.
Apple започна най-странната, най-ужасяващата и най-тревожната рекламна кампания на нашето време. Тя има за цел да представи новия iPad като по-тънък и с по-добра резолюция.
Тази реклама е всеобщо осъждана и заклеймявана. Трудно е да се разбере как изобщо е била пусната от компания, която се интересува от клиентите си. Още по-неприятно е това, което казва – за загниването на сърцето на тази някога уважавана компания и като следствие – за най-високите нива на американската корпоратокрация.
Рекламата Crush! за iPad Pro на Apple
Рекламата показва гигантска машина, предназначена за трошене като тази, която смазва колите на парчета за скрап. Между горната и долната част на машината е добре подредена купчина от неща, които определят живота и историята ни, особено що се отнася до изкуството. Горната част на машината започва да пада и смазва всичко под себе си.
Първото смачкване е на красив тромпет, наследник на този, на който свирят ангелите, за да обявят раждането на Христос. Металната плоча продължава да пада и се удря в кутии с боя, които хаотично се пръскат навсякъде. Смачкват се голямо пиано, метроном, китара, пластика от глина с формата на древен бюст, дървен модел на човек, книги и други предмети.
На фона на песента All I need is you („Всичко, от което имам нужда си ти“) на Сони и Шер, смазващата стоманена плоча продължава да пада, унищожавайки всичко под себе си. Гледката е наистина болезнена като най-лошия антиутопичен филм, който някога сте гледали.
След това смазващата плоча отново се отделя и разкрива малък iPad. Новото творение.
Ефектът от рекламата
Трудно е да си представим, че компанията е вярвала, че на хората ще им хареса да видят нещо толкова болезнено и ужасно. Със сигурност това поставя на показ основната философия, която е придобила популярност в света на технологиите. Те наистина вярват, че цялата реалност и живот ще бъдат изместени от цифрови технологии. Всичко, което консумираме, и всичко, което сме, ще бъде поставено на екрани. Вече нямаме нужда от физическото. Ще живеем в облака, до който ще имаме достъп чрез тънки парчета стъкло.
Това е нашият живот. И от нас се очаква да плащаме за него.
Миленаризмът в рекламата, разбиран като доктрината или вярата в предстояща фундаментална трансформация на обществото, след която „всички неща ще бъдат променени“ – надминава всичко, което някога са развивали мистика – францисканец Йоаким от Фиоре или свещеника от Ордена на доминиканците – Джироламо Савонарола. Савонарола управлявал Флоренция за кратко, като по негово нареждане била издигната т. нар. „клада на суетата“, в която хората са били призовани да хвърлят всичките си скъпоценности като мебели, книги, произведения на изкуството, сред които картини на Ботичели и други ренесансови творци, в голям огън в центъра на града, за да могат всички да отидат в рая. След кладата за пречистване на града обаче жителите на Флоренция въстанали срещу управника – свещеник, а папата го отлъчил от църквата.
Наистина, нещо в рекламата Crush! за iPad Pro на Apple напомня за флорентинската „клада на суетата“ от XV век и объркания последовател на християнството – Джироламо Савонарола. Каква псевдорелигия или идеология следват ръководителите на Apple и какво наричат свой бог?
Това, което е показано в рекламата, това, което се празнува – не е създаване, а унищожаване. Зад всичко това се крие емоция на гняв, сякаш самият стар свят е обект на омраза. И защо? Защото не е дигитален. Той е несъвместим с новия свят, който Apple се опитва да създаде – свят, в който телата ни и физическият свят са само пречка.
Сякаш самата физика се смята за демонична – възглед, който отхвърля същността на въплъщението – и пречи на възхода ни към новата ера на духа, която съществува само в метавселената, пазена от нашите господари Big Tech.
Tрансхуманистичен идеал и деструктивизъм
А вие си мислехте, че iPad Pro на Apple е просто хубав инструмент за гледане на любимите ви филми! Не, тук се случват много повече неща. В тези медийни внушения се е оформила своеобразна теологична основа, вкоренена в трансхуманистичния идеал, който би слял човека и машината в едно цяло, далеч превъзхождащо всичко, което е съществувало досега.
Ако това е нашето бъдеще, защо да се притесняваме да учим и развиваме умения, да изучаваме човешката история, да спестяваме пари, да имаме деца, да ходим на екскурзии, да ходим до офиса, а още по-малко да строим красиви сгради или да садим градини? Всичко това се преодолява и се ражда нов свят на безтелесни хора, защото през последните години технологичните компании забогатяха с опасен глобален социален експеримент в ограниченията за пътуване, заповедите за оставане вкъщи, никакви събирания и доставки на храна до прага на дома. Хората се научиха да живеят с лаптопите си.
Цялото това бедствие сякаш отключи някаква глобална психопатология, при която паметта се обезсили, а фалшивите новини станаха почти единствената новина. Живеем в толкова мозъчно объркани времена и изглежда вече никой не знае кое е истинско.
Тази среда на културен хаос и икономически упадък е благодатна почва за идеолозите. И имайте предвид, че нито една от мечтите на тези идеолози не се е сбъднала. Големият експеримент с блокирането на достъпа завърши много зле. Човек би могъл да предположи, че когато мечтите на фанатиците не се сбъдват, те ще направят преоценка. Това обаче никога не се случва. Вместо това те се нахвърлят върху света, който не е успял да се съобрази с техните желания.
Така се появява период от историята, известен като деструктивизъм. Той се случва, когато разочарованата управляваща класа се гневи на всички сили, които не са отговаряли на техните виждания, и вместо това решава да облече в романтични краски събарянето на цялата обществена машина.
За всичко това ми напомня рекламата Crush! на Apple. Тя е дълбоко обезпокоителна и е замислена така. Те смятат, че пазарният им дял е толкова сигурен, а парите им са толкова много, че вече не е необходимо да прикриват действителната си визия. При Стив Джобс идеята беше да се създават красиви продукти, които работят добре. Тези дни отдавна са отминали. Сега под повърхността се крие нещо наистина зло, което проличава добре в тази реклама. Това, към което се насочват, са традицията, историята, биологията и присъщите на естествения закон граници. Те вярват, че са отвъд всичко това, защото контролират ключовете за царството на метавселената.
Какво още ще унищожат, за да реализират въображаемото си бъдеще?
Обърнатият модел
Обещавам ви, че не е трябвало да бъде така. Цифровата революция трябваше да бъде еманципация от държавата, разпространяване на демократичния етос, бурен разцвет на ученето и мъдростта и овластяване на хората. Всичко това се е обърнало наопаки. Това може да завърши само с трагедия.
В алтернативна версия на рекламата цялата сцена е обърната, така че вместо стоманените плочи се разкрива съзидание. Тази версия е много по-добра. Тя е по-вдъхновяваща – inspiring.
Помислете за произхода на тази дума. Тя е от латинското „spirare“, което означава дишам плюс думата „в“. Тя е препратка към разказа в Първата книга от Библията „Битие“ за това как Бог е дал живот на човека. В думата е вложена препратка към божественото.
Рекламата Crush! на Apple е обратното на вдъхновяваща. Тя е разрушителна, празник на убийството на живота и божественото. Това е обратното на онова, което трябваше да представлява цифровата революция, но точно в това се превърна.
Apple се извини, но въпросът остава: как изобщо е могло да се случи това?
Възгледите, изразени в тази статия, са мнения на автора и не отразяват непременно възгледите на The Epoch Times.